sælges
Fra : Jim Heller Damgaard

Dato : 23-05-01 21:42

12uger unge katte 3 sorte med hvide nister + 2 lysegrå renlige og meget
kælne kan hentes for 50kr.
Århus Viby J Ring på: tlf. 29 40 20 12

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-05-01 07:43

"Jim Heller Damgaard" <jim@h-damgaard.dk> skrev i en meddelelse news:3b0c2193$0$4006$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> 12uger unge katte 3 sorte med hvide nister + 2 lysegrå renlige og meget
> kælne kan hentes for 50kr.
> Århus Viby J Ring på: tlf. 29 40 20 12

Tja egentlig ville jeg bare skrive at denne ng. ikke er beregnet til salgsannoncer ....dertil findes en anden gruppe .... men en anden ting som jeg synes er endnu vigtigere at pointere er at det er vildt at sælge killinger til den pris .... og jeg mener altså ikke at prisen er for høj ... jeg mener tværtimod at en killing i al fald burde koste mindst 500 kr ... idet en sådan pris i al fald vil si en del mennesker fra .....og være med til at sikre at killingen havner i et godt hjem og ikke bare er et impulskøb ... for mig måtte prisen for en killing gerne ligge endnu højere end de ovenfornævnte 500 kr.

MVH Ami

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-05-01 08:01

Hej Ami.

Ja, gid man kunne sætte prisen der op. Desværre er det sådan, at hvis han
prøver at sælge sine killinger for 500,- hvad gør folk så?? Så køber de bare
et billigere sted. Først den dag lovgivningen laves om, så killinger ikke må
sælges for under feks. 500,- kroner er der håb!

Rinnie Ilsøe

Fra : Gitte J.L

Dato : 24-05-01 08:20

Hej Jim
Det kræver blot et engangsbeløb lagt hos dyrlægen, så slipper du for igen
at stå med killinger, der skal sælges til "smid-i-nakken-pris". Killinger
har vi nok af - faktisk står "killinge-smid-væk-tiden" vist lige for døren,
så der er skarp konkurrence.... ikke blot om hjemmene, men også om
pladserne på internaterne!
Mvh. Gitte

Fra : Mimi

Dato : 24-05-01 08:54

Hej
Jeg undres!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hvorfor går i så meget op i hvad killingerne skal koste? Tror i de får et bedre
hjem af at koste 500 kr? Havde mine katte kostet det havde jeg aldrig haft råd
til at få dem, og de har da et ligeså godt hjem som jeres dyre katte har. Det
er jo ikke os alle der har råd til at spendere en formue på et kæledyr, men gør
det os til dårlige ejere?
hilsen Mimi

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-05-01 09:17

> [...]
råd
> til at få dem, og de har da et ligeså godt hjem som jeres dyre katte har.

Hej Mimi.

Hvis du ikke har råd til at gi' eksempelvis 500,- kroner for en kat, hvor
fra finder du så penge til uforudsete dyrlægeregninger på feks. 1000
kroner?? Eller ryger katten så bare til aflivning i stedet?? Ved at tage
500,- for killinger sorterer man flere folk fra, der køber en kat for at
skille sig af med den kort efter. Hvorfor tror du der er så mange herreløse
katte??!!

I øvrigt har ingen af de katte jeg har haft været dyre i indkøb. Det var
nemlig katte som folk ikke ville ha' mere da de ikke længere var nuttede
killinger eller af andre latterlige årsager. Som sagt var de ikke dyre i
indkøb, men til gengæld kom nogen af dem til at koste mig en formue i
dyrlægeregninger. Penge, jeg hev ud af et budget der ikke engang burde kunne
fodre en familie på 4 (nu 5).

Rinnie Ilsøe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-05-01 09:19

Undskyld min dårlige quoting. Så slet ikke der var text under det jeg
svarede på!

I øvrigt vil jeg i samme åndedrag takke gruppen her inde for hjælpen til at
finde nye hjem til de katte jeg desværre var nødt til at skille mig af med.
De fleste af dem kom til venner / bekendte. Den sidste har Pernille
(Praxis©) taget sig kærligt af!

