|
| Solgt en redningsvest Fra : ibber |
Dato : 29-01-05 16:14 |
|
Jeg har solgt en børneredningsvest
Selvoppustelig inkøbt i Netto helt ny har aldrig været brugt
Nu siger køberen efterfølgende at patronen til redningsvesten var tom
og der mangler en sele ?
Hvordan står som sælger er jeg forpligtigt til at lade handelen gå tilbage.
jeg har bare solgt en vare videre, jeg selv har købt. som ny og intakt
| |
Peter Risager (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Peter Risager |
Dato : 29-01-05 16:43 |
|
> Jeg har solgt en børneredningsvest
> Selvoppustelig inkøbt i Netto helt ny har aldrig været brugt
>
> Nu siger køberen efterfølgende at patronen til redningsvesten var tom
> og der mangler en sele ?
>
> Hvordan står som sælger er jeg forpligtigt til at lade handelen gå
> tilbage. jeg har bare solgt en vare videre, jeg selv har købt. som ny
> og intakt
Var det privatsalg? I så fald er der ikke så meget at snakke om, i langt
de fleste tilfælde er varen "købt som beset".
--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
there, but it's not that important." - John Carmack
| |
Gevaldi (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Gevaldi |
Dato : 29-01-05 16:46 |
|
Peter Risager skriblede:
> Var det privatsalg? I så fald er der ikke så meget at snakke om, i
> langt de fleste tilfælde er varen "købt som beset".
Og den formulering findes ikke længere i
aftaleloven.
--
/Gevaldi
| |
ibber (29-01-2005)
| Kommentar Fra : ibber |
Dato : 29-01-05 16:55 |
|
"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> wrote in message
news:361pe4F4rt0r7U1@individual.net...
>
> Peter Risager skriblede:
>
> > Var det privatsalg? I så fald er der ikke så meget at snakke om, i
> > langt de fleste tilfælde er varen "købt som beset".
>
> Og den formulering findes ikke længere i
> aftaleloven.
>
>
>
> --
> /Gevaldi
>
Det blev jeg ikke meget klogere af.
den er solgt over nettet han har først fundet ud af det da han skulle ud og
sejle en månedstid efter købet.
Men det under mig at patronen var tom det er den ikke på de andre veste
| |
C. Caspersen (29-01-2005)
| Kommentar Fra : C. Caspersen |
Dato : 29-01-05 17:41 |
|
"ibber" <127873@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:ctgbcv$h9a$1@news.net.uni-c.dk...
> Men det under mig at patronen var tom det er den ikke på de andre veste
Den kan kun være tom, hvis den har været udløst. Man kan skrue patronen af,
og se, om der er hul i patronen.
| |
Bertel Lund Hansen (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 29-01-05 17:46 |
|
ibber skrev:
> Jeg har solgt en børneredningsvest
> Selvoppustelig inkøbt i Netto helt ny har aldrig været brugt
> Nu siger køberen efterfølgende at patronen til redningsvesten var tom
> og der mangler en sele ?
> Hvordan står som sælger er jeg forpligtigt til at lade handelen gå tilbage.
Ja, hvis køber kræver det, og I ikke har lavet speciel aftale om
reklamationsfristen, for så er den automatisk 2 år.
> jeg har bare solgt en vare videre, jeg selv har købt. som ny og intakt
Du har solgt en vare der ikke svarede til det den blev solgt som.
At du ikke var klar over at det forholdt sig sådan, fjerner ikke
din forpligtelse.
Imidlertid kan du henvende dig i Netto og gøre gældende at de har
solgt dig en vare der ikke var i orden hvis der da ikke er gået
mere end 2 år.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
| |
Holst (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 29-01-05 17:55 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Ja, hvis køber kræver det, og I ikke har lavet speciel aftale om
> reklamationsfristen, for så er den automatisk 2 år.
Øhhh... er der automatisk 2 års reklamationsfrist ved privatsalg?
| |
per christoffersen (29-01-2005)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 29-01-05 18:14 |
|
"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:41fbbfdc$0$273$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
Bertel Lund Hansen wrote:
> Ja, hvis køber kræver det, og I ikke har lavet speciel aftale om
> reklamationsfristen, for så er den automatisk 2 år.
> Øhhh... er der automatisk 2 års reklamationsfrist ved privatsalg?
Ja, det særlige ved private salg (og handelskøb) er at de 2 år kan fraviges.
Det kan de ikke ved forbrugerkøb.
/Per
| |
Peter Risager (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Peter Risager |
Dato : 29-01-05 18:10 |
|
> Ja, det særlige ved private salg (og handelskøb) er at de 2 år kan
> fraviges. Det kan de ikke ved forbrugerkøb.
