Indhentning af oplysninger. kommen arbejds~
Fra : Jan Pedersen

Dato : 06-01-05 16:01

Hej

Må en måske kommen arbejdsgiver på egen hånd, indhente/kontakte eventuelle
oplysninger om ansøger fra tidligere arbejdsgiver, uden ansøgers tilladelse?

På forhånd tak

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Jensen

Dato : 06-01-05 15:56

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Må en måske kommen arbejdsgiver på egen hånd, indhente/kontakte eventuelle
> oplysninger om ansøger fra tidligere arbejdsgiver, uden ansøgers
tilladelse?

Hvorfor skulle han ikke måtte det ?
At det ikke er særligt høftligt ikke at spørge først, er en helt anden sag.

Jensen

Fra : BT

Dato : 06-01-05 17:09

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilladelse?
> >

> Hvorfor skulle han ikke måtte det ?
> At det ikke er særligt høftligt ikke at spørge først, er en helt anden

Ud fra hvad min Fagforening sagde til mig, så må en tidligere arbejdsgiver
IKKE udtale sig.

/Brian

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 06-01-05 18:18

> Ud fra hvad min Fagforening sagde til mig, så må en tidligere arbejdsgiver
> IKKE udtale sig.

Hvad er en skriftlig udtalelse så til for.

De har nok ment at en tidliger arbejdsgiver ikke må udtale sig "negativt".

mvh
TK

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-01-05 18:28

"Thomas Kristiansen" <thomas.bk-spam-@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en skriftlig udtalelse så til for.

En udtalelse gives til medarbejderen, som giver den videre til andre.
Det gør en stor forskel.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-01-05 17:21

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse

> tilladelse?
>>

> Hvorfor skulle han ikke måtte det ?

Der er potentielle problemer ifht. persondataloven (og måske andre love)

/Per

Fra : Jan Pedersen

Dato : 06-01-05 17:34

Per Christoffersen wrote:
::: Hvorfor skulle han ikke måtte det ?
::
:: Der er potentielle problemer ifht. persondataloven (og måske andre
:: love)

Nogen der kan komme nærmere ? evt. med henvisning til mare info...

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-01-05 17:45

> [...]
> :: love)
>
> Nogen der kan komme nærmere ? evt. med henvisning til mare info...

www.datatilsynet.dk

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-01-05 18:10

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse

> www.datatilsynet.dk

En tidligere arbejdsgivers hukommelse og mening er da vist ikke underlagt
datatilsynet

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-01-05 18:27

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> En tidligere arbejdsgivers hukommelse og mening er da vist ikke underlagt
> datatilsynet

Alle hans registrerede oplysninger er, uanset om han tager dem frem fra
hukommelsen eller slår dem op.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-01-05 23:30

> [...]
>
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>

> Alle hans registrerede oplysninger er, uanset om han tager dem frem fra

Det må vist stå for din egen regning at en persons hukommelse skulle være et
"register".
Det kan jeg i hvert fald ikke udlede af "Lov om behandling af
personoplysninger" §1, som omhandler lovens område.
Ej, heller når jeg læser definitionerne i §3

<SNIP>
3) Register med personoplysninger (register):

Enhver struktureret samling af personoplysninger, der er tilgængelige efter
bestemte kriterier, hvad enten denne samling er placeret centralt,
decentralt eller er fordelt på et funktionsbestemt eller geografisk
grundlag.
<SNIP>

Fra : Jensen

Dato : 06-01-05 18:40

> "Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Der er potentielle problemer ifht. persondataloven (og måske andre love)

Det er da en gang nonsens. Når man beder om en udtalelse er det normalt en
umiddelbar og personling vurdering af den pågældende person. De faktuelle
informationer har ansøgeren formentlig (forhåbentlig) allerede selv afgivet
til sin nye arbejdsplads.

jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-01-05 18:53

> [...]
> umiddelbar og personling vurdering af den pågældende person. De faktuelle
> informationer har ansøgeren formentlig (forhåbentlig) allerede selv

Det er absolut ikke nonsens.
Hold udtalelser uden for sagen, og læs indlægget igen. Læs herefter Loven om
behandling af personoplysninger, og læg mærke til kravene til
databehandling.

Hvis du herefter kan påvise, at videregivelse af oplysninger registreret om
en tidligere ansat kan videregives uden at komme i konflikt med (feks, §5,
stk. 2) så vil jeg lytte interesseret.

Husk også lige på, at jeg kun har påpeget at der er potentielle problemer,
og ikke at al vidergivelse af information vil stride mod loven. Men en så
simpelmoplysning om hvornår en person har været ansat er omfattet af loven,
og kan derfor ikke videregives uden samtykke.

Vi kan diskutere hvorvidt der er muligheder efter §6, pkt. 7, men med den
restriktive holdning Datatilsynet har tror jeg ikke der er meget at hente
der.

Samtidig skal der selvfølgelig skelnes mellem almindelige og følsomme
oplysninger.

Men at man skal være opmærksom på lovens krav, - det kan der vidst ikke være
herske tvivl om.

/Per

Fra : Jensen

Dato : 06-01-05 19:58

Du er et notorisk vrøvlehoved - selvfølgelig kan en (kommende) arbejdsgiver
da checke sine informationer, hvor han vil.
At det er høfligt at spørge den omhandlede først er naturligvis en anden
sag.

Jensen

Fra : kjaer

Dato : 07-01-05 10:12

> [...]
> oplysninger.
>
> Men at man skal være opmærksom på lovens krav, - det kan der vidst ikke

Tavshedspligt gælder vel også for ting der ikke er skrevet i et register

Fra : Jensen

Dato : 07-01-05 11:10

"kjaer" <villykn@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Tavshedspligt gælder vel også for ting der ikke er skrevet i et register

Naturligvis gælder tavshedspligt uanset hvorfra viden kommer, men her taler
vi om forhold, som under normale omstændigheder ikke er omfattet af
tavshedspligt. En arbejdsgiver ringer og spørger om det kan bekræftes at NN
har været beskæftiget der samt lidt til, hvordan NN vurderes at være som
medarbejder i en eller anden sammenhæng. Det er ikke inofrmationer, som
omfattes at registerlove eller tavshedspligt (medmindre man er ansat i FET
eller PET)

Jensen