Rinnie Ilsøe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-05-01 09:27

Nu vil jeg for det første ikke kalde 500 kr for en formue derimod en ganske rimelig pris for en kat ... og har man ikke råd til at betale denne pris kan man måske sætte spørgsmålstegn ved om man i det hele taget har råd til at holde kat ... det er jo nemlig ikke gratis at holde kat ...Når jeg gerne ser at prisen for en killing mindst er 500 kr er det fordi det sted folk er lettest at ramme er på tegnebogen .... og sølle 50 kr for en killing kan let skabe et impulskøb ... hvorimod folk tænker sig mere om hvis de skal betale 500 kr for en killing ...og endnu mere hvis de skulle betale 1000 kr. for dyret .... den højere pris ville altså sortere en del useriøse personer fra ......
MVH Ami

Fra : Tina

Dato : 24-05-01 09:32

Vi må jo detsvære se i øjnene at så længe der er så mange katte der ude så
stiger priserne ikke på huskatte, slet ikke i jylland hvor du får dem
forærende på den nærmeste gård. Men måske der er tider i fremtiden hvor
katte formidles som hunde (du kan ikke få hund uden at betale for den selv
om det er et gadekryds) men det er jo nok ønsketænkning detsvære, så længe
må vi så hjælpe dem vi kan!

Tina

Fra : Mimi

Dato : 24-05-01 11:07

Hej
Det kan godt være at nogle mennesker ikke tænker sig om når de køber en billig kat, men det er da langt fra alle, og jeg synes i er for hurtige til at stemple folk. Jeg har selv givet 50 kr. for mine to katte, og jeg kunne da aldrig finde på at aflive mit dyr, fordi jeg ikke havde råd til dyrlægen. Så ville jeg da finde pengene på den ene eller anden måde. Jeg kender mange som har købt disse "billige katte", og som er nogle af de bedste katteejere jeg har mødt. Så tænk jer lige om inden i bare dømmer folk på deres pengepung.
hilsen Mimi

Fra : Gitte J.L

Dato : 24-05-01 12:08

Nu er det jo ikke sådan, at kritikken mest rettes mod at folk køber katte for en halvtredser. Det er mere det, at folk lader deres dyr formere sig, og derefter sælger killingerne billigt - istedet for at betale for en neutralisering af hunkatten hos dyrlægen i første omgang! Når killingerne ikke koster mere, så er de iøvrigt garanteret ikke vaccineret eller andet heller...
50 kroner er prisen for en neglelak, en meal hos Burger King eller et stykke legetøj hos BR.....en kat er et levende væsen, og alene det at den sælges overalt i landet for sølle 5o kroner, understreger jo bare, at udbuddet er for stort!
Grunden til at man sælger killingerne så billigt er jo, at man skal være glad hvis der er aftagere til dem alle. Havde man istedet fået katten neutraliseret (hvilket man vel heller ikke har råd til, hvis man ikke mener at have råd til at betale mere end en 50'er for et levende dyr), så havde killingerne slet ikke været født.
Jo, naturligvis kan du godt være en god katteejer, selvom den kat du har købt kun kostede en halvtredser...det ville du jo også kunne være, hvis du havde fået den gratis, fordi du fandt den i en affaldssæk ude ved vejkanten. Men, hvis der ikke blev født så mange killinger som foræres væk for en halvtredser, så ville der heller ikke være så stor sandsynlighed for, at nogle af dem netop ender i affaldssække langs vejkanten!
Mvh. Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 24-05-01 13:05

Det her er en af de der "diskussioner" hvor jeg virkelig
er splittet. JO, jeg synes også at en huskat skulle koste væsentlig mere end
en 50'er, på den anden side bryder jeg mig ikke
meget om argumentet om at man skal have en "god økonomi"
så der er råd til evt. store dyrlægeregninger, hvis det skulle
være en betingelse for at have kat, så havde jeg aldrig haft
kat, hvis en sådan situation opstår så skal man nok finde
pengene et eller andet sted, og de fleste dyrlæger har ingen
problemer med at man deler regningerne op.