Altså skal man ved privatsalg aftale, skriftligt eller mundtligt om hvorvidt
det er "købt som beset" eller ej?
--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
there, but it's not that important." - John Carmack
| |
Bertel Lund Hansen (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 30-01-05 14:42 |
|
Peter Risager skrev:
> Altså skal man ved privatsalg aftale, skriftligt eller mundtligt om hvorvidt
> det er "købt som beset" eller ej?
Glem alt om en formulering som "købt som beset". Den vil ikke
have nogen synderlig juridisk virkning.
Men man kan aftale en reklamationsfrist på f.eks. 14 dage. At
aftale den på 0 dage vil måske blive betragtet som urimelige
aftalevilkår.
Men alle vilkår ved en privat handel kan aftales nogenlunde frit
i modsætning til forbrugerkøb hvor en hel del minimumskrav er
sikret i loven.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
| |
Holst (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 29-01-05 19:31 |
|
per christoffersen wrote:
> Ja, det særlige ved private salg (og handelskøb) er at de 2 år kan fraviges.
> Det kan de ikke ved forbrugerkøb.
Aha, så hvis jeg vil sælge min gamle støvsuger til min nabo, så skal jeg
huske at aftale med ham, at der ikke er nogen mulighed for at reklamere
over den, medmindre jeg vil risikere at få den tilbage i løbet af de
næste par år?!
| |
BJ (29-01-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 29-01-05 19:34 |
|
"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:41fbd672$0$273$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
KLIP
>> Ja, det særlige ved private salg (og handelskøb) er at de 2 år kan
>> fraviges.
>> Det kan de ikke ved forbrugerkøb.
>Aha, så hvis jeg vil sælge min gamle støvsuger til min nabo, så skal jeg
>huske at aftale med ham, at der ikke er nogen mulighed for at reklamere
>over den, medmindre jeg vil risikere at få den tilbage i løbet af de næste
>par år?!
Det har du forstået helt rigtigt.
--
Bjørn J.
| |
Holst (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 29-01-05 20:00 |
|
BJ wrote:
>>Aha, så hvis jeg vil sælge min gamle støvsuger til min nabo, så skal jeg
>>huske at aftale med ham, at der ikke er nogen mulighed for at reklamere
>>over den, medmindre jeg vil risikere at få den tilbage i løbet af de næste
>>par år?!
>
> Det har du forstået helt rigtigt.
Tak. Så har jeg lært det, for det var jeg godt nok ikke klar over. Men
jeg har nu ingen planer om at sælge min støvsuger.
Hvis jeg nu nede på spejdernes årlige loppemarked køber en gammel
støvsuger for en 50'er, kan jeg så efter nogle måneder brokke mig til
spejderne over, at den er brudt sammen, når der i forbindelse med købet
ikke blev aftalt andet?
Jeg tror, at de fleste, som sælger eller køber privat, går ud fra, at
det er køb som beset.
| |
BJ (29-01-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 29-01-05 20:07 |
|
"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:41fbdd28$0$205$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
KLIP
>Hvis jeg nu nede på spejdernes årlige loppemarked køber en gammel støvsuger
>for en 50'er, kan jeg så efter nogle måneder brokke mig til spejderne over,
>at den er brudt sammen, når der i forbindelse med købet ikke blev aftalt
>andet?
Hvis ikke anden aftale er indgået, gælder reklamationsretten, så svaret er
ja.
>Jeg tror, at de fleste, som sælger eller køber privat, går ud fra, at det
>er køb som beset.
Denne tror kan kun bunde i uvidenhed omkring den nye købelov.
Den undskyldning gælder desværre ikke i et evt. sagsanlæg.
Købeloven er ikke blot lavet for at "håndtere" forretningsmæssige
plattenslagere, men så sandelig også for at "håndtere" private.
Så mit bedste råd til dig er, få alt på skrift erhvervsmæssigt såvel som
privat, hvis du er det mindste i tvivl.
--
Bjørn J.
| |
HKJ (29-01-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 29-01-05 20:34 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:41fbdee7$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >Hvis jeg nu nede på spejdernes årlige loppemarked køber en gammel
støvsuger
> >for en 50'er, kan jeg så efter nogle måneder brokke mig til spejderne
over,
> >at den er brudt sammen, når der i forbindelse med købet ikke blev aftalt
> >andet?
>
> Hvis ikke anden aftale er indgået, gælder reklamationsretten, så svaret er
> ja.
Men du vil nok ikke få noget ud af at brokke dig, det er meget begrænset
hvad der kan forventes af en brugt støvsuger til 50 kr.
