Andelsbolig ...
Fra : Karsten

Dato : 01-02-05 11:19

Hej Nyhedsgruppe,

Da jeg har solgt en andelslejlighed for ca. 4 mdr. siden har
andelsforeningen tilbage holdt 2000,-kr for fejl og mangler.
Nu ligger det sådan at nogle af fejlene er udbedret, og det samlet beløb er
på 2300,-kr ...

Spørgsmåler er så nu, da der er en difference på 300,- er de begyndt at tage
det fra de penge som de har tilbageholdt for varme.
Må de godt gøre det ... ??? Jeg synes det er mærkeligt at man må
sammeblande 2 forskellige ting ...

Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe ...

/Karsten

Fra : David T. Metz

Dato : 01-02-05 12:06

Karsten wrote:
> Spørgsmåler er så nu, da der er en difference på 300,- er de begyndt
> at tage det fra de penge som de har tilbageholdt for varme.
> Må de godt gøre det ... ???

Må og må. De skal have 300 Kr fra dig på den ene eller den anden måde. De
kan i hvert fald sagtens aftale med dig at de modregner i det beløb der er
tilbageholdt til dækning af varme - det bliver jo bare deres eget problem,
hvis der så ikke er nok til at dække varmeregningen.

Jeg gætter på de ikke har aftalt det med dig. Så er næste spørgsmål hvad
vedtægterne i foreningen siger om at tilbageholde penge ifm. salg af andele?
Siger de virkelig at der tilbageholdes separate beløb for hhv. varme og
"fejl og mangler"?

Derudover er jeg nysgerrig efter hvad din bekymring egentlig går på?

David

Fra : David T. Metz

Dato : 01-02-05 12:18

Karsten wrote:
>Jeg synes det er mærkeligt at man må
> sammeblande 2 forskellige ting ...

Jeg glemte at skrive: I et perspektiv er der jo kun tale om én ting, nemlig
foreningens tilgodhavende hos dig.

David

Fra : Karsten

Dato : 01-02-05 17:35

Grunden til min bekymring er at der er udarbejdet en redegørelse for hvilke
fejl og mangler som skal udbedres, samt et budget herfor ..
Iflg. redegørelse er det blevet lavet noget som ikke står i deri, og derfor
bekymre det mig at man bare kan påføre nye til og tage pengene fra andre
konti ... Andelsforeningen har haft sin frist til at gøre indsigelser, og
jeg mener at handlen er afsluttet ...

Er jeg helt forkert på den ???

/Karsten

Fra : David T. Metz

Dato : 02-02-05 00:57

Karsten wrote:
> [...]
> Iflg. redegørelse er det blevet lavet noget som ikke står i deri, og
> derfor bekymre det mig at man bare kan påføre nye til og tage pengene

Ah, men det er et helt andet spørgsmål. Som jeg forstår dig nu er din
bekymring at de vil have flere penge end det der stod i "redegørelsen".

Spørgsmålene er så:
Hvornår blev redegørelsen udarbejdet (ift. salgsdatoen)?
Hvornår kom ekstra-kravet?

David

Fra : Kasper

Dato : 01-02-05 13:37

De tilbageholder vel pengene fordi du ikke har betalt dem ?!
Og så er det vel en fair måde at gøre det på.
/Kasper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-02-05 14:26

"Kasper" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> De tilbageholder vel pengene fordi du ikke har betalt dem ?!
> Og så er det vel en fair måde at gøre det på.

Nu er fair jo ikke altid det samme som legalt...
Der er jo situationer hvor man ikke må tilbageholde beløb, der skyldes af
andre årsager.

Der er dog ingen tvivl om, at foreningen må tilbageholde beløb til sikring
af dens evt. tilgodehavender. Heller ikke, at foreningen må fradrage alle
sine tilgodehavender inden udbetaling af købssummen.
(Andelsboliglovens §6, stk. 7)

Der kan selvfølgelig være en lillebitte formulering i aftalen, som gør, at
foreningen ikke kan tilbageholde beløb hensat til varmeregnskabet til
udbedring af mangler, men det kan jeg vanseligt se i praksis.

/Per