Jeg ville aldrig
have fået min første Somali, hvis ikke hendes opdrætter var
villig til at lade mig betale hende over flere gange.

Den til dato dyreste kat (i dyrlægeregninger) var en huskat jeg
fik "smidt i nakken" den kostede mig mere end nogen af
mine somalier har kostet i indkøb, (selv den importerede)
næh det var ikke fordi han var et skravlet pjok, han blev først
syg som voksen. ØHH, det jeg vil sige med det er, at det er
ligegyldigt om det er en dyr eller billig kat, og det er ligegyldigt om man
har råd eller ej, det handler om at man påtager sig et ansvar
OG lever op til det.

Summa sumarum, jeg er en fattigrøv der har katte og det
fungere udemærket, og der er jo det ved det, at det at være
katteejer hurtigt kan gøre hvem som helst til fattigrøv (ih mine
katte ville elske sådan et lammeskind o.s.v.)

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Gitte J.L

Dato : 24-05-01 13:45

Hejsa Marianne

marianne hellemose wrote:

> [...]
> pengene et eller andet sted, og de fleste dyrlæger har ingen
> problemer med at man deler regningerne op.

Næ...hvis man skulle være velhavende eller lignende, så ville jeg heller ikke
kunne være katteejer. Jeg mener det er et prioriteringsspørgsmål...jeg har haft
råd til at betale 300-600 kr for mine katte, få renset deres tænder hos dyrlægen
osv. trods det, at jeg lever som udeboende studerende på SU (nul fritidsjob).
Derfor mener jeg også bare, at argumenter som, at man aldrig ville have haft råd
til at anskaffe sig en kat, hvis de kostede mere end 50 kr ikke rigtig har nogen
gyldighed i forhold til diskussionen om, hvorvidt det er ok at avle
huskattekillinger og sælge dem til den her diskuterede pris.
Katten burde koste mere og udbuddet burde være mindre (de to ting hænger
sammen). Jeg synes ikke man skal være rig, for at holde kat...men jeg synes der
bør gøres noget så katten selv stiger i værdi...det gør den ikke, sålænge den
sælges så billigt. Det er uhyggeligt sigende, at det opfattes som OK at en kat
koster det samme som en meget stor sandwich eller en neglelak.

> Jeg ville aldrig
> have fået min første Somali, hvis ikke hendes opdrætter var
> villig til at lade mig betale hende over flere gange.

Næ...det siger jo så også bare noget om, at somalimisser har en vis status og
netop ikke smides i nakken på folk.

> [...]
> ligegyldigt om det er en dyr eller billig kat, og det er ligegyldigt om man
> har råd eller ej, det handler om at man påtager sig et ansvar

Lige præcis...men hvis man ikke har råd til at betale mere end en 50'er for
katten, hvordan skal man så kunne finde penge til neutralisering eller foder?

> [...]
> katteejer hurtigt kan gøre hvem som helst til fattigrøv (ih mine
> katte ville elske sådan et lammeskind o.s.v.)

Men gudskelov er det jo de færreste i dette land, der rent faktisk er så
fattige, at det drejer sig om valget mellem at få et måltid mad tre gange
dagligt eller det at have kat. Jeg kender faktisk ingen. For mig drejer det sig
mere om at reducere antallet af killinger og om at få ændret den holdning til
katte, at de da hverken skal koste noget ved indkøb eller i det daglige, end det
drejer sig om at dele befolkningen om i økonomisk egnede eller uegnede.
- Gitte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-05-01 09:17

Der burde ganske simpelt være en lov om, at man skal ha' sine katte
neutraliseret med mindre man har fået godkendelse til at bruge katten til
avl. Ikke alle ville overholde denne regel, men forhåbentligt ville mange,
feks. hvis dyrlægerne går med i loven og holder øje med at de katte der
kommer til behandling overholder loven.

I princippet ville det være en god idé, men den kan nok desværre ikke føres
ud i livet!

