At ligge sag an - omkostninger?
Fra : Morten

Dato : 24-01-05 23:47

Hej

Jeg arbejdede på et tidspunkt som telefonsælger, hvor jeg i meget korte træk
blev misinformeret om en masse ting, og blev mere eller mindre presset til
at gøre nogle ting som jeg bagefter kan se er moralsk meget forkert. Dette
har medført at jeg nu - et stykke tid efter, har det ret dårligt med nogle
af de ting der er forgået, og det har medført ubehagelige drømme og til
tider søvnbesvær ...

Jeg ville meget gerne ligge sag an mod dem og stille dem til ansvar, men jeg
ved ikke om man kan ligge sag an med krav om erstatning i sådanne tilfælde?
og det der nok mest afholder mig fra det er at man så vidt jeg ved, selv
skal betale omkostningerne hvis man taber sagen ... er dette også korrekt?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-05 00:06

Den 24-01-05 23.46 skrev Morten følgende:

> [...]
> ved ikke om man kan ligge sag an med krav om erstatning i sådanne tilfælde?

Erstatning for hvad? Har du lidt et tab? Har du påført andre et tab?
Hvis det du har lavet kun er moralsk forkert, kan det nok ikke betale
sig at lægge sag an. Men hvis det indbefatter lovovertrædelser, er det
måske en sag for politiet?

Du må dog frem med mere konkrete oplysninger, hvis du vil have et mere
konkret svar her i gruppen. Du kan også bare tage en snak med en advokat
for at få vurderet, om du overhovedet har en sag, og hvordan den i så
fald bedst gribes an.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Morten

Dato : 25-01-05 00:20

> Erstatning for hvad? Har du lidt et tab? Har du påført andre et tab?

Hvis en arbejdsgiver har fået dig til at gøre nogle meget forkerte ting ved
at lyve om sandhedden, og du så - når du finder ud af sandheden - får
ubehagelige drømme om natten og søvnbesvær ... har man så ikke taget
skade/lidt tab?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-05 00:29

Den 25-01-05 00.20 skrev Morten følgende:

> [...]
> at lyve om sandhedden, og du så - når du finder ud af sandheden - får
> ubehagelige drømme om natten og søvnbesvær ... har man så ikke taget

Nej. Hvis det udelukkende er et moralsk spørgsmål, er der ikke noget at
gøre. Hvad den ene føler er moralsk forkert, er måske helt i orden for
en anden. Det væsentlige er, hvad loven siger.

Har du ført kunder bag lyset, for eksempel ved at sælge annoncer i
ikke-eksisterende telefon- eller internet-oversigter, så er der mere at
komme efter - du risikerer imidlertid så også selv at blive retsforfulgt.

Jeg er ikke jurist, så andre i gruppen kan nok give dig et bedre svar på
dine muligheder, men du er stadig nødt til at være mere præcis og
fortælle helt konkret, hvad der er sket. Ellers bliver svarene det rene
gætværk.

Fra : Peter

Dato : 25-01-05 17:37

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> at lyve om sandhedden, og du så - når du finder ud af sandheden - får
> ubehagelige drømme om natten og søvnbesvær ... har man så ikke taget

LOL nej det tror jeg ikke du skal regne med.

Jeg tror mange har oplevet det, du omtaler.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Andersen

Dato : 25-01-05 00:54

Morten wrote:

> Jeg ville meget gerne ligge sag an mod dem og stille dem til ansvar, men jeg
> ved ikke om man kan ligge sag an med krav om erstatning i sådanne tilfælde?

Jeg synes at du skal gå ned til din lokale retshjælp og høre hvad de har
at sige.

http://www.domstol.dk/page9472.aspx

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Karina og Christian

Dato : 25-01-05 01:25

"Christian Andersen" <none@example.com> wrote in message

> Jeg synes at du skal gå ned til din lokale retshjælp og høre hvad de har
> at sige.
>
> http://www.domstol.dk/page9472.aspx

Det link, du henviser til, omhandler offentlig retshjælp ved advokater. Det
er IKKE det samme som "den lokale retshjælp", hvor hjælpen i øvrigt er
gratis.

En retshjælpsinstitution vil imidlertid ikke være det rette sted at henvende
sig med det problem, spørgeren har.

Det rette forum vil være en advokat - og hvis spørgeren opfylder de
økonomiske betingelser herfor under ordningen, som dit link henviser til.

Med hensyn til spørgerens spørgsmål er der formentlig ikke lidt noget tab.
Spørgsmålet vil derfor rette være, om der er mulighed for en form for
godtgørelse. Det vil være det, en advokat vil kunne råde om.

