40 timer
Fra : EJ

Dato : 12-01-05 11:25

Jeg er af min arbejdsgiver blevet bedt om at tage stilling til om jeg, her
og nu, vil ændre min arbejdsuge fra 37 til 40 timer, uden nogen form for
kompensation. Dette skyldes firmaets dårlige økonomi. Jeg vil i den
forbindelse høre hvordan jeg står i tilfælde af at jeg bliver sagt op, eller
firmaet går konkurs? Skal jeg først afspadsere de 3 ekstra timer pr. uge
inden jeg er berettiget til understøttelse eller ydelse fra Lønmodtagernes
Garantifond?

/EJ

Fra : Andy

Dato : 12-01-05 12:32

> [...]
> inden jeg er berettiget til understøttelse eller ydelse fra Lønmodtagernes

Kontakt din fagforening øjeblikkeligt!

Andy

Fra : EJ

Dato : 12-01-05 12:43

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
> eller
>
> Kontakt din fagforening øjeblikkeligt!
>
> Andy

De siger at det ikke har nogen betydning, så længe jeg har kontrakt på det.
Andre fagforeninger siger at timerne skal afspadseres først. Er der
forskellige regler?

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 12-01-05 13:03

"EJ" <-@-.dk> skrev i en meddelelse news:cs32fg$hp0$1@news.cybercity.dk...

> De siger at det ikke har nogen betydning, så længe jeg har kontrakt på
> det. Andre fagforeninger siger at timerne skal afspadseres først. Er der
> forskellige regler?

- du kan jo stille spørgsmålet i en mail ... så få¨r du jo nok svaret på
skrift. En a-kasse er lige blevet dømt til at betale et medlems tab i
forbindelse med dårlig og fejlagtig rådgivning. Derudover vil jeg nu nok
presse en eller anden kompensation igennem, hvis jeg var dig. Har du
virkelig lyst til at arbejde gratis 3 timer om ugen?

ras

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-01-05 22:10

Rasmus Carlsen telepaterede følgende til sin PC:
> Har du virkelig lyst til at arbejde gratis 3 timer om ugen?

Jeg ville gerne hvis den anden løsning ned 37 timer mindre og ingen løn. Men
det er ikke relevant i denne NG...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : "Carsten Riis

Dato : 15-01-05 12:03

Rasmus Carlsen skrev den 12-01-2005 13:02:
> Har du
> virkelig lyst til at arbejde gratis 3 timer om ugen?

Tja, der er altså ingen lovbestemt 37t uge i Danmark.
Der er nogen arbejdsmiljøregler om, at man skal have 11t fyraften, men
selv den regel kan der dispenseres fra.

En pasus i ansættelseskontrakten godt fjerne tillæg.
Fx: I lønnen er der lagt forskudttids-tillæg og lejlighedsvis overarbejde.

Jeg ved, at butikschefer i discountbutikker arbejder væsentligt mere end
37t for at få tingene til at hænge sammen. For man sætter jo ikke
penge/mandetimer af til de ekstra opgaver som man bliver pålagt.
Det må klares "indenfor budgettet" (på jævnt dansk: du må lægge ekstra
tid uden særskilt betaling/frihed).

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Peter

Dato : 12-01-05 13:07

> [...]

> De siger at det ikke har nogen betydning, så længe jeg har kontrakt på
> det. Andre fagforeninger siger at timerne skal afspadseres først. Er der

Det har reelt ikke noget med din fagforening, med mindre der i dens regler
står noget om fast overarbejde.
Det hvor du kommer i klemme, er de 3 timers overarbejde du vil få hver uge.
Du kan, uanset om du har modtaget betaling for disse timer eller ej,
risikere at de skal afvikles før du kan få udbetalt dagpenge ved ledighed.

Peter B

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-01-05 13:58

> [...]

> De siger at det ikke har nogen betydning, så længe jeg har kontrakt på
> det. Andre fagforeninger siger at timerne skal afspadseres først. Er der

Spørg A-kassen, og sørg for at få svaret på skrift (evt. i en mail).
Det er A-kassen, der i første omgang skal afgøre sagen om evt. problemer med
dagpengeudbetaling, - derfor er det deres vurdering, der er vigtig.

Garantifonden vil jeg ikke udtale mig om, men du kan jo spørge dem direkte
også.

/Per

Fra : "Carsten Riis

Dato : 12-01-05 14:55

EJ wrote:
> [...]
> inden jeg er berettiget til understøttelse eller ydelse fra Lønmodtagernes

Hvordan det er med LG ved jeg ikke.

For Dagpengene gælder det, at har du haft arbejde i mere end 37 timer
pr. uge, så bliver du modregnet de overskydende timer. Og man går 3
måneder bagud.
Den eneste mulighed er, at du får afspadseret timerne inden du søger
dagpenge.