Rinnie Ilsøe

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-05-01 13:07

Hej Mimmi

Jeg tror ikke der var så mange, der anskaffede sig sommerhuskatte,hvis de
havde kostet 500,- eller 1000,-, så prisen er en form for beskyttelse af
katten.

I øvrigt kan det undre mig, at prisen i Danmark helst skal være lig 0 for en
huskat, jeg kender flere i Sverige der har solgt huskattekillinger for netop
500,- og 1000,-, men de var også dyrlægeundersøgt og vaccinerede, og fik
samme "service" med som racekatte.

Mon ikke kattens status var højere, hvis de ikke kunne fås gratis. En hund
uden stamtavle koster rask væk 1500,- hvor er forskellen??

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Trine

Dato : 24-05-01 14:04

Hej Nina

Hvis en huskat kan sælges for 500-1000 kr...og stadig få den sammen
"service" som racekatte....hvorfor er racekatte så så frygteligt dyre??

Er der gået lidt business i det??

/Trine

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-05-01 21:01

Nej der er ikke gået business i racekatteopdræt. Der er visse udgifter man
ikke har på en huskat fx. parringsafgift.

Desuden blev huskattene til 1000,- kr. også solgt med tab, hvis man skal
omregne alle "servicer" i penge. Det er for øvrigt umuligt! hvad koster det
fx at yde hot-line hele kattens liv eller at køber har en tidsbestemt
fortrydelsesret.

For øvrigt synes jeg det er forkert, at en lille kat koster mindre end en
potteplante eller en bamse (læs kattens status på min hjemmeside).

Hvorfor er folk villige til at betale 1500,- kr for en blandingshund, når de
helst vil have katte gratis? Der er sg'u da noget forkert!

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-05-01 09:21

> [...]
netop
> 500,- og 1000,-, men de var også dyrlægeundersøgt og vaccinerede, og fik

Hvis man to' eksempelvis 1000 for en huskat og ga' samme service med som
med racekatte plus man sage, at når katten er så-og-så gammel betaler man
for neutralisering af katten (ja, hunkattene skulle nok være lidt dyrere så)
så har man i princippet givet katten gratis væk og samtidig sørger man for
at katten bliver neutraliseret så der ikke kom så mange killinger.

Rinnie Ilsøe
PS. Det tror jeg jeg vil gøre hvis jeg nogensinde skal ha' en hunkat igen og
den får killinger!!!

Fra : Lagerhead

Dato : 24-05-01 22:19

Hej Gruppe!

Vores to dejlige helt almindelige huskatte uden alenlange fine stamtavler,
født af en simpel forhenværende sommerhuskat, som et godt menneske tog til
sig, har kostet en rund femmer stykket!
Og nej - vi er ikke et par fattigrøve der ikke gjorde os klart hvad
ordentligt foder, kattegrus, dyrlægeregninger etc ville kunne løbe op i!
Men vi var bare et par dyreglade mennesker der ønskede at få to katte. Vi
var ikke det fjerneste interesserede i racekatte og kunne ikke drømme om at
betale en bondegård for en sådan.
Havde prisen været 500,- eller 1000,- ja så havde vi da afgjort fundet dem
et andet sted! Vi kunne jo også have hentet dem på et kattehjem - men vi
ville være fuldstændig sikre på hvilket hjem de kom fra, hvad de havde været
igennem og i øvrigt have muligheden for at præge vores katte selv. Vi fulgte
dem fra de var nyfødte og helt indtil de som 13 uger gamle flyttede hjem til
os.
Vi har ikke anskaffet os kattene for kattenes skyld - men udelukkende for
vores egen! Men misforstå mig ikke - jeg syntes det er herligt og meget
prisværdigt at nogen tager sig af de dyr andre ikke vil have eller ikke
passer ordentligt på - ja jeg har sågar indtil flere gange doneret penge til
Inge's Kattehjem.
At vi købte to dyr for en 10'er, gør os ikke til ignoranter eller tåbelige
impulskøbere!

