Krav af medlemskab af politisk parti
Fra : Frank

Dato : 28-01-05 12:40

Hej

Jeg sad og surfede på Enhedslistens hjemmeside og faldt over et jobopslag.
Her i stod følgende afsnit:

"Vores enhedsløn er pt. 26.016 kr. om måneden. Vi forventer, du er eller
bliver medlem af Enhedslisten. "

Jeg ser det som et krav om medlemskab som forudsætning for at få jobbet - må
man det?

Mvh
Frank

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 28-01-05 14:57

Frank skrev:
> Jeg ser det som et krav om medlemskab som forudsætning for at få jobbet -
> må
> man det?

på jobnets hjemmeside står der bl.a.:

"Bemærk! Du må ikke skrive om private ting som:
- Politisk, filosofisk eller religiøs overbevisning
- Etnisk baggrund
- Helbred og seksuel adfærd
- Fagforening
- Strafbare forhold
- Væsentlige sociale problemer, eller andre private forhold
Den slags oplysninger er det forbudt at registrere ifølge persondataloven."

så jeg ville sige nej, det er ikke tilladt...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Knud Thomsen

Dato : 28-01-05 15:04

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den slags oplysninger er det forbudt at registrere ifølge
persondataloven."

> så jeg ville sige nej, det er ikke tilladt...

Helt forkert konklusion - der er ikke skrevet om en konkret persons
tilknytningsforhold, men om et krav for at kunne opfylde et bestemt job. Det
er noget helt andet og ikke omfattet af persondataloven.

Knud

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 30-01-05 00:38

Knud skrev:
> [...]
> Det
> er noget helt andet og ikke omfattet af persondataloven.

så de må ikke forlange at du enig i deres politik, men de må godt forlange
at du er medlem af deres forening ?!?!

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Knud Thomsen

Dato : 30-01-05 08:46

> så de må ikke forlange at du enig i deres politik, men de må godt forlange
> at du er medlem af deres forening ?!?!

Ja naturligvis - at kontrollere om man er enig eller ej er jo lidt svært,
men hvis man vil arbejde for en forening/organisation, som har en meget
divergerende holdning til samfundsforholdene end en selv - så er det jo
prostitution mod en selv eller illoyalitet overfor organisationen. Det er
der nok andre paragraffer, som kan klare .feks. vedtægter eller
partiprogram.

Knud

Fra : PerX ...

Dato : 02-02-05 13:50

In article <41fc90af$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
knud.thomsenslet@sletprivat.dk says...

> [...]

> divergerende holdning til samfundsforholdene end en selv - så er det jo
> prostitution mod en selv eller illoyalitet overfor organisationen.

Al job er prostitution, og det behøver ikke være illoyalt over for dem
men mindre man er illoyal, dvs lækker oplysninger eller forsøger at
sabotere dem.

Fra : Gevaldi

Dato : 28-01-05 15:31

Brian Tingholm [7900] skriblede:

> på jobnets hjemmeside står der bl.a.:

Hvad det så lige har med Jobnet at gøre må
stå i det uvisse, men når et politisk parti søger
en pressemedarbejder kan de vel godt stille et
krav om politisk loyalitet.

--
/Gevaldi

Fra : Knud Thomsen

Dato : 28-01-05 15:02

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver medlem af Enhedslisten. "
>
> Jeg ser det som et krav om medlemskab som forudsætning for at få jobbet -

Selvfølgelig er det tilladt at stille krav til en jobsøger - han kan jo bare
sige nej tak, hvis han ikke vil arbejde under de vilkår.

Knud

Fra : Lars

Dato : 28-01-05 19:44

On Fri, 28 Jan 2005 15:02:20 +0100, "Knud Thomsen"
<knud.thomsenslet@sletprivat.dk> wrote:

>Selvfølgelig er det tilladt at stille krav til en jobsøger - han kan jo bare
>sige nej tak, hvis han ikke vil arbejde under de vilkår.

Man må da ikke stille krav om et bestemt køn, at man SKAL være
heteroseksuel og lignende. Hvorfor må man så stille krav om en bestemt
politisk observans?

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-05 20:38

Lars skrev:

> Man må da ikke stille krav om et bestemt køn, at man SKAL være
> heteroseksuel og lignende. Hvorfor må man så stille krav om en bestemt
> politisk observans?

Det må man heller ikke, men man må godt stille krav om medlemskab
af en bestemt forening som man skal arbejde for.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-05 08:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det må man heller ikke, men man må godt stille krav om medlemskab
> af en bestemt forening som man skal arbejde for.

