I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/artikel:aid=241546
læse et debatindlæg af Lone Scocozza, hvor hun bl.a. skriver:
===
Det er en kendsgerning, at vi alle fødes ind i en på forhånd given
samfundsstruktur med en ulige fordeling af goder som uddannelse, penge,
indflydelse og netværk. Det er en kendsgerning, at børn født af
ufaglærte arbejdere har en gennemsnitlig levealder, som er fem år
kortere end børn født af f.eks. akademikere. Det er en kendsgerning, at
hovedparten af den halvdel af befolkningen, som ikke får en
længerevarende skoleuddannelse - for slet ikke at tale om en
videregående uddannelse - kommer fra det, man i min ungdom kaldte
arbejderklassen. Det er en kendsgerning, at mindre end fem procent af
arbejderklassens kvindelige afkom opnår en universitetsgrad.
===
Hvorfor mon hun absolut skal tale om arbejderklassens /kvindelige7
afkom? Det er en kendsgerning at drengene i dag er i undertal i
gymnasieskolen og på universitetetet. Intet taler for at det ikke også
gælder for »arbejderklassens børn«, også selv om ordet »arbejderklasse«
i dagens Danmark efterhånden lyder lidt for altmodisch.
Men her er nok tale om en traditionel feministisk lapsus, tilsat lidt
70er-marxisme.
===
Hvis dette ikke skyldes de strukturelle forhold, som ligger i begrebet
den sociale arv, så ved jeg ikke, hvad det skyldes. Dårlige gener,
ubegavethed, dovenskab, psykopati? Forslagene har været mange, og i den
første lærebog vedrørende forholdet mellem samfund og sygdom, skrevet af
daværende professor i hygiejne, Poul Bonnevie, anførte han faktisk, at
arbejdsløshed og den hertil knyttede højere sygelighed skyldtes
dovenskab!
Social arv betyder jo ikke, at man bliver alkoholiker, fordi ens
forældre var det, eller at man bliver kriminel, fordi ens forældre blev
skilt. Social arv betyder, at ens muligheder for at få del i de
samfundsmæssige goder fra udgangspunktet er begrænsede. Der findes
selvsagt disse "mønsterbrydere", som på trods af det sociale
udgangspunkt følger en anden udvikling, end den på forhånd givne.
Sådanne mønsterbrydere er imidlertid sjældne og opstår som regel på
grund af visse omstændigheder som f.eks en særlig opmærksom lærer,
påvirkning fra kammerater med anden social baggrund etc.
===
Og så lægger jeg mærke til at hun som sociologisk professor, slet ikke
vil anerkende at intelligens i høj grad er genetisk determineret.
Hvilket klart vises ved studier af enæggede tvillinger. Den sociale arv
eksisterer naturligvis, men før man kan konstatere dens omfang, er man
nødt til at »fjerne« den genetiske arv.
--
Per Erik Rønne