Er dansk skibsejer anti-mobningsforpligtig~
Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-05 05:38

Sidst i følgende er der jura-gåde som jeg håber nogen har en mening om

-----------------------

Politiken d.d.
Tsunamien har sænket Asiens pirater
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget: flodbølgen i det
sydøstlige Asien har standset piraters hærgen i Mallaca Strædet mellem
Sumatra og Malaysia.
http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=352890

BW: Jeg vil gerne tro at nogle få både fra de store mafia-firmaer der border
handelsskibe (og som har fået philipinske søfolk til at udsmide blinde
passagerer fra danske skibe)
er kæntret hvis de var uheldige at være langt til havs?
Hvormange super-tankere , trawlere, containerskibe og andre skibe er gået
tabt?

Men Politiken vildleder løgnagtigt ved ikke at nævne, at selfølgelig har
skibsrederne bag ulovlighederne kæmpe investeringsmuligheder parat til ny
skibe, så lidt Ocean Ah-tjuh betyder altså ikke særlig meget.

At påstå at PIRATERNE ER STANDSET - at hærgen er ophørt - så *få dage* efter
skvulpet - hvad viser det om troværdighed, hæderlighed og journalistisk
etik?

(JEg indledte min provokatør-karriere på internet-excl.-PolitikenBBS med at
forsvare at en dansk styrmand havde set gennem fingre med
philipinermatros-selvtægt mod indtrængende potentiel voldsmand på dansk
skib.
Jeg mener som Glistrup at sådant skal danske domstole ikke gøre stor sag ud
af - vi fatter ikke kulturen og det skete i internationalt farvand.
Også dengang blev min skepsis vedr politisk korrekthed fordrejet, så jeg
hetzedes usagligt imod - objektiv vurdring af sagens pro-et-kontra har ikke
mange sans for.
Selvfølgelig skal vi ikke blåstemple halenegeres udsmidning af halenegere -
men vi kan jo ikke blande os i alle verdens interne problemer.Philipinsk
retskultur vedr sorte blinde passagerer er svær at gennemskue. Jeg tror SF
fik sag - men dommeren straffede styrmanden ret mildt, men hvorfor skal vi
overhovedet bruge resourcer på sådant?)

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 11-01-05 09:07

> fik sag - men dommeren straffede styrmanden ret mildt, men hvorfor skal vi
> overhovedet bruge resourcer på sådant?)

Fordi vi er en retsstat.

mvh
TK

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-05 10:57

"Thomas Kristiansen" <thomas.bk-spam-@stofanet.dk> wrote in message

> Fordi vi er en retsstat.

Du har nok ret i at vor selviscenesættelse som übermensch vejer tungt.

Men tyder noget på at det gør gavn?

Hvor der handles der spildes og hvis et dansk skib har tyve philipinere og
en dansker, er det så ikke demokrati at lade dem afgøre hvordan deres liv
bedst beskyttes? Pirater er ingen spøg.

Ham der gemte sig havde sikkert betalt en menneskesmugler mange penge for at
komme ind til det danske tagselvbord som flygtning.

Jeg syns at en travl styrmand der ser til den anden side, er gavnlig for vor
økonomi, og at føre retssager er resourcespild i denne sammenhæng.Hvor der
handles der spildes.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-05 13:34

> Fordi vi er en retsstat.

Du forholder dig ikke til at det skete på internationalt farvand og at
phlipinske arbejdere ikke er untermensch men har en etik der ikke står
lavere end vor.
De har erfaring med pirater. Deres liv står på spil.
Sket er sket - styrmanden var i mindretal og vistnok uden chance for at
stoppe selvtægten. Hvorfor skal danske domstole spilde resourcer på en sådan
intern rederi-sag?
Er det vigtigt at vi får precens på plads i jomfruelig international jura
vedr noget så atypisk?

I denne ng havde jeg håbet at nogen kunne se jura-fortolkende på
grænsetilfældet.

Etik er godtkøbssnak og individuel og adskilt med vandtætte skodder fra
jura.
Det er selvsagt ikke lovgivningens ændringsbehov jeg spørger om - men især
prioritering vedr tiltalefrafald.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-05 13:43

> "Thomas Kristiansen" <thomas.bk-spam-@stofanet.dk> wrote in message

> Du forholder dig ikke til at det skete på internationalt farvand

Det er ikke nødvendigt at forholde sig til det. Straffeloven gælder også på
danske skibe og luftfartøjer, når de befinder sig i internationalt farvand
(og under visse omstændigheder også i andre nationers farvande).

/Per

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-05 13:54

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Det er ikke nødvendigt at forholde sig til det. Straffeloven gælder også
> på danske skibe og luftfartøjer, når de befinder sig i internationalt
> farvand (og under visse omstændigheder også i andre nationers farvande).

Det lyder fornuftigt.
Og manddrab er alvorlig sag.
Og hvis den danske styrmand har udtrykt accept af philipiner-selvtægten er
en vis straf nok påkrævet.
Spørgsmålet er om ikke en dommer har mulighed for at tage ganske meget
hensyn til at helt fremmed kultur gjorde sig gældende - vi lader danske
domstole sætte sig ind i sharia-arvelov. Er det mon umuligt at sige , at
piratfare er så fæl en fare, at et pilot-study med at lade tropefolks
metoder få en chance , kan accepteres. Vi taler som den blinde om farverne,
hvis vi gør os klog på disse jævnbyrdige asiaters erfaringsmateriale og
etik.