Bøde
Fra : jens jensen

Dato : 25-01-05 08:53

Hej med jer

Jeg har fået en bøde som cyklist.

Jeg er kørt over for grønt, men politiet har skrevet mig anyway. (Lang
historie , men I kender selv de steder hvor der er grønt lys for cyklister
efter den er skiftet til rødt for bilister).

Da jeg jo så politibilen holde for rødt men der stadig var grønt for cykler,
så kørte jeg over - som jeg må.

Jeg har så nægtet at anderkende bøden og afventer sagens videre gang.

Min familie vil have jeg bare skal betale de 500 kroner, for, som de siger,
"Du kan ikke vinde mod politiet".

Men jeg synes ikke jeg skal betale bare for at slippe for mere besvær og
vil stå fast på ikke at betale.

Men hvilke omkostninger kan det have for mig ?

Og ville I selv acceptere at betale for noget I ikke havde gjort, bare fordi
det er nemmest ?

Mvh Jens

Fra : David T. Metz

Dato : 25-01-05 09:37

jens jensen wrote:
> Jeg har så nægtet at anderkende bøden og afventer sagens videre gang.

Klogt træk. Hvis det var mig ville jeg sende en skriftlig redegørelse for
sagen inkl. en forklaring på hvordan den pågældende lyskurv fungerer til den
relevante station. Med lidt held opgiver de sagen.

Jeg husker svagt en sag for en del år siden, hvor det var en bilist der blev
præsenteret for et bødeforlæg selvom han var kørt over for grøn pil.
Betjentene havde holdt i modsat køreretning og ikke været opmærksomme på at
bilisten havde grønt (Krydset HC Andersens Boulevard/Tietgensgade i Kbh - så
vidt jeg husker).

David

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-01-05 09:50

"jens jensen" <jens@nothingatallfuckallspammers.dk> skrev:

> Da jeg jo så politibilen holde for rødt men der stadig var grønt
> for cykler, så kørte jeg over - som jeg må.
>
> Jeg har så nægtet at anderkende bøden og afventer sagens videre
> gang.

Jeg havde gjort det samme, og jeg ville gå langt for at slippe for at
betale for noget jeg ikke havde gjort pga. nogle betjente der ikke er
bekendt med Færdselslovens regler.

> [...]
> besvær og vil stå fast på ikke at betale.
>
> Men hvilke omkostninger kan det have for mig ?

Du kommer til at betale bøden, hvis du taber. Hvis jeg husker
svar på tilsvarende spørgsmål her i gruppen rigtigt er der ikke
yderligere omkostninger.

> Og ville I selv acceptere at betale for noget I ikke havde gjort,
> bare fordi det er nemmest ?

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-01-05 11:14

> Jeg har fået en bøde som cyklist.

Tillykke ;)

> Min familie vil have jeg bare skal betale de 500 kroner, for, som de
siger,
> "Du kan ikke vinde mod politiet".

Det kan man godt. Det har jeg gjort 2 ud af 2 gange. 1. gang anklagede de
mig for spirituskørsel, køre over for rødt, og satte mig i spjældet i flere
timer (så jeg gik glip af en koncert som jeg var kørt 2½ time efter) Så
parkede de min bil ulovligt. Måtte tage toget hjem og stå op kl lort for at
hente min bil for jeg skulle på arbejde jo. Parkeringsbøde... hmmm

Det endte med total frikendelse + 4500 kr til mig for uberrtiget
frihedsberøvelse, parkeringsbøde, tog og koncert billet måtte de osse af
med. Selv frimærket til at sende min klage ind måtte de betale!

2. Gang holdt jeg stille på en knallert ved et fortov i en mindre by og
talte med en person på fortovet. Jeg ville ryge så jeg tog styrthjemen af og
røg. Så kom der en panser og sagde at jeg lissom skulle have den på bare jeg
sad på knallerten... hmmm den sag endte i retten... og jeg vandt igen.

Så jo det kan sagtens lade sig gøre, der sker i al fald intet ved at prøve,
du kan højst blive dømt til at skulle betale bøden og intet andet.

> Men jeg synes ikke jeg skal betale bare for at slippe for mere besvær og
> vil stå fast på ikke at betale.
>
> Men hvilke omkostninger kan det have for mig ?

højst bøden.

> Og ville I selv acceptere at betale for noget I ikke havde gjort, bare
fordi
> det er nemmest ?

Nej.

Fra : Holst

Dato : 25-01-05 11:43

jens jensen wrote:

> [...]
> historie , men I kender selv de steder hvor der er grønt lys for cyklister
> efter den er skiftet til rødt for bilister).

Nej, de steder kender jeg ikke. Det plejer at være omvendt, dvs. der
bliver grønt for cykliste lidt tid inden der bliver grønt for bilisterne.

