Ekstra ledighedsforsikring
Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 29-01-05 14:06

Hej,

Jeg overvejer at tegne en ekstra ledighedsforsikring via Prosa/Tryg.

Et begreb er "Start karens" som er defineret på flg. måde i
forsikringsbestemmelserne:

"Ved "start karens" forstås den tid, der går fra forsikringen indgås og til
dækningen træder i kraft. Forsikringen dækker ikke ledighed, der opstår i denne
periode og heller ikke selv om ledigheden varer udover perioden for start
karensen."

Jeg er i tvivl om hvorvidt det skal tolkes som om at en opsigelse ikke må falde
i den periode "start karens"en angiver, eller om det er selve ledigheden (altså
1ste ledighedsdag), der ikke må begynde i "start karens" perioden.

Umiddelbart vil jeg tolke det som om at selve ledigheden ikke må begynde i start
karens perioden, da ledigheden vel ikke opstår ved opsigelsen, men derimod ved
opsigelsens udløb og man ikke har fundet anden beskæftigelse i mellemtiden?

Jeg forespurgte så hos Prosa for at få deres vurdering, men de er af den
modsatte opfattelse (or dermed er Tryg vel også).

Jeg er dog ikke overbevist om Prosas tolkning, da der under definitionen af
ledighed står:

"Tidspunktet for ledighedens indtræden regnes fra den første dag, hvor
forsikrede ikke længere modtager løn, dvs. efter udløbet af opsigelsesperioden."

Og det synes jeg bestyrker min tolkning.

Hvis der er nogen her i gruppen der kan give en kvalificeret vurdering, vil jeg
værdsætte det.

De fulde forsikringsbetingelser findes her:
<http://www.prosa.dk/tillaegsforsikring/betingelser.pdf>.

Pft.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-01-05 20:43

Kim Kolmorgen wrote:

> Hej,
>
> Jeg overvejer at tegne en ekstra ledighedsforsikring via Prosa/Tryg.
-snip-

> Og det synes jeg bestyrker min tolkning.
>
> Hvis der er nogen her i gruppen der kan give en kvalificeret vurdering, vil jeg
> værdsætte det.
-snip-

Jeg tror godt du kan stole på hvad Prosa/Tryg fortæller dig, når det er
deres egne forsikringer. Alternativt kan du ringe ind til to forskellige
hos Prosa/Tryg og høre om de siger det samme.

Jeg kan desværre ikke hjælpe og tror ikke du får megen hjælp her i
gruppen, medmindre der tilfældigvis sidder nogen her som lige præcist
har kendskab til den forsikring og det selskab du taler om.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen