Plukker klude
Fra : Flemming Holm

Dato : 07-02-05 23:17

Jeg er i FT 1845 Aalborg Købstad stødt på udtrykket: Hans Kone plukker
klude.
Hvad er det?
Mvh
Flemming

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-02-05 23:22

Mon, 07 Feb 2005 23:17:11 +0100, Flemming Holm <foerby@stofanet.dk> skrev:

> Jeg er i FT 1845 Aalborg Købstad stødt på udtrykket: Hans Kone plukker
> klude.
> Hvad er det?

Gæt:

Genbrug af gamle klude til 'papirfremstilling'.
Papirfremstillingen lyder lidt sent, klude af hør og bomuld brugtes som i
Europa råmateriale op til slutningen af 1700-tallet, men til midten af
1800-tallet i Danmark (vi var lidt bagud:)
(kilde: 'Dansk kulturhistorisk Opslagsværk')

svjh var der i papirets barndom organiserede indsamlinger af klude til
formålet.
(Kilde: Skalk efter hukommelsen)

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-02-05 08:51

Mon, 07 Feb 2005 23:21:52 +0100, Gert Krabsen
<news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev:

> [...]
> (kilde: 'Dansk kulturhistorisk Opslagsværk')
>
> svjh var der i papirets barndom organiserede indsamlinger af klude til

Man har lov at være stolt over sin hukommelse (eller heldig!):

Skalk 3/1981.

"I danske kvinder opofrer af kærlighed til fædrelandet Eders linnedtøj
selv, for at ikke vore herlige forfædres bedrifter skulle blive overgivne
til forglemmelse"
(Thyge Brahe i brev til Anders Sørensen Vedel)

1592 skrev Chr. IV i åbent brev til indbyggerne i Nørrejylland:
"Da Thyge Brahe har anlagt en papirmølle på Hven og har brug for en stor
mængde gamle, aflagte lærredsklude, såkaldte lumper, skal de samle sådanne
og lade ham få dem til en rimelig pris."

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-02-05 11:54

On Mon, 07 Feb 2005 23:21:52 +0100, Gert Krabsen
klip
> [...]
>(kilde: 'Dansk kulturhistorisk Opslagsværk')
>
>svjh var der i papirets barndom organiserede indsamlinger af klude til

Under krigen kunne man sælge gamle klude (selv små laser),
så det måtte selv så sent kunne bruges til noget.
mvh Ebbe

Fra : Bente Aaris

Dato : 08-02-05 14:56

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i melding
> [...]
> klip

> Under krigen kunne man sælge gamle klude (selv små laser),
> så det måtte selv så sent kunne bruges til noget.

Vi brugte da i skolen Ålholm (ihvert fald i de første år 1952 til ca.1957),
noget gråligt meget grovt papir, løse ark som var hullet til at sætte ind
i arbejdsbøger, det var helt tydeligt lavet af klude.
Vi havde det morsomt med at kunne pirke ud mange små rariteter,
f.eks. små bidder af bukseelastikker o.s.v.

På et hjørne nede i en beskidt mørk kold kælder havde vi også en kludemor og
kludefar,
de samlede klude, aviser og flasker bl.a., hun gik altid med fingerhandsker
uden fingre
og et møgbeskidt forklæde, som jeg erindrer det.

Her i Norge laver man også nogle tæpper/løbere den dag i dag af klude/filler
som kaldes
filleryer, kludene bliver da klippet op i strimler.

Mvh
Bente Aaris

Fra : Michael Erichsen

Dato : 09-02-05 09:38

> Under krigen kunne man sælge gamle klude (selv små laser),
> så det måtte selv så sent kunne bruges til noget.
> mvh Ebbe

I min barndom i København i 50'erne kom der da en kludesamler en gang om
ugen med en ladcykel og råbte i baggårdene, hvad jeg hørte som:

"Alj gamml kluje køwes. Alj gamml brøj"

Mvh Michael Erichsen

Fra : børge askholm

Dato : 09-02-05 12:19

Michael Erichsen skrev:

> I min barndom i København i 50'erne kom der da en kludesamler en gang om
> ugen med en ladcykel og råbte i baggårdene, hvad jeg hørte som:
>
> "Alj gamml kluje køwes. Alj gamml brøj"

Var det en af de (vist oftest) underbemidlede begavelser der var
tilknyttet LAB? - Landsforeningen til Arbejdsløshedens Bekæmpelse?
Sådanne existenser virkede bl.a. i Odense til sent i 50-erne.

Børge

Fra : Michael Erichsen

Dato : 09-02-05 14:48

børge askholm wrote:

> [...]
> tilknyttet LAB? - Landsforeningen til Arbejdsløshedens Bekæmpelse?
> Sådanne existenser virkede bl.a. i Odense til sent i 50-erne.

Ja, se det ved jeg jo ikke. Jeg stod bare med åben mund og polypper og
lyttede. I den alder er alle voksne jo imponerende.

Mvh Michael

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 10-02-05 16:24

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsslulqqo10p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Genbrug af gamle klude til 'papirfremstilling'.

Silkeborg Papirfabrik stoppede i 1958 produktionen af papir til pengesedler,
hvori indgik en vis procentdel gamle klude. Om klude stadig indgår i
produktionen af pengesedler ved jeg ikke, men der var altså bogstavelig talt
penge i denne indsamling

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 14-02-05 01:31

On Mon, 07 Feb 2005 23:17:11 +0100, Flemming Holm <foerby@stofanet.dk>
wrote:

>Jeg er i FT 1845 Aalborg Købstad stødt på udtrykket: Hans Kone plukker
>klude.
>Hvad er det?
>Mvh
>Flemming

Jeg har også , ca. på samme tid, en ane der oplyses som "kludesamler",
så helt ualmindeligt er det åbenbart ikke.

Venligst
John

Fra : Flemming Holm

Dato : 14-02-05 09:50

Hej
Jeg siger mange tak for alle de interessante indlæg mit spørgsmål
adstedkom.
Hilsen
Flemming 3140