Fra : jens jensen

Dato : 25-01-05 11:59

"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

jens jensen wrote:

> [...]

Nej, de steder kender jeg ikke. Det plejer at være omvendt, dvs. der
bliver grønt for cykliste lidt tid inden der bliver grønt for bilisterne.

Så prøv at cykle fra kbh ad amagerbrogade mod syd.

Der er flere cykellyskurve der er grønne efter bilisten har rødt. F.eks. den
ved amagerbrogade/holmbladsgade.

Anyway tak for svarene allesammen.

Jeg prøver at dokumentere min påstand med en video af lyskurven og ser hvad
der sker.

Mvh Jens

Fra : anders majland

Dato : 25-01-05 16:30

> Jeg prøver at dokumentere min påstand med en video af lyskurven og ser
> hvad
> der sker.

Spar videoen - den gider de sikkert ikke se alligevel (end ikke i retten -
en kammerats erfaring vedr et trafikstyret lyskryds der ikke skiftede for en
let mc), men send bare en skriftlig redegørelse. Mon ikke de så lader en
patrulje se på krydset og frafalder sagen.

/A

Fra : blue

Dato : 25-01-05 17:40

meddelelse news:41f66d7f$1$48315$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> en let mc), men send bare en skriftlig redegørelse. Mon ikke de så lader
> en patrulje se på krydset og frafalder sagen.

Formentlig eller også kigger politiet på de diagrammer, de har over
lyskrydsene - på disse diagrammer kan de helt præcist se, hvornår de
forskellige signaler skifter.

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-01-05 18:18

Scripsit "blue" <xx@xx.xx>

> Formentlig eller også kigger politiet på de diagrammer, de har over
> lyskrydsene - på disse diagrammer kan de helt præcist se, hvornår de
> forskellige signaler skifter.

Har politiet sådanne diagrammer? Jeg ville henvende mig til kommunens
vejafdeling og bede om de kunne redegøre for det pågældende
lysreguleringsanlægs programmering til brug i retssagen.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Christian Andersen

Dato : 25-01-05 21:42

Henning Makholm wrote:

> Har politiet sådanne diagrammer? Jeg ville henvende mig til kommunens
> vejafdeling og bede om de kunne redegøre for det pågældende
> lysreguleringsanlægs programmering til brug i retssagen.

Jeg overværede engang en retssag hvor anklageren fremlagde sådan nogle
diagrammer for at understøtte hans påstand.

Forsvareren prøvede at så tvivl om deres gyldighed på grund af deres
alder (vist omkring 5 år gamle), men desværre blev dommen ikke afsagt i
det retsmøde, så jeg ved ikke hvad det endte med.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-01-05 06:02

Scripsit Christian Andersen <none@example.com>

> Jeg overværede engang en retssag hvor anklageren fremlagde sådan nogle
> diagrammer for at understøtte hans påstand.

Er du sikker på at han ikke havde dem fra vejafdelingen?

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : alexbo

Dato : 25-01-05 18:45

"jens jensen" skrev

> Da jeg jo så politibilen holde for rødt men der stadig var grønt for
cykler,
> så kørte jeg over - som jeg må.
> Jeg har så nægtet at anderkende bøden og afventer sagens videre gang.

Hvad sagde betjenten til din forklaring om at du havde grønt, selv om han
havde rødt?
Kontrollerede han dit udsagn?

Jeg har selv i en retsag, set et diagram over et lyskryds, det havde
politiet taget med.

Jeg var kørt ind i siden på en venstresvingende modpart, jeg havde grønt og
han havde grøn pil, diagrammet viste at det ikke var muligt.
Da man ikke kunne konstatere hvem af os der havde ret, var det den
venstresvingende der fik skylden, han havde et særligt ansvar når han
svingede.
Det blev han forøvrigt meget oprevet over, han følte at dommeren troede han
løj, han forstod ikke at ingen af os løj, en af os tog fejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 26-01-05 07:37

"jens jensen" <jens@nothingatallfuckallspammers.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvilke omkostninger kan det have for mig ?
>
> Og ville I selv acceptere at betale for noget I ikke havde gjort, bare

Nej, jeg vil gå ned til krydset med en videooptager og filme krydsets måde
at skifte på indtil at jeg har dokumenteret fakta evt. suppleret med en
udtalelse af fra krydsets "ejermand". (Vejdirektoratet, amtet eller den
lokale kommune.). Når du nægter at anerkende bøden, er der nogen som skriver
til dig på et tidspunkt og så får du et sted at skrive hen. (Husk kun kopier
til vedkommende. Ting har det med at "forsvinde" i det offentlige.).

Carsten Overgaard