Rettigheder vedr. film
Fra : JS

Dato : 22-01-05 22:30

Hej NG.

Jeg skal lave et projekt (dokumentar-film om en kendt person),
men er i tvivl om hvad jeg må/ikke må benytte til filmen!?

1. må jeg bruge film-klip fra tv, eller kræver det samtykke fra
tv-stationen eller personerne som medvirker?

2. Kan avis-artikler mv. fundet på nettet uden videre bruges
i filmen, eller skal der angives kilder mv.?

3. Kan jeg benytte mig af egne film-optagelser af en
given persons foredrag på offentligt sted, eller kræver
dette samtykke e.l.?

4. Kan jeg optage et telefon-interview og bruge det i filmen,
eller skal jeg bede om samtykke mv.???

Håber nogen kan (og gider :) svare på et eller flere af spm.,
og fortælle mig hvilke lovbestemmelser der er relevante.?

Mvh. JS

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-05 22:47

Den 22-01-05 22.29 skrev JS følgende:

> 1. må jeg bruge film-klip fra tv, eller kræver det samtykke fra
> tv-stationen eller personerne som medvirker?

Du skal have tilladelse fra ophavshaver.

> 2. Kan avis-artikler mv. fundet på nettet uden videre bruges
> i filmen, eller skal der angives kilder mv.?

Du skal have tilladelse fra ophavshaver. Du kan benytte citater uden
først at få tilladelse, god skik kræver så, at du angiver kilder.

> 3. Kan jeg benytte mig af egne film-optagelser af en
> given persons foredrag på offentligt sted

Det skulle der vist ikke være noget i vejen for.

> 4. Kan jeg optage et telefon-interview og bruge det i filmen,
> eller skal jeg bede om samtykke mv.???

Det afhænger af, hvad der bliver sagt. Det er tilladt at optage (hvis du
selv deltager i samtalen), men hvis der fremkommer fortrolige eller
personlige oplysninger, er det ikke sikkert, du må bruge optagelserne i
filmen.

> Håber nogen kan (og gider :) svare på et eller flere af spm.,
> og fortælle mig hvilke lovbestemmelser der er relevante.?

Ophavsloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040071029-REGL

Telefoninterview: Straffeloven § 263 og § 264d:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040096029-REGL

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-05 23:25

Kim Ludvigsen skrev:

> Du skal have tilladelse fra ophavshaver.

Små klip falder vel under citatretten?

> Det skulle der vist ikke være noget i vejen for.

Jo, foredragsholderens ret til at bestemme om og hvordan hans
foredrag skal offentliggøres. En optagelse uden lyd er
formodentlig okay.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Dennis Lange

Dato : 23-01-05 08:26

Bertel Lund Hansen wrote:
> Små klip falder vel under citatretten?

Sandsynligvis ikke. Praksis omkring citat fra film eller tv er ret streng.
Ikke engang et enkeltbillede er tilladt.

> Jo, foredragsholderens ret til at bestemme om og hvordan hans
> foredrag skal offentliggøres. En optagelse uden lyd er
> formodentlig okay.

Om det er på film eller lydbånd er uden betydning.

Så fremt at selve foredraget nyder ophavsretlige beskyttelse (og det kan
manuskriptet meget vel gøre), vil det være en overtrædelse af § 65.
--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-05 09:13

Dennis Lange skrev:

> Sandsynligvis ikke.

Jo, sandsynligvis.

>Praksis omkring citat fra film eller tv er ret streng.
> Ikke engang et enkeltbillede er tilladt.

Det er rigttigt, men det er ikke fordi det er en film. Det
skyldes at enkeltbilleder er fotografier, og de er selvstændige
værker.

Små filmklip der afpilles som film, falder derimod ind under
§ 22. Der er nemlig ingen paragraf der siger det modsatte.

Fra : Dennis Lange

Dato : 23-01-05 10:54

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> Små filmklip der afpilles som film, falder derimod ind under
> § 22. Der er nemlig ingen paragraf der siger det modsatte.

Du har fuldstændig ret. Jeg tager det andet i mig igen.

Dog skal citatet være naturligt og loyalt. Type-eksemplerne på hvad der er
tilladt er, i forbindelse med drøftelser af filmkunstneriske spørgsmål og
ved præsentation af nye film.

Det afhænger således af sammenhængen og hvordan citatet bliver brugt, om
citatet vil være lovligt.

Fra : JS

Dato : 23-01-05 10:41

Hej igen, og mange tak for alle svarene, er bestemt
blevet klogere!

