Hjælp til tydning af dåb
Fra : Baertel

Dato : 17-01-05 16:07

Jeg vil være taknemmelig for lidt hjælp til tydning af dåb.
Det så let ud, men ...
Filen ligger i dk.binaer.historie.

Her er hvad jeg selv fandt frem til:

Dom. III p. Fest. Reg. [3. søndag efter hellig tre konger?] den 24. Januar
lod Kirsten Rasmusdatter sin uægte Datter Johanne døbe. Karen? Rasmusdatter
bar barnet, Kirsten Rasmusdatter stod hos. Fadderne var Jens Rasmussen, Jens
Svendsen?, Hans Hansen og _? Hansen.
Barnet var født den 18. Januar. Til barnefader blev udlagt Rasmus Pedersen
Avlskarl her i _?, som underskriver dettes rigtighed. _? blev begået på
Klingstrup, og Moderen? er i Aabye.
Rasm. R:P: Pedersen [hvorfor denne skrivemåde ?]
til Vitterlighed
_? Wedel

--
M.v.h.

Leif Bærtelsen
baertel@hlaug.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-01-05 16:45

[...]
Laursen, Hans Hansen og Søren Hansen.
Barnet var født den 18. Januar. Til barnefader blev udlagt Rasmus Pedersen
Avlskarl her i Præstegaarden, som underskriver dettes rigtighed. Leiermaalet
blev begået på
Klingstrup, og Moderen er i Aabye.
Rasm. R:P: Pedersen [hvorfor denne skrivemåde ?] [Rasmus kan lige prente
sine forbogstaver, hans navn er skrevet af præsten]
til Vitterlighed
_? Wedel

Fra : Baertel

Dato : 17-01-05 18:09

Tak for svar Inger.
Så fik jeg vist også bekræftet datoen (3. søndag efter ....).
Ved alle dåbshandlingerne i kirkebogen for Skårup er der benyttet den form
for underskrift. Er det muligt at det ikke er hovedbogen, men en afskrift?
Der er endvidere sat boller ud for begravelser og streger ud for vielser.

Mvh
Leif Bærtelsen

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:41ebdd71$0$307$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : børge askholm

Dato : 17-01-05 19:56

Baertel skrev bl.a.:

> [...]
> Der er endvidere sat boller ud for begravelser og streger ud for vielser.

Det er formentlig Skårup på "Syfyn" sagen drejer sig angående. Jeg har
selv arbejdet meget med Køng sogn i Båg herred, og her bruges bollen
netop til at markere begravelser. Men jeg husker ikke om der er brugt
andre tegn og underlige gerninger ved de andre kirkelige begivenheder.
I dansk sammenhæng ses ofte ~ dette tegn ved vielser, men her ved jeg
heller ikke om det er gældende for hele landet eller hvordan.

Børge

Fra : Baertel

Dato : 18-01-05 00:27

Joh, det er Syfyn jeg roder rundt i. Det ser ud til at hele slægten på
sværdsiden kommer li fra Svendborg af. Spindesiden er til gengæld
koncentreret omkring Thisted.

Stregerne er lodrette og strækker sig fra top til bund af afsnittet.

Mvh
baertel

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 17-01-05 23:27

Her på Amager i Tårnby sogn har præsten tegnet en vase med blomster ved
vielser, et svøbelsesbarn ved dåb og et kranie ved begravelser, allesammen
lettere stiliserede, men meget malende!
Venligst Jytte Dekov