Reklamationsretten betyder ikke at man altid kan forvente at få 100%
virkende varer (når man køber brugt), der skal tages hensyn til alder og
pris, når der vurderes om reklamationen er berettiget.
| |
BJ (29-01-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 29-01-05 20:41 |
|
"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:ctgoej$ipi$1@news.cybercity.dk...
KLIP
> Men du vil nok ikke få noget ud af at brokke dig, det er meget begrænset
> hvad der kan forventes af en brugt støvsuger til 50 kr.
Sikkert ikke.
> Reklamationsretten betyder ikke at man altid kan forvente at få 100%
> virkende varer (når man køber brugt), der skal tages hensyn til alder og
> pris, når der vurderes om reklamationen er berettiget.
Naturligvis, det var vist også blot princippet i loven, der blev talt om.
--
Bjørn J.
| |
Holst (29-01-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 29-01-05 22:18 |
|
HKJ wrote:
> Men du vil nok ikke få noget ud af at brokke dig, det er meget begrænset
> hvad der kan forventes af en brugt støvsuger til 50 kr.
> Reklamationsretten betyder ikke at man altid kan forvente at få 100%
> virkende varer (når man køber brugt), der skal tages hensyn til alder og
> pris, når der vurderes om reklamationen er berettiget.
Ja, det ved jeg. Støvsugeren til en 50'er var også blot for at stille
det lidt på en spids.
| |
Peter (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 30-01-05 13:34 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fbdee7$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Købeloven er ikke blot lavet for at "håndtere" forretningsmæssige
> plattenslagere, men så sandelig også for at "håndtere" private.
> Bjørn J.
>
Kan du ikke lige vise mig en §, hvor det fremgår.
Peter
| |
per christoffersen (30-01-2005)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 30-01-05 14:04 |
|
"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41fcd44c$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
> news:41fbdee7$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Købeloven er ikke blot lavet for at "håndtere" forretningsmæssige
>> plattenslagere, men så sandelig også for at "håndtere" private.
>
>> Bjørn J.
>>
> Kan du ikke lige vise mig en §, hvor det fremgår.
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.
....
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom
....
/Per
| |
Peter (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 30-01-05 16:56 |
|
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcd9cf$0$45734$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
..
>
> § 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
> andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller
> følger af handelsbrug eller anden sædvane.
> ...
> § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom
> ...
>
> /Per
Måske er jeg blind, for jeg kan ud af den lovtekst ikke lige se hvor der
står, at købeloven OGSÅ gældel ved handel mellem private.
Peter
| |
BJ (30-01-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 30-01-05 16:59 |
|
"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41fd0395$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
> Måske er jeg blind, for jeg kan ud af den lovtekst ikke lige se hvor der
> står, at købeloven OGSÅ gældel ved handel mellem private.
Om du er blind, skal jeg ikke kunne sige, men hvordan forstår du udsagnet:
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Mig bekendt er et køb et køb uanset, hvem det måtte være imellem.
--
Bjørn J.
| |
Jonathan Stein (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 30-01-05 17:12 |
|
Peter wrote:
>>§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom
>
> Måske er jeg blind, for jeg kan ud af den lovtekst ikke lige se hvor der
> står, at købeloven OGSÅ gældel ved handel mellem private.
Mon ikke det ligger i "alle køb"?
Man skal huske, at uden for forbrugerkøb kan loven både afviges ved
aftale og "handelsbrug eller anden sædvane".
Man kunne påstå, at sædvane ved handel mellem private ikke er at yde 2
års reklamationsret. Jeg ved ikke, om der nogen sinde har været en
retsafgørelse på dette, så jeg vil da anbefale, at man får skrevet
tingene ned, hvis man sælger noget væsentligt!
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 30-01-05 17:34 |
|
Peter skrev:
> Måske er jeg blind, for jeg kan ud af den lovtekst ikke lige se hvor der
> står, at købeloven OGSÅ gældel ved handel mellem private.
Det ligger i ordet "alle."
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 30-01-05 14:45 |
|
Holst skrev:
> Hvis jeg nu nede på spejdernes årlige loppemarked køber en gammel
> støvsuger for en 50'er, kan jeg så efter nogle måneder brokke mig til
> spejderne over, at den er brudt sammen, når der i forbindelse med købet
> ikke blev aftalt andet?
Hvis der ikke er aftalt andet, f.eks. ved skiltning eller anden
annoncering, så gælder der en reklamationsfrist på 2 år.
Men det betyder ikke at alle problemer skal ordnes gratis. Det er
kun *mangler* man kan reklamere over, og hvis du kun giver 50 kr.
for en gammel støvsuger, er der stort set ikke noget der kan
kaldes en mangel. Det er snarere et mirakel hvis den virker.
