Fra Norge
Fra : Kaare R. Nilsen

Dato : 20-01-05 10:50

Hei alle,
Hvis en pige i 1908 reiste til København fra Bergen i Noge, i hvilke
registre blev det da noteret at hun kom inn i københavn?

Kåre

Fra : yellowstone

Dato : 20-01-05 11:18

"Kaare R. Nilsen" <kaarern@c2i.net> skrev i en meddelelse
> Hei alle,
> Hvis en pige i 1908 reiste til København fra Bergen i Noge, i hvilke
> registre blev det da noteret at hun kom inn i københavn?
>

> Kåre

Du kan jo prøve et af disse links:

http://ddd.sa.dk/immibas/immibas1.asp

http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp

eller du kan oplyse lidt mere om pågældende, så andre hernede evt. kan
hjælpe dig.

Med venlig hilsen
Yellowstone

Fra : Kaare R. Nilsen

Dato : 20-01-05 19:46

Min farmor, Ovidia Kathinka Nilsen, traff i 1908 en uimotståelig danske ved
navn Holger Nissen som sa han var kelner og var født 1887 i København. Hun
var født i 1890 og var således 17 år da hun var i København. Er det rimelig
at en 17 åring reiser så langt? Familien hadde ingen store penger.

Jeg har studert de folketellinger som er tilgjengelig på nett for DKog har i
hele DK kun funnet en Holger Nissen, men han var meget gammel.

Kan noen hjelpe?

Kåre

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 20-01-05 20:53

Kaare R. Nilsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har studert de folketellinger som er tilgjengelig på nett for DKog har i
> hele DK kun funnet en Holger Nissen, men han var meget gammel.

Masser af unge mennesker på 16 og 17 år rejste langt for at finde et job
på den tid. Selv til Amerika!
Hvis du er interesseret i at finde en Holger Nissen i København, er det
bedste bud Københavns Stadsarkiv. Politiet i København var meget nøje
med at registrere alle personer med bopæl i København, jeg tror frem til
1921. Der er arkivkort (på microfishe) på alle personer, med angivelser
af fødselsdato og fødested, civilstand, børn, forskellige addresser i
København (de flyttede meget i København på den tid).
Så besøg Københavns Rådhus, eller få en venlig sjæl til at gøre det.

Børge