/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Den (nye) købelov i praksis
Fra : Jimmy


Dato : 13-01-05 14:17

Nogen der har været ude og opleve den?
De fleste var jo begejstret for den 6 måneders formodningsregel, men hvordan
bruger de den lige i forretningen? Alle de forskellige organisationer som
står på forbrugerens side lægger jo meget vægt på at man kan kræve varen
ombyttet eller pengene retur, men hvordan fungerer det? Jeg går ud fra at
sælger er i sin ret til at sende varen til en fagmand og få konstateret
fejlen, så det er ikke her og nu med det samme en ombytning eller pengene
retur kan ske? Kan sælger ikke bare sige at en ombytning af varen påføre ham
store omkostninger, hvis en reperation af varen er billigere?
Jeg har ikke lige haft noget som er gået i stykker, men jeg kunne godt tænke
mig at vide hvordan det er i praksis, og også gerne hvordan den 6 måneders
formodningsregel skal fungere iflg. juraen.



 
 
Claus Og Helle (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Claus Og Helle


Dato : 13-01-05 14:46

Jeg kan give dig et eksempel,jeg købte en mobiltelefon i 8 måned sidste
år,den kostede 2700 kr,den gik i stykker 2 mdr efter, jeg sender den til rep
der hvor jeg har købt,der går 14 dage før jeg får den tilbage,telefonen går
i stykker igen med samme fejl 1 måned efter den kom tilbage fra rep første
gang.Jeg sender den til rep igen,der går 14 dage igen inden jeg får den
tilbage fra repså går den i styke igen ,denn gang går der kun en uge før den
går i stykker igen,jeg henvender mig i butikken,og siger jeg vil have en ny
telefon,men sælgeren siger der er 2 år reklamationsret på den så den kan
komme til rep mange gange på 2 år.Og det er samme fejl hver gang ,jeg har
snakket med forbrugerrådet ,men det kan jo ikke være rigtigt at jeg måske
skal vente op til 1 år på at vinde sagen,som de siger der kan gå.Jeg ved
bare ikke hvad jeg skal gøre,er der nogle herinde der har et godt råd ?

--
Claus & Helle VR6 ProjektZwo
"Jimmy" <nejtilspam@nothx.dk> skrev i en meddelelse
news:cs5sda$fvl$1@news.cybercity.dk...
> Nogen der har været ude og opleve den?
> De fleste var jo begejstret for den 6 måneders formodningsregel, men
> hvordan
> bruger de den lige i forretningen? Alle de forskellige organisationer som
> står på forbrugerens side lægger jo meget vægt på at man kan kræve varen
> ombyttet eller pengene retur, men hvordan fungerer det? Jeg går ud fra at
> sælger er i sin ret til at sende varen til en fagmand og få konstateret
> fejlen, så det er ikke her og nu med det samme en ombytning eller pengene
> retur kan ske? Kan sælger ikke bare sige at en ombytning af varen påføre
> ham
> store omkostninger, hvis en reperation af varen er billigere?
> Jeg har ikke lige haft noget som er gået i stykker, men jeg kunne godt
> tænke
> mig at vide hvordan det er i praksis, og også gerne hvordan den 6 måneders
> formodningsregel skal fungere iflg. juraen.
>
>



Bertel Lund Hansen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-01-05 17:01

Claus Og Helle skrev:

>Jeg kan give dig et eksempel,jeg købte en mobiltelefon i 8 måned sidste
>år,den kostede 2700 kr,den gik i stykker 2 mdr efter, jeg sender den til rep
>der hvor jeg har købt,der går 14 dage før jeg får den tilbage,telefonen går
>i stykker igen med samme fejl

Sælger har to forsøg på at reparere varen. Derefter skal han
levere en erstatningsvare eller du kan hæve handelen. Det følger
af at reparation ifølge loven skal ske uden væsentlig ulempe for
køber.

Hvad du har været ude for, er helt urimeligt, og det er
skrupforkert hvis nogen påstår at 2 års reklamationsfrist betyder
at man skal leve med en fejlbehæftet vare i to år.

