Toftmand ?
Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 14-02-05 01:04

I en sønderjysk kirkebog fra 1790 er jeg stødt på betegnelsen: toftmand -
hvad er nu det for en karl? han er også benævnt matros, men jeg er nu
overbevist om at det absolut ikke er et maritimt ord!
Måske det dækker over en husmand/kådner med meget lidt jord??

Venligst Jytte Frank Dekov

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 14-02-05 07:02

Hej

Der er nu noget maritimt over ordet alligevel.
"Salmonsens Konversationsleksikon" oplyser, at en "tofte" er den planke, der
går på tværs i en robåd for at afstive båden og som man sidder på, når man
ror båden.
Man kan jo godt forestille sig, at en "toftmand" er den matros, der sidder
og ror båden.
Håber at du kan bruge svaret.

Med venlig hilsen
Mogens Lorentzen Jensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-02-05 08:49

Jytte Frank Dekov skrev:

> I en sønderjysk kirkebog fra 1790 er jeg stødt på betegnelsen:
> toftmand - hvad er nu det for en karl? han er også benævnt matros,
> men jeg er nu overbevist om at det absolut ikke er et maritimt ord!

Jeg tror heller ikke at det er maritimt i denne forbindelse.

> Måske det dækker over en husmand/kådner med meget lidt jord??

Det tror jeg du har ret i:
Dansk Etymologisk Ordbog (DEO) skriver at ordet 'toft' kommer
af gammeldansk 'grund (jord) til bygning' ... egentlig 'husgrund'.

Måske er begrebet 'toftmand' noget i samme retning som det
senere begreb 'parcellist'?

P.s.: Siddebænken i en båd hedder 'tofte' i samme ordbog.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : S. larsen

Dato : 14-02-05 10:02

Hej.

En toft: Jordstykke der er udskilt fra landsbyens fælles jord. De var
undtaget den fælles dyrkningstvang og lå som regel ved de gårde eller huse
som de tilhørte.

Så kunne en Toftmand måske være en der passede lidt på dette stykke, eller
havde et sådan stykke.

Mvh

Søren larsen

http://stass.dk
Stor online ordbog for slægtsforskere

Fra : Rune Helland

Dato : 14-02-05 17:24

Hei danmark
Vi bruker stadig vekk ordet "Tofte" i Norge, og det er ganske riktig det man
sitter på i en robåt, når man ror

Rune

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev i melding

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 15-02-05 21:36

Tak for jeres interesse og hjælp med det lidt kuriøse ord, men jeg er nu
stadig overbevist om at det ikke er maritimt, det lyder forkert i mine ører.
Da 'pinden' som romandskabet sidder på hedder en tofte!
Har selv siddet på sådan en pind i min grønne ungdom og i den forbindelse
aldrig hørt om en toftmand.
Men tak igen tak for jeres gode forslag.
Venligst Jytte Dekov

Fra : Göran Wennerström

Dato : 15-02-05 23:31

> [...]

> aldrig hørt om en toftmand.
> Men tak igen tak for jeres gode forslag.

Heini Madsen skriver i sin bog "Ordbog for slægtsforskere:" 2. udgave.

Toftemand, husmand

Toftebolsmand, landbruger der i brugsstørrelse rangerer mellem bonde og
husmand

Venlig hilsen Göran.

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 16-02-05 10:19

"Göran Wennerström" <g[fjern dette]w@post.olivant.fo> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Toftemand, husmand
>
> Toftebolsmand, landbruger der i brugsstørrelse rangerer mellem bonde og

Ovenstående falder også fint i tråd med stednavne, der har hæftet et -tofte
på sig.
Lige her, hvor jeg bor - på Lolland - har vi bl.a. et Løjtofte - gl.
Löyetofte. En mindre lokalitet nord for Nakskov. Imellem Nakskov og Maribo
et Østofte o.s.v. Eksemplerne rundt i landet er sikkert mange.

Med venlig hilsen Ellen Rasmussen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 17-02-05 22:43

Tak til Göran, for lige det ord jeg manglede.
Heini Madsens "Ordbog for slægtsforskere" var det første jeg slog op i, men
fandt ikke ordet (( det er jo så øjensynlig 1. udgaven jeg er i
besiddelse af. Nu vil jeg lave et rettelsesblad til min udgave. Jeg havde
også forsøgt mig med Otto Kalkar og min svigerfars gamle leksikon, med samme
magre resultat.
Men det var jo så åbenbart som jeg havde en fornemmelse af, en husmand.
Atter en gang TAK.
Venligst Jytte