Og for måske at gnide salt i såret - ja så får de skam også jævnligt en
lille klat af det udskældte Whiskas at smovse i, sammen med fisk, Hills og
rejer! Og de stortrives skulle jeg hilse og sige!

Og hvis nogen skulle spørge - så er de begge neutraliserede,
øremærketatoverede og får deres årlige vacciner - og ikke mindst, forkælede
i hovede og r..!
Og i øvrigt - så udformes dyrlægeregningerne altså ikke på grundlag af
hverken stamtavle eller race!
Og lur mig om man mon ikke kunne finde en enkelt uansvarlig racekatteejer
eller to!? At man giver en mindre formue for et kæledyr, er vel ikke
ensbetydende med at man tager ordentligt af det?

Og apropos - der var én her i NG'en der nævnte noget om at der måske var
gået lidt forretning i racekattene.
Så vidt jeg ved (og jeg ved at jeg bliver rettet hvis jeg tager fejl! )
koster det vel det samme at fodre et kuld killinger op, såvel i kroner og
ører som i tid og kræfter, hvad enten det er almindelige huskatte eller om
det er racekatte!? Og ja - jeg ved godt at stamtavler ikke udformes kvit og
frit. Men når jeg hører om "overskuddet" på et kuld killinger - eller
hundehvalpe for den sags skyld, må jeg indrømme at øjenbrynene ryger et pænt
stykke længere op end der hvor de plejer at sidde! Ikke fordi jeg er
misundelig eller noget i den retning - jeg har bare en smule svært ved at
sætte kæledyr og forretning i den samme sætning...

Winnie
Visit http://lagerhead.subnet.dk for latest updates on the band...

Fra : Gitte J.L

Dato : 24-05-01 23:31

<snip en masse>
Hej Winnie
Tja...jeg tror såmænd heller ikke at folk her ikke mener, at man kan være en
glimrende kattejer hvis økonomien er i bund, hvis man ikke er til racekatte
eller hvis man har givet en ti'er og ikke en 500'er for katten.
Det ændrer dog ikke ved, at det ville hjælpe katten på lang sigt, hvis folk
istedet prioriterede således, at flere katte blev neutraliseret...fremfor at
killingerne er nødt til at blive solgt så billigt, for overhovedet at have en
chance for at få et nyt hjem....det er jo utvivlsomt noget sværere at slippe af
med en "almindelig" huskattekilling, såsnart man tager en pris for den, der bare
antyder at levende dyr har en vis værdi.

> [...]
> misundelig eller noget i den retning - jeg har bare en smule svært ved at
> sætte kæledyr og forretning i den samme sætning...

Mit indtryk er, at det faktisk ikke giver et overskud...parringsafgift,
dyrlægetjek/vaccinationer etc., som de færreste huskattekillinger får og
tja...opdræt er vel en hobby, mere end det er forretning (man lever jo ikke
ligefrem af det). Tja...stamtavlen har opdrætterne her i gruppen jo ofte nok
fortalt kun koster en 150 kr...så nej, det er heller ikke den der gør racekatten
dyr (men tænk, der er folk som ikke engang er villige til at betale 150 kr for
selve katten).
- Gitte

Fra : Lagerhead

Dato : 25-05-01 11:33

>Snip<
> ...men tænk, der er folk som ikke engang er villige til at betale 150 kr
for
> selve katten).

- "Sådan en" som mig?

Winnie

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-05-01 14:01

Lagerhead wrote:

> - "Sådan en" som mig?