Det vil sige at hvis man skal arbejde i en eller anden fagforening, så kan
de godt stille krav om at man skal være medlem der ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-02-05 13:50

> Det vil sige at hvis man skal arbejde i en eller anden fagforening, så kan
> de godt stille krav om at man skal være medlem der ?

Principielt kan de godt, men de fleste fagforeninger har deres medlemsgruppe
meget præcist defineret i vedtægterne. Så hvis du skal have et kontorjob i
et kokkeforbund er det ikke sikkert du _kan_ blive medlem.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-01-05 21:53

Lars wrote:

> Man må da ikke stille krav om et bestemt køn, at man SKAL være
> heteroseksuel og lignende. Hvorfor må man så stille krav om en bestemt
> politisk observans?

Det følger af http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050003129-REGL
§6, at man godt må stille krav til bl.a. politisk anskuelse, hvis det er
relevant for jobbet: "Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af
politisk anskuelse, religion eller tro i §§ 2-5 gælder ikke for
arbejdsgivere, hvis virksomhed har som sit udtrykte formål at fremme et
bestemt politisk eller religiøst standpunkt eller en bestemt
trosretning, og hvor lønmodtagerens politiske anskuelse, religiøse
overbevisning eller trosretning må anses for at være af betydning for
virksomheden."

Det er i øvrigt også muligt at dispensere omkring køn - hvis en
svømmehal f.eks. søger en bademester(inde?), men det er en anden
lovgivning.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : "Carsten Riis

Dato : 28-01-05 23:18

Jonathan Stein skrev den 28-01-2005 21:52:

> Det er i øvrigt også muligt at dispensere omkring køn - hvis en
> svømmehal f.eks. søger en bademester(inde?), men det er en anden
> lovgivning.

Hvis du tænker på kapitel 5 i loven om ligebehandling mellem mænd og
kvinder.....så ser det ud til, at den er ophævet.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-01-05 00:30

"Carsten Riis <"cr"@<invalid>." <"invalid> wrote in message
[klip]

> Hvis du tænker på kapitel 5 i loven om ligebehandling mellem mænd og
> kvinder.....så ser det ud til, at den er ophævet.

Den er skam ikke ophævet.

Blandt andet har krisecentre fået dispensation til udelukkende at ansætte
kvinder.

Karina,
der faktisk var oppe til eksamen i funktionærret i præcis dette spørgsmål i
går

Fra : "Carsten Riis

Dato : 29-01-05 00:53

Karina og Christian skrev den 29-01-2005 00:30:
> [...]
>
> Karina,
> der faktisk var oppe til eksamen i funktionærret i præcis dette spørgsmål i

Ok, men det er taget ud af loven i hvert fald.

se http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040152729-REGL

LBK nr 1527 af 19/12/2004 (Gældende)
Bekendtgørelse af lov om ligestilling af kvinder og mænd

kapitel 5 som indeholdte undtagelsesbestemmelserne er ophævet.

Længere nede i dokumentet er det dog stadig nævnt at lov nr. 213 af 3.
april 1998 skal ændres, men når man så slår lovbekendtgørlse 213 af 3.
april 1998 op på retsinfo, så ser det ud til at være et historisk
dokument. Ligeså alle de senere henvisninger.

Hvordan definerer retsinfo dokumenterne som /historiske/ vs. /gældende/?

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-01-05 04:05

"Carsten Riis <"cr"@<invalid>." <"invalid> wrote in message
[klip]
> Ok, men det er taget ud af loven i hvert fald.

Det er fordi, jeg læste det, du skrev, som en vis herre læser Biblen.

Du skal kigge i ligebehandlingsloven - og ikke ligestillingsloven. Det er
der dispensationsreglen er - undskyld

Karina

Fra : "Carsten Riis

Dato : 29-01-05 14:21

Karina og Christian skrev den 29-01-2005 04:04:

> Det er fordi, jeg læste det, du skrev, som en vis herre læser Biblen.
>
> Du skal kigge i ligebehandlingsloven - og ikke ligestillingsloven. Det er
> der dispensationsreglen er - undskyld

Ok, men hvis jeg kigger i ligebehandlingsloven (lovbekendtgørlse 213 af
3. april 1998), så er den altså registreret som /historisk/-dokument hos
retsinfo. Det må da betyde, at den lov er blevet ophævet eller erstattet
af noget andet fx ligestillingsloven.

