Salg af andele i APS?
Fra : Michael

Dato : 09-01-05 13:26

Jeg ejer en andel i et APS (A), som jeg selv har været med til at starte.
Jeg sælger nu alle mine anparter til moderselskabet (B), der ejer resten af
A.

B har tidligere ejet 100% af A, men jeg fik tildelt en andel for 3 år siden.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg bliver beskattet.

Jeg har fået et svar i dk.penge.investering, og i følge svareren bliver
beløbet beskattet som aktieindkomst (med 28% af en del og 43% af resten)
også selv om jeg har ejet anparterne i mere end 3 år.

I personskatteloven paragraf 8a, står der ikke noget om 3 år, men jeg mener
bare at aktieindkomst normalt er skattefrit, når man har ejet aktierne i
mere end 3 år. Hvor står det henne?

Og gælder det ikke anparter i ikke-børsnoterede selskaber?

Er det den fulde afdragelsessum, som jeg skal beskattes af, eller er der en
mulighed for, at jeg kan nøjes med at blive beskattet af afdragelsessummen
minus værdien af anparterne, da jeg fik dem overdraget?

--
Michael

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-01-05 13:54

Se reglerne i skemaform her http://www.pengenyt.dk/skemaer/sk_aktig.htm

> [...]
> der en mulighed for, at jeg kan nøjes med at blive beskattet af
> afdragelsessummen minus værdien af anparterne, da jeg fik dem

Hvis du blev beskattet af værdien ved overdragelsen er det deres øgede
værdi du skal beskates af

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Rune Wold

Dato : 10-01-05 10:58

Michael wrote:

[klip]

> I personskatteloven paragraf 8a, står der ikke noget om 3 år, men jeg mener
> bare at aktieindkomst normalt er skattefrit, når man har ejet aktierne i
> mere end 3 år. Hvor står det henne?

Mht. de 3 er det i aktieavancebeskatningsloven § 4, du skal kigge i.
Personskattelovens § 4a fastslår, at avancer omfattet af
aktieavancebeskatningsloves § 4a er aktieindkomst, og
personsskattelovens § 8a bestemmer herefter selve skatteberegningen.

Den regel du skriver om findes, men omfatter kun selskaber. Altså når
selskaber afstår aktier, anparter sker der skattefrit, hvis de er ejet
mere end 3 år. Du er ikke et selskab.

[klip]

> Er det den fulde afdragelsessum, som jeg skal beskattes af, eller er der en
> mulighed for, at jeg kan nøjes med at blive beskattet af afdragelsessummen
> minus værdien af anparterne, da jeg fik dem overdraget?

Det er avancen, dvs. afstå.sum minus anskaf.sum.

/Rune Wold