Trusler pr sms
Fra : -V-

Dato : 31-01-05 00:26

Beklager, hvis dette er besvaret før:

I:
Person A modtager en sms fra person B med trusler om vold, hvis ikke person
A afholder sig fra enhver kontakt med person B's kæreste, person C (som
person A er gode venner med og *intet* andet).
Truslerne er særdeles detaljerede og måske ikke helt realistiske, men ikke
desto mindre foruroligende.

II:
Senere erfares det at person B telefonisk tidligere har fremsat truende
kommentarer overfor person D, som tidligere har været kæreste med person C.
B beskylder D for at ødelægge forholdet mellem B og C, til trods for at der
ingen kontakt har været mellem C og D i knapt et halvt år op til opkaldet.

Der er ca. en måned mellem hændelse I og opkaldet i hændelse II.

Spørgsmål:

Kan B tiltales for trusler om vold på baggrund af hændelse I?
Hvad vil resultatet sandsynligvis blive?

Kan hændelse II bruges som indicie for at B mener truslerne alvorligt, og at
de derfor ikke er afgivet udelukkende i affekt?

Hvad kan og bør man gøre, ud over den åbenlyse (at kontakte politiet med
sms'en i hånden)?

På forhånd tak.

-V-

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-05 10:32

-V- skrev:

> Kan B tiltales for trusler om vold på baggrund af hændelse I?

Ja.

§ 266.   Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at
   fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred
   eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling,
   straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Bemærk at der ikke er krav om at trueren har mulighed for eller i
sinde at realisere dem.

> Hvad vil resultatet sandsynligvis blive?

Det ved jeg ikke.

> Kan hændelse II bruges som indicie for at B mener truslerne
> alvorligt, og at de derfor ikke er afgivet udelukkende i
> affekt?

Det er i en vis forstand lige meget. Loven taler kun om at de er
fremsat og er *egnede* til at fremkalde frygt. Det behøver
faktisk ikke være tilfældet at offeret er blevet bange.

Omstændighederne omkring fremsættelsen og deres mulige effekt vil
dog have indflydelse på straffens udmåling.

> Hvad kan og bør man gøre, ud over den åbenlyse (at kontakte
> politiet med sms'en i hånden)?

Ikke andet velsagtens?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : -V-

Dato : 31-01-05 12:01

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
>
> Bemærk at der ikke er krav om at trueren har mulighed for eller i

Aha, tak.

> [...]
>
> Omstændighederne omkring fremsættelsen og deres mulige effekt vil
> dog have indflydelse på straffens udmåling.

Er der nogle der har eksempler til sammenlignende brug?

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 13:42

Arrrh - truslen skal vel strengt været egnet til at fremkalde frygt hos den
der modtager truslen, underforstået dette så er den ikke egnet til at skabe
eller fremkalde frygt hvis modtager ikke føler sig truet - ellers giver det
jo ingen mening. Men hvis der er afsagt dom så ser jeg gerne en henvisning
til denne.

PN