At kopiere ting fra hjemmeside
Fra : Morten

Dato : 24-01-05 19:59

Hej

Er det ulovligt at kopiere noget tekst fra en hjemmeside hvis siden ikke er
Copyright, og hvis det ikke direkte er et værk?

Altså, hvis f.eks. en person har lavet en hjemmeside med 10 beskrivelser af
10 film, eller 10 bøger eller lignende, må man så kopiere det direkte og
bruge det på sin egen hjemmeside?

/Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 20:11

Den 24-01-05 19.58 skrev Morten følgende:

> Er det ulovligt at kopiere noget tekst fra en hjemmeside hvis siden ikke er
> Copyright, og hvis det ikke direkte er et værk?

Hvis det ikke er et værk, må man godt.

> Altså, hvis f.eks. en person har lavet en hjemmeside med 10 beskrivelser af
> 10 film, eller 10 bøger eller lignende, må man så kopiere det direkte og
> bruge det på sin egen hjemmeside?

Det eksempel du her giver vil ganske givet være et værk. Så nej, det må
du ikke kopiere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-01-05 20:20

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvis det ikke er et værk, må man godt.

> Det eksempel du her giver vil ganske givet være et værk. Så nej, det må
> du ikke kopiere.

Det er heller ikke noget krav at der står "copyright af bla bla" på en
side for at det er beskyttet.
Det omfattes helt automatisk af ophavsret uanset om det står der eller ej.

Fra : Morten

Dato : 24-01-05 21:08

> Det eksempel du her giver vil ganske givet være et værk. Så nej, det må
> du ikke kopiere.

Hvordan er et værk så defineret? ... jeg ville tro at et værk var noget hvor
teksten i sig selv udgjorde værdien - som f.eks. skønlitteratur ...

Fra : Holst

Dato : 24-01-05 21:15

Morten wrote:

> Hvordan er et værk så defineret? ... jeg ville tro at et værk var noget hvor
> teksten i sig selv udgjorde værdien - som f.eks. skønlitteratur ...

I det eksempel, du nævner, er det vel også teksten i sig selv, som udgør
værdien ...

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-01-05 21:27

Morten wrote:

> Hvordan er et værk så defineret? ... jeg ville tro at et værk var noget hvor
> teksten i sig selv udgjorde værdien - som f.eks. skønlitteratur ...

Et værk skabes gennem en "selvstændig, skabende indsats" fra
ophavsmandens side. Den kunstneriske kvalitet (eller mangel på samme) er
underordnet.

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/generelt.htm (værkshøjde)

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!