Lukning af mobil - hvad med saldoen?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-01-05 10:48

Hej alle

Nogle mobilaftaler går ud på at man skal indsætte et beløb inden
for en vis periode (f.eks. 6 måneder) medmindre man vil have
lukket telefonen. Men hvad med saldoen?

Hvad nu hvis man for 7 måneder siden har indbetalt 10'000 kr.?
Kan de så bare score gevinsten, eller har de pligt til at
udbetale pengene?

Må de modregne et gebyr for at de har haft nummeret aktiveret i
de 7 måneder?

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 14-01-05 11:06

> Må de modregne et gebyr for at de har haft nummeret aktiveret i
> de 7 måneder?

"Haft nummeret aktiveret"?
Hvis nu telefonen har været brugt til udgående opkald i hele perioden, men
saldoen bare var meget høj, så er de jo ikke blevet snydt for almindeligt
forbrug, og et ekstra gebyr kan vel ikke komme på tale?

Fra : Gunnar

Dato : 14-01-05 15:14

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> [...]
> saldoen bare var meget høj, så er de jo ikke blevet snydt for almindeligt
> forbrug, og et ekstra gebyr kan vel ikke komme på tale?

Hej.
Det kender jeg, min mobil skal der indbetales et beløb, det mindste er 99
kr.
inden der er gået 6 måneder,der kommer en advarsel 2 uger før, og det er
uden hensyn til hvad der stå på kontoen, det er deres regel.Jeg har
overskredet en gang
og det kostede et eller andet beløb at få pegene overført til ny konto.
Gunnar

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 14-01-05 17:02

> Hvad nu hvis man for 7 måneder siden har indbetalt 10'000 kr.?
> Kan de så bare score gevinsten, eller har de pligt til at
> udbetale pengene?

Jeg mener, at reglerne er følgende:

Uanset hvor mange penge du har indsat på kontoen, kan teleselskabet efter 6
måneder lukke din telefon, hvis ikke der i indeværende periode igen har
været tanket på telefonen. De må dog ikke beholde pengene - de skal efter
anmodning udbetale dem til dig, men må derfor opkræve et
administrationsgebyr, svarende til den omkostning det er for selskabet.
Dette gebyr ligger typisk på 25-50 kr.

Ovenstående er baseret på en tidligere stilling hvor jeg bl.a. servicerede
kunder med taletid i et dansk teleselskab.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-01-05 23:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad nu hvis man for 7 måneder siden har indbetalt 10'000 kr.?
> Kan de så bare score gevinsten, eller har de pligt til at
> udbetale pengene?

De skal - så vidt jeg kan se - udbetale restværdien.

> Må de modregne et gebyr for at de har haft nummeret aktiveret i
> de 7 måneder?

Hvis der er aftalt en løbende afgift - f.eks. et minimumsforbrug, vil
det jo være trukket som ethvert andet forbrug.

Det er kun restværdien, der skal udbetales. Der må desuden beregnes
et "rimeligt" gebyr for selve udbetalingen.

Baggrund: Teleselskaberne har fået dispensation fra
betalingsmiddelloven - bortset fra § 9 stk. 2 samt §§ 11 og 12 jvf.
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/betalingsmiddellov/sager/teleselskabernes-dispensation-fra-betalingsmiddelloven-2003/

§ 9 stk. 2 (som de altså _ikke_ har dispensation fra) siger: "For
forudbetalte betalingsmidler kan brugeren opsige aftalen efter
gyldighedsperiodens udløb og, såfremt krav fremsættes inden 1 år efter
udløb, få udbetalt en eventuel restværdi. Udstederen kan kræve et gebyr
for refusionen. Gebyret må ikke overstige, hvad der under hensyn til
udstederens omkostninger ved refusionen og omstændighederne i øvrigt er
rimeligt."

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.