"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
news:41daf9f0$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg er en smule i vildrede om reglerne for elektronisk fakturering til det
> offentlige.
>
Det er folketinget der har vedtaget lov nr. 1203 læs videre her:
Du skal fremover gør som nedenfor står skrevet
http://aarhuskommune.dk/portal/erhverv/indkoeb_udbud/lov_om_offentlige_betalinger_elektronisk_faktura
Indførelse af elektronisk afregning i medfør af Lov om offentlige
betalinger
Folketinget vedtog den 27. december Lov nr. 1203 om offentlige
betalinger m.v. Loven indebærer blandt andet, at alle fakturaer til det
offentlige skal indlæses elektronisk i de offentlige økonomisystemer fra og
med 1. februar 2005.
Loven indebærer i praksis et krav om, at alle fakturaer til enheder
under Århus Kommune som modtages fra 1. februar 2005 og frem skal fremsendes
elektronisk. Fremsendelsen kan ske på to forskellige måder - enten som en
elektronisk faktura ( i formatet OIOXML ) eller via et såkaldt
LæsInd-bureau. Mulighederne gennemgås nærmere nedenfor.
Oplysninger på en faktura
På de fakturaer som Århus Kommunes enheder modtager fra og med 1.
februar 2005, skal følgende oplysninger - som er udvekslet/aftalt i
forbindelse med ordreafgivelsen - fremgå:
a.. Ordre- eller rekvisitionsnummer
b.. Institutionens EAN-lokationsnummer (et nummer som entydigt
identificerer pågældende enhed og fungerer som en slags "elektronisk
adresse")
c.. Personreference
d.. Institutionens kontostreng (men kun hvis institutionen har
oplyst en sådan)
Til venstre kan du se undermenuen "EAN-lokationsnumre". Her kan du
hente en oversigt med samtlige de EAN-lokationsnumre Århus Kommune tager i
brug i forbindelse med overgangen til elektronisk afregning. Oversigten kan
med fordel anvendes til, at leverandører supplerer/ajourfører sine
kundeoplysninger vedr. Århus Kommunes institutioner med disse numre inden
den 1. februar 2005.
På de fakturaer som fremsendes, kan en leverandør kun anvende ét
CVR-nummer. Med henblik på opdatering og verificering af vores oplysninger i
kommunens leverandørregister, bedes leverandører i den forbindelse fremsende
følgende oplysninger:
a.. det CVR-nummer (med tilhørende adresseoplysninger) som ønskes
anvendt,
b.. samt oplysninger om hvilket bankkontonummer der skal knyttes til
det pågældende CVR-nummer.
Det anmodes om, at de ønskede oplysningerne sendes til
Regnskabskontorets postkasse - mailadresse: regn@oek.aarhus.dk.
Elektronisk fakturering (OIOXML)
Alle offentlige myndigheder er fra og med 1. februar 2005 forpligtet
til at kunne modtage regninger udarbejdet i det elektroniske format OIOXML.
Med mindre andet er aftalt direkte med Århus Kommune, skal dette format
således anvendes ved elektronisk fakturering af enheder under Århus Kommune.
Den elektroniske faktura skal fremsendes via VANS (Value Added Network
Services). VANS er et kommunikationsnetværk, der kan håndtere udveksling af
data mellem to virksomheder - fx. din virksomhed og dine kunder. Ved hjælp
af EAN-lokationsnummeret sørger VANS for, at regningen når frem til den
rette modtager.
Århus Kommunes VANS-leverandør er KMD, som således håndterer kommunens
"elektroniske postkasser" til brug for aflevering af de elektroniske
fakturaer.
Læs evt. mere om VANS på KMD's hjemmeside:
http://kundenet.kmd.dk/subject.asp?id=1170
Den tekniske specifikation af OIOXML elektronisk faktura kan hentes
på:
http://www.oio.dk/XML/standardisering/eHandel/materialer/OIOXMLeFaktura
Er man som leverandør til Århus Kommune i tvivl om, hvorvidt
virksomhedens økonomi- og faktureringssystem kan håndtere elektroniske
fakturaer i OIOXML format anbefales det, at man henvender sig til sin
IT-leverandør og spørger ind til Lov om offentlige betalinger, VANS og
fakturaformatet OIOXML.
Som en nem og hurtig løsning kan elektroniske fakturaer i OIOXML også
afsendes fra web-baserede løsninger - eventuelt som en overgangsløsning
indtil egne systemer er blevet tilrettet til elektronisk fakturering. Århus
Kommune har igennem flere måneder samarbejdet med firmaet Fakturaservice
vedr. test af deres løsning, og i forhold til Århus Kommunes e-handelssystem
kan denne anbefales. Se yderligere information på følgende link:
http://www.fakturaservice.net/
LæsInd-service
For leverandører, der ikke kan afsende fakturaer elektronisk (eller
ikke kan nå at blive klar), etableres centralt certificerede
LæsInd-bureauer. I praksis foregår det ved, at leverandøren sender sine
fakturaer til det valgte LæsInd-bureau (eks.vis via almindelig post). Her
indscannes fakturaer og konverteres til elektroniske fakturaer, hvorefter de
fremsendes til de relevante institutioner. Som leverandør skal man selv
vælge hvilket LæsInd-bureau man vil anvende.
Læs mere om LæsInd-service her:
http://www.oes.dk/sw20902.asp
Yderligere information
For så vidt angår leverandører til Århus Kommune som via en indgået
indkøbsaftale, eller på anden kontraktlig vis, har forpligtet sig til
fremsendelse af elektroniske fakturaer, så kan disse ikke vælge
LæsInd-service ved fremsendelse af regninger til kommunen og dens
institutioner.
Der gøres endvidere opmærksom på, at lovgivningen indebærer, at
offentlige myndigheder kan udskyde betalingen til en kreditor, indtil denne
har fremsendt regningen som ovenfor angivet. Som leverandør skal du derfor
sikre, at alle de ønskede oplysninger kommer med på fakturaen og at denne
fremsendes i elektronisk form (altså som elektronisk faktura eller via
LæsInd-service). Hvis ikke, kan du forvente, at Århus Kommune returnerer din
faktura og først behandler den mhp. betaling, når den genfremsendes og lever
op til kravene.
begin 666 printer.gif
M1TE&.#EA$ `-`+,/`+V]O!H9&9>7ER8F)@8&!K.SL_____[^_C P,,C'Q[6U
MM;N[N_KZ^B\M*KN\OO___R'Y! $```\`+ `````0``T```1;\,E `KHXR/W(
M.09HC!KW! =%K(1!F,_ C/3\FD-:J49Y\J./B# 8K!2*%BO 3"D*% "@10NZ
GI,9$8J=BKK0-`F A'9>E#FFXP&Z[V<^P8$ZOUYEX9G$0,%+X$0`[
`
end
begin 666 kontakt.gif
M1TE&.#EA$@`.`+,/`+2TM)F9F9*2DIV=G9>7EZZNKBXN+GM[>Y&1D1D9&>3D
MY!<6%C,S,\S,S/___P```"'Y! $```\`+ `````2``X```1"\,E):UTX:TV7
M^V#H-$OG, >",LB!DJ88*O#DH8AZN&TM>1^%<"CT/1:-I+*H+-DV2!K'TDDZ
..J1;D%7O9<CO?L"0"`#L`
`
end