Den betyder at det er tidsnok at klage over en fejl selv om man
opdager den sent (inden for de 2 år).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Claus Og Helle (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Claus Og Helle


Dato : 13-01-05 22:06

Jamen hvad skal jeg gøre,den har samme fejl igen,og når jeg henvender mig
til sælger,siger han det jeg skrev,han vil kun repare den og ikke andet.Ja
nu har telefonen ligget i sin kasse siden 16-11-04,hvor jeg var deroppe og
sige den var i stykker,det er lidt trist at have sådan en dyr telefon og
ligge.Den er købt i Vestsjællandscentret i Sonofon

--
Claus & Helle VR6 ProjektZwo
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:6k6du0ph41b18a6bngmb4e2s7bipbmvmgg@news.stofanet.dk...
> Claus Og Helle skrev:
>
>>Jeg kan give dig et eksempel,jeg købte en mobiltelefon i 8 måned sidste
>>år,den kostede 2700 kr,den gik i stykker 2 mdr efter, jeg sender den til
>>rep
>>der hvor jeg har købt,der går 14 dage før jeg får den tilbage,telefonen
>>går
>>i stykker igen med samme fejl
>
> Sælger har to forsøg på at reparere varen. Derefter skal han
> levere en erstatningsvare eller du kan hæve handelen. Det følger
> af at reparation ifølge loven skal ske uden væsentlig ulempe for
> køber.
>
> Hvad du har været ude for, er helt urimeligt, og det er
> skrupforkert hvis nogen påstår at 2 års reklamationsfrist betyder
> at man skal leve med en fejlbehæftet vare i to år.
>
> Den betyder at det er tidsnok at klage over en fejl selv om man
> opdager den sent (inden for de 2 år).
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



per christoffersen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 13-01-05 22:31


"Claus Og Helle" <frederiksen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:2pBFd.825$1Y7.809@news.get2net.dk...
> Jamen hvad skal jeg gøre,den har samme fejl igen,og når jeg henvender mig
> til sælger,siger han det jeg skrev,han vil kun repare den og ikke andet.Ja
> nu har telefonen ligget i sin kasse siden 16-11-04,hvor jeg var deroppe og
> sige den var i stykker,det er lidt trist at have sådan en dyr telefon og
> ligge.Den er købt i Vestsjællandscentret i Sonofon

Giv forhandleren en chance mere på at levere en ny telefon med en tidsfrist
på feks. 8 dage. Gør opmærksom på, at du ellers vil gå til
Forbrugerklagenævnet.

Hvis ikke det ændrer på tingene så send klagen afsted, feks. via
www.klagetjek.dk.

Du har jo i virkeligheden alt at vinde og intet at tabe, ved at gøre det.
Telefonen ligger alligevel i sin æske og det er kun dig, der har irritation
over det.

Hvis du er virkelig opsat på en løsning kan du tage fat i Sonofons
hovedkontor. De fleste Sonofonbutikker er nu vidst nok franchisebutikker (og
dermed egentlig ikke en del af Sonofon selv), men Sonofon har en klar
interesse i kundetilfredshed alligevel, og jeg kender eksempler på, at de er
gået ind i uheldige sager med butikkerne.

/Per



Bertel Lund Hansen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-01-05 16:58

Jimmy skrev:

>Nogen der har været ude og opleve den?

Ikke jeg.

>retur kan ske? Kan sælger ikke bare sige at en ombytning af varen påføre ham
>store omkostninger, hvis en reperation af varen er billigere?

Jo, og det gør den også på grund af forbrugernes holdning, så
ombytningsretten er i praksis intet værd.

Forbrugere der får en vare som har været solgt før og repareret,
nægter enten at tage imod den eller forlanger et større afslag i
prisen. Derfor er det faktisk rigtigt at en ombytning påfører
sælger urimelige omkostninger.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jimmy (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 14-01-05 00:11

> Jo, og det gør den også på grund af forbrugernes holdning, så
> ombytningsretten er i praksis intet værd.
>
> Forbrugere der får en vare som har været solgt før og repareret,
> nægter enten at tage imod den eller forlanger et større afslag i
> prisen. Derfor er det faktisk rigtigt at en ombytning påfører
> sælger urimelige omkostninger.

Det lyder ikke som om den formodningsregel kan bruge til så meget som det
lyder når man læser det hos fs.dk og lign.



Bertel Lund Hansen (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-01-05 00:46

Jimmy skrev:

>Det lyder ikke som om den formodningsregel kan bruge til så meget som det
>lyder når man læser det hos fs.dk og lign.

Formodningsreglen er god nok. Den har ikke noget direkte med det
her problem at gøre. Den handler om hvem der skal bevise noget om
fejlens årsag.

Ombytningsproblemet træder i kraft når det er fastslået at varen
har en mangel (uanset om det er inden for de 6 eller de 24
måneder).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste