Udlejning af ejerlejlighed
Fra : KE

Dato : 09-01-05 01:11

Hej NG

Som relativ ny i branchen som udlejer har jeg lige et par spørgsmål i
forbindelse med huslejestigning som jeg håber nogle herinde kan svare på.
Derudover vil jeg også gerne have en mere subjektiv vurdering om mine
bevægegrunde er til at forstå for mine lejere.

Men inden da skal der nok lige en smule baggrundsinfo med.

Jeg har pt. fastsat husleje X samt 250 kr i a conto varme. Dette skete for
at få lejet boligen ud hurtigt (via en boligsite som sammenlægger alle
udgifter for at vise husleje pr. måned for potentielle lejere). Jeg betaler
selv 400 kr i a conto varme og har derfor tænkt mig at hæve beløbet til de
400 kr (jfr. §38 i lejeloven).

Kabeltv (fælles for ejendommen) har jeg indtil nu inkluderet i lejen. Dette
er så vidt jeg forstår af §46 c i lejeloven ikke tilladt da der er mulighed
for at skifte mellem 3 pakker fra programudbyder individuelt. Da jeg
inkluderede det i huslejen var den årlige pris ca 1850 kr den er nu steget
til 2200 kr. I forhold til programudbyder på kabeltv vil jeg, uanset hvem
der bor i min lejlighed, altid være den som hæfter, derfor har jeg valgt at
jeg skal opkræves og ikke mine lejere.

Ejendomsskat er steget (jeg har endnu ikke overblik over hvor meget)

Jeg vil naturligvis gerne gøre dette korrekt jfr. loven samtidig med at jeg
gerne vil være på god fod med mine lejere. Mine spørgsmål er derfor som
følger:

1) Har jeg forstået §46 c korrekt - altså at jeg ikke kan hæve huslejen som
følge af højere udgift til kabeltv, men derimod skal pålægge de faktiske
udgifter? (og skrive disse seperat på lejekontrakt?)

2) Hvis vi ser bort fra kabeltv - Bør jeg lave en ny lejekontrakt i
forbindelse med en generel huslejestigning?

3) Mine lejere skal naturligvis have mulighed for at skifte pakke på kabeltv
i forbindelse med stigningen. Et gebyr for pakkeskift falder til mig (300
kr). Kan jeg pålægge mine lejere udgiften ved pakkeskift Så vidt jeg kan
forstå på §46 c i lejeloven skulle dette være muligt ("udgifter til
administration").

På forhånd tak for hjælpen

KE

Fra : Leman

Dato : 09-01-05 12:46

On Sun, 9 Jan 2005 00:11:06 -0000, "KE" <kimkoruperiksen@[remove
this]hotmail.com> wrote in dk.videnskab.jura:

>1) Har jeg forstået §46 c korrekt - altså at jeg ikke kan hæve huslejen som
>følge af højere udgift til kabeltv, men derimod skal pålægge de faktiske
>udgifter? (og skrive disse seperat på lejekontrakt?)

Råd nederst.

>2) Hvis vi ser bort fra kabeltv - Bør jeg lave en ny lejekontrakt i
>forbindelse med en generel huslejestigning?

Nej, Og huslejestigninger i "småhus" skal ske efter hvad der tages i husleje for
tilsvarende husrum i de nærmeste nabolag. Men tilsvarende menes stedet,
størrelse, indretning, o.s.v.

> [...]
>kr). Kan jeg pålægge mine lejere udgiften ved pakkeskift Så vidt jeg kan
>forstå på §46 c i lejeloven skulle dette være muligt ("udgifter til

Mit råd om det er at du opsiger dit abonnement på kabeltv og lader lejerne selv
bestemme om de vil have induviduel tilslutning og hvordan.

Hvad mener du med at kabeltv er fælles for ejendommen ? Ejer ejerforeningen
anlægget så det er en fællesudgift ?

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).