Karina

P.s.: Det synes at være et almindeligt forekommende problem, at folk der
giver råd her i gruppen ikke kender forskel på de forskellige muligheder,
der er for juridisk hjælp til få eller ingen penge, herunder forskellen på
retshjælpsinstitutioner og offentlig retshjælp ved advokater mv. Måske
skulle der indføres et afsnit om det i gruppens OSS?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-01-05 18:13

Karina og Christian wrote:

-snip-

> [...]
> retshjælpsinstitutioner og offentlig retshjælp ved advokater mv. Måske
> skulle der indføres et afsnit om det i gruppens OSS?

Ja, helt sikkert!

Det støtter jeg 100% for alle parters vedkommende. Det er jo en god
ting, at folk som for første gang stiller spørgsmål her i gruppen, let
kan se hvor de kan få gratis hjælp m.m.

Og jeg har også læst dig tidligere forklare forskellen... Hvis du nu
forfatter et eller andet kan du vel sende det til den som holder styr på
OSS/FAQ´en?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Andersen

Dato : 25-01-05 21:29

Karina og Christian wrote:

> Det link, du henviser til, omhandler offentlig retshjælp ved advokater. Det
> er IKKE det samme som "den lokale retshjælp", hvor hjælpen i øvrigt er
> gratis.

Dammit!

Jeg *vidste* der var et eller andet der var forkert og jeg søgte på
Google og i FAQ'en før jeg postede, uden at finde noget om den lokale
retshjælp.

Jeg beklager fejlen.

En god ide.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Knud Thomsen

Dato : 25-01-05 06:39

Du kan i hvert fald ikke 'ligge sag an' men muligvis lægge...!

Knud

Fra : Eliasen

Dato : 25-01-05 13:45

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> wrote in message
> Du kan i hvert fald ikke 'ligge sag an' men muligvis lægge...!

Forstod du ikke spørgsmålet? Klovn!

--
Eliasen

Fra : Andy

Dato : 25-01-05 16:35

> Forstod du ikke spørgsmålet? Klovn!

Tal ordentligt til dine medmennesker.

Andy

Fra : Eliasen

Dato : 25-01-05 17:09

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message

> Tal ordentligt til dine medmennesker.

Gerne, men ikke til en klovn som Knud, der kun er ude på at jagte stavefejl
i folks indlæg.

--
Eliasen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 25-01-05 17:15

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Gerne, men ikke til en klovn som Knud, der kun er ude på at jagte
stavefejl
> i folks indlæg.

Her er der ikke tale om en stavefejl, men brugen af et ord, som har en helt
anden betydning.

Og som sagt af en anden: 'Tal ordentligt"

Knud

Fra : Eliasen

Dato : 25-01-05 17:40

"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> wrote in message

> [...]
> helt
> anden betydning.
>
> Og som sagt af en anden: 'Tal ordentligt"

Hvis det var væsentligt for din evne til at forstå mandens spørgsmål, siger
det mere om dig end om hans forkerte brug af ordet.

--
Eliasen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 25-01-05 07:13

On Mon, 24 Jan 2005 23:46:58 +0100, Morten <REMOVE_post@simonsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
> og det der nok mest afholder mig fra det er at man så vidt jeg ved, selv
> skal betale omkostningerne hvis man taber sagen ... er dette også

Hej
Det lyder mere som en arbejdsmilijøsag. Prøv at gå til din fagforening. De
kan hjælpe med at vejlede dig i om du har mulighed for at søge erstatning
hvis du har nedsat arbejdsevne. Men det er svjv meget svært at komme
igennem med en sådan sag.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Manler

Dato : 25-01-05 12:03

wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>af de ting der er forgået, og det har medført ubehagelige drømme og til

Hvis du mener du har fået en arbejdsskade, skal du have en læge til at bekræfte
det. Hvis en læge ikke vil det, har du intet at komme efter.

> [...]
>skal betale omkostningerne hvis man taber sagen ... er dette også korrekt?

Der kan søges om fri proces hvor alle omkostninger betales af det offentlige.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Peter

Dato : 25-01-05 17:36

> [...]
> af de ting der er forgået, og det har medført ubehagelige drømme og til

Du skal næppe forvente at få erstatning for det du omtaler her.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-01-05 18:15

Morten wrote:

> [...]
> af de ting der er forgået, og det har medført ubehagelige drømme og til

Hvilke løgne? Hvordan presset? Hvordan moralsk forkert?

Den ideele verden du måske leder efter, eksisterer ikke.