sharky wrote:
> Hvis et webhotel ikke lever op til forventningerne, er der så nogen
> mulighed for at ophæve købet og få pengene tilbage. Jeg har betalt
> oprettelsesgebyr, flyttegebyr og 1 års forudbetalt webhotel, men det
> kører ikke som jeg forventede. Mails kan også være flere timer
> forsinket.
> Hvilke muligheder er der ?
I det følgende går jeg ud fra, du er en privatperson, og at der dermed er
tale om et forbrugerkøb. Du kan se lidt på Købeloven
http://www.retsinformation.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL - særligt §§
75a og 76 fastsætter, hvornår der kan siges at der er en mangel ved det
købte. Det bliver dog nok svært at bedømme i dit tilfælde, altså med
webhotel - hvad er der helt præcis i vejen med webhotellet? Hvis der i din
aftale med udbyderen er helt præcist aftalt, hvor hurtigt mails skal leveres
mv (har ikke selv forstand på de tekniske sider), kan du klart påberåbe dig
mangel, såfremt det kan dokumenteres, at produktet er ringere end aftalen.
Som du kan se af ovenstående paragraffer, er der ellers tale om en
vurdering, hvor man ser på, hvad man "kan forvente" af et sådant produkt -
hvilket straks er lidt mere svævende og kræver lidt teknisk indsigt, som jeg
ikke besider. Hvis du kan påvise, at der foreligger en mangel, giver § 78
bestemmelser dig en række beføjelser. Mest aktuelt for dig er at kræve
manglen udbedret eller at ophæve købet. For at gøre det sidste, skal
mangelen være væsentlig, som det fremgår af stk. 1, punkt 4. De andre
løsninger ville jeg ikke anse som brugbare for dig, men kig evt. selv lidt
på det. Alt dette kræver naturligvis, at udbyderen af webhotellet er enig
med dig i, at der er en mangel. Får du dem ikke overbevist, er din eneste
mulighed at klage til forbrugerrådet - eller i sidste ende at hive udbyderen
i retten, hvilket normalt vil være for omkostningsfuldt i sådanne sager.
Fristen for påberåbelse af mangler i forbrugerkøb er meget vid - og hvis du
fremsætter din reklamation inden 2 måneder fra du opdagede mangelen, anses
den altid for rettidig.
Mvh
Kevin Edelvang