Hm...det kommer jo an på, om din holdning er, at en kat ganske enkelt ikke bør
koste mere end enhver forbrugsgode i den billige ende....det er så ikke lige
det, jeg har indtryk af hos dig. Så ville dine katte jo heller ikke blive
passet ordentligt nu...i guess.
Men jeg kan desværre komme i tanke om flere bekendte (eller bekendte af
bekendte), som har den holdning at en kat da for det første ikke koster noget,
og at man da slet ikke ofrer penge på en neutralisering, da det jo koster
endnu mere end det symbolske beløb man gav for katten. 1 stk kat forsvandt ud
i den blå luft (fandt måske et bedre hjem??), 1 stk blev aflivet fordi den
begyndte at strinte indendøre da hormonerne bankede på og en anden er til gene
for alle naboerne, fordi den render rundt og strinter hos dem (lever med
konstant risiko for at blive skudt, fordi folk derude har jagttegn og ejeren
er jo også træt af den forbandede kat, der gør dem upopulær hos
naboerne..*suk*). Sidstnævnte eksempel har vist ofte killinger i huset, og
nogle af kattene løber rundt med permanent øjeninfektion etc. fordi de jo
"bare er katte".
Hvis man fx bare konsekvent lod være at aftage killinger direkte hos folk der
lader dyrene formere sig uhæmmet, så ville de før eller siden måske indse det
nyttige i en kastration. Det er sidstnævnte perspektiv jeg tænker på, når folk
køber killinger til symbolske beløber hos venner, bekendte og naboer...
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-05-01 23:41

Hej Winnie

"Lagerhead" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe!
> Vi
> var ikke det fjerneste interesserede i racekatte og kunne ikke drømme om
at
> betale en bondegård for en sådan.

Min første kat var en selvfanget vildtlevende killing, og for mig var han
faktisk mere værd end de dyre racekatte jeg har nu. (misforstå mig ikke, de
er hele mit liv, men Fusse var noget særligt)

> Havde prisen været 500,- eller 1000,- ja så havde vi da afgjort fundet dem
> et andet sted!

Mener du ikke de var 500 værd?

>Vi fulgte
> dem fra de var nyfødte og helt indtil de som 13 uger gamle flyttede hjem
til
> os.

Lyder skønt

> [...]
> Inge's Kattehjem.
> At vi købte to dyr for en 10'er, gør os ikke til ignoranter eller tåbelige

Nej men det gør i mine øjne sælger lidt suspekt.

> Og for måske at gnide salt i såret - ja så får de skam også jævnligt en
> lille klat af det udskældte Whiskas at smovse i, sammen med fisk, Hills og
> rejer! Og de stortrives skulle jeg hilse og sige!

Det får mine altså også, men basisfoderet er et kvalitetsfoder.

> Og i øvrigt - så udformes dyrlægeregningerne altså ikke på grundlag af
> hverken stamtavle eller race!

Nej heldigvis, men nogle dyrlæger tager en racekat mere seriøst, forstå det
hvem der kan.

> Og lur mig om man mon ikke kunne finde en enkelt uansvarlig racekatteejer
> eller to!?

Ok jo, i USA er der mange forladte racekatte, i Sverige er der en del, så
det nærmer sig desværre.

>At man giver en mindre formue for et kæledyr, er vel ikke
> ensbetydende med at man tager ordentligt af det?

Desværre ikke nødvendigvis, men for de fleste er det ikke så let med "køb og
smid væk" hvis missen har kosten nogle tusind

> [...]
> ører som i tid og kræfter, hvad enten det er almindelige huskatte eller om

Nej ikke helt, med huskatte sparer man parringsafgiften, blodprøver og
stambøger, men ellers har du da ret. For øvrigt skal man også helst udstille
lidt.

>Og ja - jeg ved godt at stamtavler ikke udformes kvit og
> frit.

En stamtavle koster så vidt jeg husker kun 150,- kr.

> [...]
pænt
> stykke længere op end der hvor de plejer at sidde!

Hvilket overskud? langt, langt de fleste er glade, hvis det bare løber
rundt.

>Ikke fordi jeg er
> misundelig eller noget i den retning - jeg har bare en smule svært ved at
> sætte kæledyr og forretning i den samme sætning...

Alle de opdrættere jeg kender, og det er en del, opdrætter fordi de kan lide
det, men de skal jo også have økonomisk mulighed for det.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Lagerhead

Dato : 25-05-01 11:23

Hej Nina!

>Mener du ikke de var 500 værd?
Jo... NU er de - mindst! Men for mig er en kat en kat - og når jeg kunne få
en så godt som gratis, hvorfor så betale 500,-?

