Gamle postbude
Fra : Jørn Kjær

Dato : 07-02-05 22:26

Er der nogle her i gruppen som ved hvor finder noget om postbude fra år ca.
1890 og fremad, er der specielle arkiver eller andre stede, man kan finde
noget om enkelt personer
M.v.h. Jørn Kjær

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 07-02-05 22:49

Hej Jørn

Prøv at se nærmere her Statens Arkiver: http://www.sa.dk/default.htm
søg i Daisy så finder du hvad Statens Arkiver har af arkivalier.

m.v.h.
Erik

Fra : Jytte Pedersen

Dato : 08-02-05 17:13

Hej Jørn

Hvis du har mulighed for at komme til Post- og Tele museets Studiehus i
Valkendorfgade i København ( http://www.ptt-museum.dk/default.asp ) kan du
være heldig at finde noget om dine aner. Der er størst chance , hvis det
drejer sig om lidt "overordnet" personale. Selv fandt jeg dog
ansættelsesdag og lønramme for min ane ,der var postbud og senere
overpostbud i København fra 1873-1912. Desuden er de utroligt flinke og
hjælpsomme i Studiehuset.
På Rigsarkivet findes register over ansatte ved Postetaten, men igen nok
ikke almindelige postbude.
Dansk Postforbund har arkivalier på arbejdermuseet
http://net.aba.dk/aba/index.php?option=news&task=viewarticle&sid=45&Itemid=2

Hilsen Jytte

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 14-02-05 01:31

On Mon, 7 Feb 2005 22:26:07 +0100, "Jørn Kjær" <Fjern dk
jkikast@email.dk> wrote:

> [...]
>1890 og fremad, er der specielle arkiver eller andre stede, man kan finde

I hvert fald er det sandsynligt at du kan hente hjælp på Postmuseet.

Lederen, Erik Jensen, er meget opmærksom på hvilke "skatte" de har i
forhold til Slægtsforskere. Det rigtigt interessante er, at dem de
har, kan de ofte fortælle et karriere-forløb om og lejlighedsvis også
lidt om socialstatus og ægteskaber, børn m.v.

Venligst
John

Fra : Bodil Madsen

Dato : 14-02-05 09:37

Prøv også at søge på postbude, postvæsen eller lignende på www.bibliotek.dk
Der findes en stor bog, men lige nu kan jeg ikke huske titlen.
med venlig hilsen
Bodil Madsen