Inkasso gennem udenlandsk advokat
Fra : Nis J?rgensen

Dato : 07-01-05 12:37

Jeg er bosat i udlandet (Holland), og har en studiegæld på omkring
23000 incl renter i Danmark. I 2002 blev jeg udskrevet fra min
uddannelse, og studiegælden forfaldt derfor.

Desværre fik jeg i en periode ikke ajourholdt min
folkeregisteradresse, og modtog derfor ikke Økonomistyrelsens venlige
breve med krav om at jeg begyndte at betale tilbage. Inddrivelsen blev
derfor i februar 2004 overført til Nordan Inkasso.

Disse har nu kontaktet mig gennem en hollandsk advokat, med krav om
betaling af det skyldige beløb plus omkring 3200 kroner i udenretlige
omkostninger inden 7 dage.

Ifølge BEK 2002/601 må der højst beregnes udenretlige omkostninger på
1200 kroner ved en hovedstol på under 25000. Den hollandske advokat
hævder at gælden falder ind undre hollandsk lovgivning, fordi jeg er
bosat i Holland.

Har han ret i det? Kan jeg i givet fald kræve at få nedsat beløbet,
hvis jeg flytter tilbage til Danmark?

Jeg har prøvet at kontakte studiegældskontoret, men har ikke kunnet
komme igennem til "den relevante medarbejder".

--
Nis Jørgensen
Exilbornholmer