Har dog lige lidt supplerende, hvis nogen vil svare...

Først helt generelt: Når jeg skal have samtykke til de
forskellige ting, er der så formkrav, eller kan jeg f.eks. nøjes
med at optage en udtalelse, hvor personen siger "ok"?

Mht. klip fra tv-programmer, kan jeg forstå, at jeg nok skal
have tilladelse fra ophavshaveren, men er det "blot" tv-stationen,
eller er det også den medvirkende i en given udsendelse?

Hvis den pågældende person stiller op til folketingsvalget, kan
jeg så optage og benytte en valgkampstale
(falder en sådan person ind under "kunstner" i ophavsl. §65)

Og hvad forstår man ved "citere" i ophavsl. §22, er et citat
også f.eks. at filme en offentligtgjort artikel?

Generelt synes jeg det er svært at finde rundt i ophavsretsloven,
og hvilke specifikke bestemmelser jeg skal kigge på,
så hvis der kan nævnes flere, er jeg meget taknemmelig :)

Mvh. JS

Fra : Dennis Lange

Dato : 23-01-05 11:04

JS wrote:
> Først helt generelt: Når jeg skal have samtykke til de
> forskellige ting, er der så formkrav, eller kan jeg f.eks. nøjes
> med at optage en udtalelse, hvor personen siger "ok"?

Af bevismæssige årsager, ville jeg få en accept på skrift. Men rent
gyldighedsmæssigt er et mundtligt tilsagn nok.

> Og hvad forstår man ved "citere" i ophavsl. §22, er et citat
> også f.eks. at filme en offentligtgjort artikel?

Det kommer an på. Filmer du hele artiklen, og gør det i et tempo hvor man
kan nå at læse det hele, så er det ikke længere et citat.
Filmer du dermed kun et udsknit, og måske fremhæver et par sætninger (som
det ofte ses gjort på tv-avisen o.l) er det et lovligt citat.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-05 11:55

JS skrev:

> Først helt generelt: Når jeg skal have samtykke til de
> forskellige ting, er der så formkrav, eller kan jeg f.eks. nøjes
> med at optage en udtalelse, hvor personen siger "ok"?

Der er ikke formkrav i dansk ret. Du kan f.eks. bruge en
optagelse eller en mail (som jeg ville vælge). Jeg har for øvrigt
ikke gemt de tilladelser som jeg selv har indhentet.

> Mht. klip fra tv-programmer, kan jeg forstå, at jeg nok skal
> have tilladelse fra ophavshaveren, men er det "blot" tv-stationen,
> eller er det også den medvirkende i en given udsendelse?

Hvis du spørger de forkerte, vil de sandsynligvis fortælle dig
hvem du så skal spørge. Jeg er f.eks. et par gange af en
avisredaktion blevet henvist til skribenten.

> Hvis den pågældende person stiller op til folketingsvalget, kan
> jeg så optage og benytte en valgkampstale
> (falder en sådan person ind under "kunstner" i ophavsl. §65)

Det gør de nok, men jeg vil tro (men ved det ikke sikkert) at
politikeres udtalelser betragtes på en anden måde end normale
værker - de må forvente at alt hvad de siger, bliver optaget og
brugt. Derudover vil de vel kun være interesseret i at deres
udtalelser bliver så meget udbredt som muligt når det ikke sker i
en nedværdigende sammenhæng.

> Og hvad forstår man ved "citere" i ophavsl. §22, er et citat
> også f.eks. at filme en offentligtgjort artikel?

"Citere" i sig selv er generelt og kan dække alt fra et par ord
til en komplet artikel.

Når der i § 22 tales om "god skik", betyder det at man kun må
citere brudstykker. Nogle tror at det er 20 %, men det foreligger
der ikke noget om i loven, og 20 % af f.eks. en avisforside eller
en artikel er efter min vurdering meget mere end god skik
tillader.

> Generelt synes jeg det er svært at finde rundt i ophavsretsloven,
> og hvilke specifikke bestemmelser jeg skal kigge på,
> så hvis der kan nævnes flere, er jeg meget taknemmelig :)

Hvis du nøjes med små citater, behøver du ikke spørge.

Hvis du er i tvivl så spørg. Det tager ikke mange sekunder at
skrive en mail.

Fra : JS

Dato : 24-01-05 15:28

Igen, mange tak for svarene!

Alt i alt lader det til at det er bedst at få samtykke
i de forskellige tilfælde... så er j i hvert fald
"på den sikre side" :)

/JS