Overgang til bistand
Fra : Kasper

Dato : 01-02-05 13:36

Jeg er i den uheldige situation at jeg snart har været arbejdsløs i 4 år og
desværre ryger på bistanden, og det er meget mod min vilje!

Jeg har nogle ting jeg meget gerne vil have klarhed over.

Jeg har arbejdet i mange år på et kontor, men blev rygskadet i en
trafikulykke og havde efterfølgende svært ved at passe mit arbejde og blev
fyret i en sparerunde. Jeg har søgt mange stillinger og været til flere
samtaler, men så snart de opdager at jeg er stiv i ryggen og det kræver en
special stol (som de kan få tilskud til fra det offentlige) ryger mine
chancer for et arbejde desværre. Om to måneder er min understøttelse brugt
og jeg ryger på bistanden, hvis ikke der sker et mirakel, og det tror jeg
ikke selv på.
I den forbindelse vil jeg gerne vide hvad jeg må eje, for jeg er klar over,
at jeg ikke får bistand når jeg har penge i banken.

Jeg er klar over at de forlanger at jeg sælger mine aktier og lever for de
penge og det kan jeg godt forstå og er indstillet på at gøre.

Men jeg har fx også en pensionsopsparing (arbejdsgiver indbetalte 8% og selv
indbetalt 4%) på ca 200.000 kr. Forlanger bistanden, at jeg skal hæve den
(mod indbetaling af ca 40% i skat)?

Jeg har også en efterlønsopsparing, som kan hæves, igen mod indbetaling af
et klækkeligt skattebeløb. Opsparingen er ikke så stor, måske 25.000 kr.
Hvad med den ?

Og endelig hvordan vil bistanden forholde sig til min andelsbolig, 2 vær,
Kbh (seneste opgørelse 300.000 kr). Fra i dag kan der stiftes gæld i den,
med muligheden for optagelse af realkredit lån. Vil bistanden forlange at
jeg optager lån i den eller vil de tvinge mig til at sælge og så genhuse mig
i noget socialt byggeri (København kommune)?

Takker på forhånd!

/Kasper

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-02-05 16:01

On Tue, 01 Feb 2005 13:35:59 +0100, Kasper wrote:

> Jeg er i den uheldige situation at jeg snart har været arbejdsløs i 4 år og
> desværre ryger på bistanden, og det er meget mod min vilje!

Med tanke på din ryg, har du så søgt om noget revalidering?
--
MVH
osv...

Fra : Claus E.Petersen

Dato : 01-02-05 22:05

Kasper wrote:
> Jeg er i den uheldige situation at jeg snart har været arbejdsløs i 4 år og
> I den forbindelse vil jeg gerne vide hvad jeg må eje, for jeg er klar over,
> at jeg ikke får bistand når jeg har penge i banken.

jeg mener at "bagatelgrænsen" er 10.000,- før formuen tages i betragtning.

> Jeg er klar over at de forlanger at jeg sælger mine aktier og lever for de
> penge og det kan jeg godt forstå og er indstillet på at gøre.

Sælg aktierne med det samme og gem pengene under hovedpuden!
Har du forældre eller søskende du kan tale med, kan du (forsøge at)
hævde at pengene er givet som gave, eller evt. sige at der var
spillegæld indblandet.

> Men jeg har fx også en pensionsopsparing (arbejdsgiver indbetalte 8% og selv
> indbetalt 4%) på ca 200.000 kr. Forlanger bistanden, at jeg skal hæve den
> (mod indbetaling af ca 40% i skat)?

Jeg _tror_ ikke at LAS (Lov om Aktiv Socialpolitik) giver ret til
indgreb i pensionsopsparinger...

> Jeg har også en efterlønsopsparing, som kan hæves, igen mod indbetaling af
> et klækkeligt skattebeløb. Opsparingen er ikke så stor, måske 25.000 kr.
> Hvad med den ?

Samme, men check det.

> [...]
> jeg optager lån i den eller vil de tvinge mig til at sælge og så genhuse mig
> i noget socialt byggeri (København kommune)?

Hvis din andelsbolig kan realiserers vil
bistandskontoret/socialforvaltningen sandsynligvis ikke hjælpe dig
sålænge du er i besiddelse af boligen (udover et månedligt beløb mod
tilbagebetaling i en begrænset periode).

> Takker på forhånd!

Hmm... tror ikke at mit svar var noget at takke for, desværre.

Læs mere på http://www.ladk.dk og http://www.retsinfo.dk
Her ligger LAS på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030070929-REGL men bemærk at
den reelle udmøntning sker i vejledningen til loven (som jeg ikke lige
kan finde et link til).

- cep

Fra : Kasper

Dato : 02-02-05 15:00

Tak for svaret - det hjap min meget!
/Kasper

Fra : Erik Andersen

Dato : 04-02-05 10:06

> [...]
> Har du forældre eller søskende du kan tale med, kan du (forsøge at) hævde
> at pengene er givet som gave, eller evt. sige at der var spillegæld

Sidder du og opfordrer til socialbedrageri, ufff... ikke underligt at
skatten er 60% i dk

Fra : Snurrberget

Dato : 05-02-05 19:00

> Sidder du og opfordrer til socialbedrageri, ufff... ikke underligt at
> skatten er 60% i dk

Jeg kan dårligt tro at min enkeltstående opfordring kan fastsætte
skatteprocenten med tilbagevirkede kraft.

Iøvrigt ganske OT, og EOD herfra.

- cep