Lovlighed af SOFTGUN
Fra : MooreHojer

Dato : 26-01-05 14:31

Hej NG

Ville lige høre hvordan lovgivningen er omkring softguns. Så vidt jeg
har forstået skal man være 18 før man må anskaffe/eje/bære en softgun.
Men jeg er ikke så stærk i det der juridiske sprog, så selv om jeg har
prøvet at læse våbenloven kan jeg ikke gennemskue om man skal have en
eller anden tilladelse når man er 18+ som f.eks. jagttegn eller
våbentilladelse, eller om det er nok at man er fyldt 18 år.

For at præcisere det er det følgende to typer jeg er mest intresseret i
at høre det juridiske aspekt omkring.

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=15255427&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=2&Catg=10172
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=15857145&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=10172

På Forhånd Tak!

--
Moore Hojer

Fra : Manler

Dato : 26-01-05 17:02

On Wed, 26 Jan 2005 14:30:43 +0100, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej NG
>
>Ville lige høre hvordan lovgivningen er omkring softguns. Så vidt jeg
>har forstået skal man være 18 før man må anskaffe/eje/bære en softgun.

Det har du forstået rigtigt, og den med at bære et våben synligt på offentlige
steder er ikke lovligt.

> [...]
>eller anden tilladelse når man er 18+ som f.eks. jagttegn eller
>våbentilladelse, eller om det er nok at man er fyldt 18 år.

Der skal ikke tilladelse til at bære legetøj.

>For at præcisere det er det følgende to typer jeg er mest intresseret i
>at høre det juridiske aspekt omkring.

Så længe du ikke bærer rundt med den offentligt så er der ingen problemer ud
over aldersgrænsen.
Du må godt bære den på gaden m.m. hvis den er pakket ind så ingen del af selve
våbnet er synligt.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : MooreHojer

Dato : 26-01-05 17:16

> [...]
> problemer ud
> over aldersgrænsen.
> Du må godt bære den på gaden m.m. hvis den er pakket ind så ingen del

Tusin tak for det fyldestgørende svar.

--
Moore Hojer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-01-05 20:29

Manler <halloder@HALLOpostBORTkasseVÆK.org> wrote in

> Det har du forstået rigtigt, og den med at bære et våben synligt
> på offentlige steder er ikke lovligt.

Og mange politivedtægter forbyder også at man skyder ud over
offentlige områder.

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : MooreHojer

Dato : 28-01-05 23:45

> Og mange politivedtægter forbyder også at man skyder ud over
> offentlige områder.

Hvordan er offentlig defineret? Er det hvis jeg går en tur i parken
eller i gågaden? Hvis jeg går ind i en sports eller svømmehal der ikke
er komunal eller statsejet må den så gerne være synlig, eller er det
også "offentligt"? Eller hvad vis man står i en vens have eller
indkørsel hvor alle forbipasserende kan se en?

Ved godt det er et lidt bredt spørgsmål og kan være lidt svært at svare
på, men findes nogle "retningslinier" for hvor og hvornår steder regnes
for "offentlige"?

På Forhnd Tak!

--
Moore Hojer

Fra : Grin

Dato : 29-01-05 11:04

On Fri, 28 Jan 2005 23:44:31 +0100, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Ved godt det er et lidt bredt spørgsmål og kan være lidt svært at svare
>på, men findes nogle "retningslinier" for hvor og hvornår steder regnes
>for "offentlige"?

"Ved offentlige veje forstås i denne lov veje, gader, broer og pladser, der er
åbne for almindelig færdsel, og som administreres af stat, amtskommune eller
kommune i henhold til denne lov".

Det burde dække de fleste steder man færdes til og fra privat domæne.

Jeg kan ikke se det kommer nogen ved hvad der foregår på privat grund selv om
der er indsyn dertil så længe det ikke er noget kriminelt. Og at vifte med en
softgun eller affyre samme på privat grund er ikke kriminelt. Har du ikke fået
lov til det af ejeren, er et privatsag.