ideer
Fra : JB

Dato : 02-02-05 01:13

Hej med-forsker

Jeg søger ideer til scanning af dokumenter m.m.
ps. også breve fra Bank og lin.

har ellers Adobe PageMaker 6.5
men jeg kan forstå af jer andre at det er noget der fylder
meget.
Det skal også være nemt at gå til f.eks også når ens
computer gå ned og man skal formater computeren igen.

håber at der er nogen der har nogen ideer
på forhånd tak

fortsat god forskning
Jørgen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 02-02-05 10:19

"JB" skrev
> [...]
> meget.
> Det skal også være nemt at gå til f.eks også når ens
> computer gå ned og man skal formater computeren igen.

Jeg scanner i billedformatet .jpg.
jpg er et billedformat som har været brugt længe,
og ikke fylder ret meget.

Mange programmer kan åbne
jpg filer, f.eks. Internet Explorer.

Men et dedikeret billedviseprogram tillader
nem 'bladring' og forstørrelse og print og meget mere,
f.ek.s IrfanView.

Jeg navngiver scanningerne så de bliver sorteret
alfabetisk pænt, f.eks.

folketaelling_bjoernsholm_1860_01.jpg
folketaelling_bjoernsholm_1860_02.jpg
folketaelling_bjoernsholm_1860_03.jpg

Så bruger jeg et freewareprogram IrfanView,
som jeg har sat til at starte når jeg klikker på en .jpg fil
http://www.tucows.com/preview/194967.html
med plugins
http://www.tucows.com/adnload/194967_75078.html

IrfanView har danske menuer når sprogpakken puttes på:
http://www.irfanview.net/lang/dansk.zip
eller
http://irfanview.tuwien.ac.at/lang/dansk.zip

Så kan jeg nemt 'bladre' i alle mine scanninger,
ved at trykke pil frem og tilbage
zoome ind og ud v.h.a. plus og minus knapperne på nummerblokken,
vise hele scanningen eller udsnit ved at at trykke på 'F'
og printe billedet hvor jeg kan se hvordan det bliver først (preview).

Selve scanningen udføres nemmest i IrfanView.

Ved en formattering af harddisken forsvinder scanningerne,
men hvis du har lavet en backup af mappen med scanningerne,
skal den blot kopieres
ind fra backupen - og IrfanView skal også geninstalleres.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Brothers Keeper

Dato : 02-02-05 17:00

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse
> "JB" skrev

Udover det som Thorkild skriver, som jeg er enig i, vil jeg anbefale at
sålænge det sider bestående af ren tekst, at siderne scannes i 256
gråtoner - og i en opløsning på 300 dpi. Dette vil i langt de fleste
tilfælle være tilstrækkeligt.
Handler det om sider hvor der er billeder med på, skal du vælge en højre
opløsning hvis det gråtone billeder - f.eks. 600 dpi. Ellers vil udskriften
blive for dårlig.
Billederne kan du gemme i flere forskellige formater - her vil JPG formatet
i mange tilfælle være at foretrække. Anvendes Adobe Photoshop kan en
komprimering på et sted mellem 8 og 12 anbefales - sættes den lavere, går
det markant udover kvalitten.

Du skriver at du har Adobe PageMaker 6.5 - dette er et desktop program,
altså til at sætte de enkelte sider i f.eks. en bog. Med dette program kan
du ikke indscanne de ønskede sider med.
Hvis du har Adobe Photoshop er det et ganske udemærket program der fint kan
løse dine inscanningsopgaver. Men der findes mange fotobehandlingsprogrammer
at vælge mellem.

Bedste hilener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen - oxholm@brotherskeeper.dk -
www.brotherskeeper.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 02-02-05 23:20

"Brothers Keeper" <support@brotherskeeper.dk> skrev:
Wed, 2 Feb 2005 17:00:13 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
>Handler det om sider hvor der er billeder med på, skal du vælge en højre
>opløsning hvis det gråtone billeder - f.eks. 600 dpi. Ellers vil udskriften
>blive for dårlig.
Det er det rene spild af plads.
Det er de færreste billeder der har en skarphed, der svarer til
mere end 200 dpi.
Tilsvarende gælder for en printer, som f.eks. en 600 eller 1200
dpi Laserprinter.
Den giver særdeles pæne udskrifter i gråtone, men den kan bare
slet ikke udnytte en billedfil, der har større opløsning end ca.
150-200 dpi.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Baertel

Dato : 04-02-05 21:30

Helt enig.
Selv til tryksager har jeg brugt opløsninger ned til 150 dpi.

Mvh
baertel

Fra : John Friis Løndal

Dato : 02-02-05 13:50

>Jeg søger ideer til scanning af dokumenter m.m.
>ps. også breve fra Bank og lin.

Jeg skanner direkte til Adobe Acrobat via hp's copy utility

Placere typiske 10-12 A4 sider i scannerens arkføderen og får et pdf
dokument hvor teksten er søgebar (afhængig af ocr kvaliteten). Med pdf
optimicer fylder dokumentet ca. det dobbelte af et word dokument..
Backup til extern hardisk med xcopy via usb

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : JB

Dato : 02-02-05 22:23

Tak for hjælpen alle sammen

fortsat god aften

Jørgen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-02-05 23:06

Den Wed, 02 Feb 2005 13:49:35 +0100, skrev John Friis Løndal:

>Jeg skanner direkte til Adobe Acrobat via hp's copy utility

Hva' er det for en fætter? Jeg har en HP-computer, så man skulle vel
formode at jeg har den? Hvad hedder programmet/mappen den ligger i?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Baertel

Dato : 04-02-05 21:36

Jeg tror han mener skannerens copy utility. Jeg har selv en HP-skanner som
kan "fotokopiere" til printeren. Printeren er i hans tilfælde Adobe Acrobat.
Der findes gratis PDF-"printere" på nettet.

Mvh
baertel

Fra : John Friis Løndal

Dato : 05-02-05 21:22

>Hva' er det for en fætter? Jeg har en HP-computer, så man skulle vel
>formode at jeg har den? Hvad hedder programmet/mappen den ligger i?

HP skan utility kommer sammen med en hp-skanner.

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 02-02-05 23:46

On Wed, 2 Feb 2005 01:13:14 +0100, "JB" <oz3jbp@privat.dkx> wrote:

>Det skal også være nemt at gå til f.eks også når ens
>computer gå ned og man skal formater computeren igen.

Hvis du køber en løs harddisk til USB-porten eller evt. en der kan
sættes i din computer, undgår du at miste data i forbindelse med
reformattering. Hvis du vel at mærke husker jævnligt at kopiere dine
data...

mvh
Bjarne Damsgaard
SogneTræf