Men jeg vil da gerne vide hvad et såkaldt /historisk/ dokument er for en
størrelse.
Det giver bare ikke mening, at have to kategorier, hvor den ene hedder
gældende og den historisk, når den historiske også gælder.
Men det er måske bare mig?

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-01-05 14:55

"Carsten Riis <"cr"@<invalid>." <"invalid> wrote in message
[klip]
> Ok, men hvis jeg kigger i ligebehandlingsloven (lovbekendtgørlse 213 af
> 3. april 1998), så er den altså registreret som /historisk/-dokument hos
> retsinfo.

Du får nu heller ikke meget ud af at kigge på en forældet lovbekendtgørelse.
Kig på den gældende - nr. 711 af 20.8. 2002

> Det må da betyde, at den lov er blevet ophævet eller erstattet
> af noget andet fx ligestillingsloven.

Nej. Jeg sidder altså ikke og henviser dig til en ophævet lov

> [...]
> Det giver bare ikke mening, at have to kategorier, hvor den ene hedder
> gældende og den historisk, når den historiske også gælder.

De historiske er enten ophævede eller erstattet af noget nyere.

Kender du forskel på en lov og en lovbekendtgørelse?

Karina

Fra : Lars

Dato : 29-01-05 08:28

On Fri, 28 Jan 2005 21:52:45 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> [...]
>trosretning, og hvor lønmodtagerens politiske anskuelse, religiøse
>overbevisning eller trosretning må anses for at være af betydning for

OK, det vidste jeg ikke. Jeg kan godt se det fornuftige i at
Enhedslisten kræver medlemsskab hvis man vil arbejde for dem, jeg var
bare i tvivl om lovligheden.

Det vil sgu nok heller ikke være specielt morsomt at arbejde for
Enhedslisten, hvis man fx. er medlem af Venstre

/Lars

Fra : "Carsten Riis

Dato : 29-01-05 00:44

Lars skrev den 28-01-2005 19:43:

> Man må da ikke stille krav om et bestemt køn, at man SKAL være
> heteroseksuel og lignende.

Indtil december 2004 måtte man faktisk godt lave forskelbehandling.

Men man skulle have en rigtig rigtig god grund til det.

Afsnittet i loven så sådan ud:
----
»§ 13 . Hvis det ved visse former for erhvervsudøvelse og uddannelse er
afgørende, at udøveren er af et bestemt køn, kan den minister, under
hvis forretningsområde den pågældende virksomhed hører, fravige
bestemmelserne i §§ 2-6.
----
fra ligestillingloven

Det kunne dreje sig om stillinger som fx

medarbejdere på kvindehjem for voldsramte kvinder
medarbejdere på mændenes hjem
og tilsvarende stillinger.

> Hvorfor må man så stille krav om en bestemt
> politisk observans?

Fordi det må man gerne til til politiske stillinger

---
§ 6. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af politisk anskuelse,

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050003129-REGL

Fra : N/A

Dato : 02-02-05 13:52

Fra : PerX ...

Dato : 02-02-05 13:52

In article <41faa5b9$0$48635$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
kyskoen@stofanet.dk says...

> Fuldstændig korrekt, Lars..
>
> Ifølge "Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet"
> (Antidiskriminationsloven") gøres det iflg. §4 gældende, at:
>
> En arbejdsgiver må ikke i forbindelse med eller under ansættelsen af en
> lønmodtager anmode om, indhente eller modtage og gøre brug af oplysninger om
> dennes race, hudfarve, religion, politiske anskuelse, seksuelle

Wow, undertrykkelse - måske bliver vi en dag befriet af USA.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-02-05 00:31

PerX ... skrev den 02-02-2005 13:52:

> Wow, undertrykkelse - måske bliver vi en dag befriet af USA.

Det kommer vel bare til at koste 100.000 menneskeliv af de
lokalbefolkningen.

FUT: dk.snak.snik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-05 23:24

"Frank" <far@nosmap.dk> wrote in

> "Vores enhedsløn er pt. 26.016 kr. om måneden. Vi forventer, du
> er eller bliver medlem af Enhedslisten. "

> Jeg ser det som et krav om medlemskab som forudsætning for at få
> jobbet - må man det?

Det er jo sådan set ikke et krav, de forventer det men en forventning
er ikke det samme som et krav.
Det vil ikke undre mig om det er formuleret præcis sådan for at undgå
risikoen for en retsag af den ene eller anden grund.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/