> Jeg tror, at de fleste, som sælger eller køber privat, går ud fra, at
> det er køb som beset.
Sikkert. Dér tager de fejl.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 30-01-05 17:04 |
|
Holst wrote:
> Aha, så hvis jeg vil sælge min gamle støvsuger til min nabo, så skal jeg
> huske at aftale med ham, at der ikke er nogen mulighed for at reklamere
> over den, medmindre jeg vil risikere at få den tilbage i løbet af de
> næste par år?!
Det er kun mangler, der var til stede ved købet, der kan reklameres over!
Hvis du sælger "en gammel støvsuger" og leverer "en gammel støvsuger",
som uheldigvis går i stykker efter en uge, er det købers problem.
Sælger du derimod en støvsuger, der er "så god som ny", så svarer den
formentlig ikke til det lovede, hvis den går i stykker efter en uge.
Det er købelovens §§ 42-54, der er aktuelle her.
( http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030023729).
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
ibber (29-01-2005)
| Kommentar Fra : ibber |
Dato : 29-01-05 18:24 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
news:fjxpeuwyk33o.olu174qa790l.dlg@40tude.net...
> ibber skrev:
>
> > Jeg har solgt en børneredningsvest
> > Selvoppustelig inkøbt i Netto helt ny har aldrig været brugt
>
> > Nu siger køberen efterfølgende at patronen til redningsvesten var tom
> > og der mangler en sele ?
>
> > Hvordan står som sælger er jeg forpligtigt til at lade handelen gå
tilbage.
>
> Ja, hvis køber kræver det, og I ikke har lavet speciel aftale om
> reklamationsfristen, for så er den automatisk 2 år.
>
> > jeg har bare solgt en vare videre, jeg selv har købt. som ny og intakt
>
> Du har solgt en vare der ikke svarede til det den blev solgt som.
> At du ikke var klar over at det forholdt sig sådan, fjerner ikke
> din forpligtelse.
>
> Imidlertid kan du henvende dig i Netto og gøre gældende at de har
> solgt dig en vare der ikke var i orden hvis der da ikke er gået
> mere end 2 år.
>
Det har jeg allerede gjort, dog uden at have bonen mere, de beklagede men
det kunne de ikke gøre noget ved, jeg påpegede at det var temmelig
livsfarligt at sælge en redningsvest der ikke virkede, fik et beklagende
skuldertræk.
Men er dog mere overbevist om det er køberen der har fået skudt patronen af
do uden at kunne bevise det.
| |
"Carsten Riis (29-01-2005)
| Kommentar Fra : "Carsten Riis |
Dato : 29-01-05 18:32 |
|
ibber skrev den 29-01-2005 18:23:
>
> Det har jeg allerede gjort, dog uden at have bonen mere, de beklagede men
> det kunne de ikke gøre noget ved, jeg påpegede at det var temmelig
> livsfarligt at sælge en redningsvest der ikke virkede, fik et beklagende
> skuldertræk.
> Men er dog mere overbevist om det er køberen der har fået skudt patronen af
> do uden at kunne bevise det.
>
>
Hvad angår sådanne lidt specielle spotvarer, så vil jeg henvende mig til
Nettos Kundeservice via Nettos hjemmeside.
Ofte er personalet ufaglærte og ikke aner hvordan en reklamation skal
håndteres. Medmindre man får fat på butikschefen (men der risikerer man
bare at få dårlig behandling i stedet... Prøvet forleden i forbindelse
med en datovare... Man får et gavekort på 50 kroner for at blive
behandlet dårlig i Netto. Tilsyneladende.).
--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det
| |
Bertel Lund Hansen (30-01-2005)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 30-01-05 14:46 |
|
ibber skrev:
> Det har jeg allerede gjort, dog uden at have bonen mere, de beklagede men
> det kunne de ikke gøre noget ved
Nej, du kan ikke bevise at du har købt varen hos dem, og dermed
heller ikke at de har en forpligtelse.
> Men er dog mere overbevist om det er køberen der har fået skudt patronen af
> do uden at kunne bevise det.
Ja, det er jo lige det. Den slags sager er vanskelige.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
| |
alexbo (30-01-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-01-05 15:47 |
|
"ibber" skrev
> jeg påpegede at det var temmelig livsfarligt at sælge en redningsvest der
ikke virkede,
> Men er dog mere overbevist om det er køberen der har fået skudt patronen
af
Det vil sige at du klager over en vare, selv om du mener at klagen er
uberettiget.
mvh
Alex Christensen
| |
|
|