/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
skrive en regning... hvordan? og kan jeg d~
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 27-01-05 05:07

Hej Ng.

først en lille kort historie og så spørgsmålene.

jeg sælger 2 skærme (tv skærme til en bil) til en kunde han får dem tilsendt
men siger den ene er defekt. fint nok jeg sender ham en ny INDEN han sender
den defekte retur. men jeg modtager den defekte dagen efter og alt er ok. en
uge efter ringer han og siger at den nye jeg har sendt ham også er defekt.
satans tænker jeg det var sgu uheldigt. telefonisk aftaler vi jeg sender ham
en ny og han sender så den defekte retur. det er nu 1½ måned siden og jeg
har endnu ikke fået den defekte retur. jeg har rykket ham på email,
telefonisk og på sms. jeg får kon kontakt til ham når en anden ved en "fejl"
tager telefonen og der får jeg bare en masse dårlige undskyldninger på
hvorfor han endnu ikke har sendt den retur.

nu er jeg så kommet til den konklusion at det er nok er en "fidusmager" jeg
har at gøre med her. derfor vil jeg have ham til at betale for den hvis det
kan lade sig gøre.

da han er så svær at danse med regner jeg heller ikke med at han vil betale
så sagen ryger nok til inkasso.

men jeg aner intet om hvad der skal stå i en regning, hvad der skal til for
at jeg kan sende den til inkasso.

så her er mine spørgsmål :

jeg ønsker på ingen måde nogen af dem retur da det nu er så længe siden de
skulle have været her og jeg er bare træt af ham og hans undskyldninger. kan
jeg nægte at tage den defekte retur? hvis han nu sender den retur (det vil
koste mig 0 kr. at få en ny istedet for den defekte men vil bare ikke hoppe
og danse for ham). evt. sige noget med at pga. pasivitet opfatter jeg
skærmen som købt men bare ikke betalt...!

kan jeg sende ham en regning? hvad skal der stå i sådan en?

hvor lang tid skal der gå mellem regningerne før jeg kan sende dem til
inkasso?

hvad koster det at få et inkasso firma på? evt. hvem?

skærmen koster "kun" 1600 kr. men det her irreterer mig helt vildt da han
ene og alene har fået det ødelagt for alle andre kunder der måtte have nogen
defkte varer.

I bund og grund er jeg skide træt af det her... men vil bare ikke bøvle mere
med ham!

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638



 
 
Jonathan Stein (27-01-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 27-01-05 15:24

Nikolai R. Jensen wrote:

> kan jeg sende ham en regning? hvad skal der stå i sådan en?

Du sender en alm. faktura på den skærm, du har leveret. Husk at skrive,
at manglende betaling medfører rykker, der pålægges gebyr på 100 kr samt
renter jvf. renteloven(1). Giv ham 8 dages betalingsfrist.

Efter (mindst) 10 dage sender du så rykkeren pålagt de 100 kr i gebyr,
hvor der skal stå, at manglende betaling inden 10 dage vil medføre
overgivelse til inkasso, hvilket vil medføre yderligere omkostninger(2).

Efter de 10 dage, kan du så overveje at sende sagen til et "no cure, no
pay" inkasso-firma. Det kan næppe betale sig at gøre meget mere.

M.v.h.

Jonathan

(1) http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329 - specielt § 9b
(2) Inkasso-loven: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19970031930-REGL

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Martin Jørgensen (27-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 27-01-05 16:29

Nikolai R. Jensen wrote:

-snip-
> nu er jeg så kommet til den konklusion at det er nok er en "fidusmager" jeg
> har at gøre med her. derfor vil jeg have ham til at betale for den hvis det
> kan lade sig gøre.

Strengt taget har i jo en aftale om at han skulle have leveret den
defekte vare retur. Det er det ene yderpunkt. Det andet yderpunkt må
være, at han ikke kan beholde den i al evighed fordi du har ikke engang
konstateret at den er defekt. Og i så fald at den ikke er defekt skal
han selvfølgeligt betale. Der må også være sket noget værdi-forringelse
hvis han har haft den i 2 mdr efter at han har gjort opmærksom på at den
er defekt f.eks...

Jeg har ikke gidet at undersøge om der er en særlig frist han skal
overholde, men siden han ikke har returneret den endnu kan du vel
fortælle ham at hvis du ikke modtager varen inden f.eks. 10 dage så skal
han betale fuld pris? Han har allerede fået rigelig kredit og rigeligt
med tid kan du sige.

Derfor må du sætte en rimelig grænse.

Han har nok ikke brikker nok til at gå i retten eller lignende og hvad
skulle han da også anklage dig for? At du ikke ventede længe nok?
Inkasso er gratis hos de der no-cure/no pay firmaer som Jonathan Stein
omtalte. Hvis de får pengene ind, så trækker de deres salær så det er
sådan set "gratis" for dig at sende sagen til sådan et firma, forstået
sådan at du ikke behøver at tænke så meget mere på sagen.

Så kan inkassofirmaet og kunden bøvle med hinanden. I værste fald får du
intet. I bedste fald får du dine penge minus salær.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste