Thomas H. Pedersen skrev:
> Må en internetbutik som handler med bærbare computere, "gensælge" et
> produkt, som er kommet retur inden for de 14 dages returret, uden at oplyse
> kunden om det?
Det hænger på om man vurderer det som en væsentlig oplysning
eller ej, og svaret på det er ikke indlysende.
Brugsmæssigt vil varen i langt de fleste tilfælde svare til en
ny. Spørger man derimod en (potentiel) køber, vil de ofte mene at
den er lige til lossepladsen.
Der skal nok en dom til før man kan sige hvordan landet ligger.
Her er købelovens opregning af mangler:
76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er
solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet
urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan
antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af
genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger
som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre
meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller
køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold,
der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og
som sælgeren kendte eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed
eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende
omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke
er opfyldt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso:
http://fiduso.dk/