> Nej men det gør i mine øjne sælger lidt suspekt.

Sælger var i dette tilfælde langt fra suspekt - men derimod en god veninde
af huset. Hun vidste vores to ville få det godt og gjorde et supert
benarbejde for at finde et godt hjem til killing nr. 3 - hvilket lykkes!
Killing nr. 4 ønskede hun selv at beholde.

> Det får mine altså også, men basisfoderet er et kvalitetsfoder.
- Samme her!

> Nej heldigvis, men nogle dyrlæger tager en racekat mere seriøst, forstå
det hvem der kan.
- Ja jeg kan ikke og ville på stedet udskifte en dyrlæge der ikke tog mig og
mine dyr seriøst!

> Desværre ikke nødvendigvis, men for de fleste er det ikke så let med "køb
og
> smid væk" hvis missen har kosten nogle tusind
- Det har jeg rent personligt meget svært ved at forholde mig til og folk
der har den holdning til levende væsener, burde efter min mening slet ikke
have dyr!

> Hvilket overskud? langt, langt de fleste er glade, hvis det bare løber
> rundt.
- Kan da godt være du har ret - men der findes dem der tjener forholdsvist
pænt på det.

> Alle de opdrættere jeg kender, og det er en del, opdrætter fordi de kan
lide
> det, men de skal jo også have økonomisk mulighed for det.
- Ja, jeg håber da at de kan lide det. Men ville de gøre det hvis det hele
tiden "kun lige løber rundt"?

Tak for nogle gode svar i øvrigt!

Winnie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-05-01 13:43

Hej Winnie

> Hej Nina!
>
> Jo... NU er de - mindst! Men for mig er en kat en kat - og når jeg kunne

> en så godt som gratis, hvorfor så betale 500,-?

Svarer længere ned

> [...]
> benarbejde for at finde et godt hjem til killing nr. 3 - hvilket lykkes!
> Killing nr. 4 ønskede hun selv at beholde.

Klart der findes gode og dårlige undtagelser. Din veninde er så en af de
gode. For mig er det også vigtigere, at mine killinger får et godt hjem, end
at jeg får mine penge hjem.

> - Ja jeg kan ikke og ville på stedet udskifte en dyrlæge der ikke tog mig
og
> mine dyr seriøst!

Helt enig

> - Det har jeg rent personligt meget svært ved at forholde mig til og folk
> der har den holdning til levende væsener, burde efter min mening slet ikke
> have dyr!

Helt enig. Men det sker jo.

> - Kan da godt være du har ret - men der findes dem der tjener forholdsvist
> pænt på det.

Jo nogen er der, det er dem der er blevet kendt i udlandet og derfor
eksporterer mange killinger, dem der har for mange avlsdyr (i mine øjne)
eller BYB'erne (back yard breeders).

> - Ja, jeg håber da at de kan lide det. Men ville de gøre det hvis det hele
> tiden "kun lige løber rundt"?

Nogle gør fx. tabte jeg selv mellem 15 og 20.000,- på mine 2 første kuld, på
mit 3. kuld fik jeg da parringsafgiften og blodprøverne dækket.

Jeg opdrætter, fordi jeg kan lide at have killinger i huset og se dem
udvikles. Inden jeg startede, gjorde jeg mig mange tanker, bl.a. om hvilke
krav jeg kunne stille til killingekøberne og fandt ud af, at for at kunne
stille krav om fx kastration måtte jeg opdrætte racekatte.

Jeg ville gerne bo lidt større, så jeg kunne have en huskat også, men det er
utopi alderen og pengene taget i betragtning

> Tak for nogle gode svar i øvrigt!

Tak

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-05-01 18:57

"Lagerhead" <no@way.dk> skrev i en meddelelse news:GiqP6.154$rB3.9727@news010.worldonline.dk...
> - Ja, jeg håber da at de kan lide det. Men ville de gøre det hvis det hele
> tiden "kun lige løber rundt"?

Hej Winnie

Jeg tror, at de fleste gør det, fordi de nyder at
følge katten gennem hendes graviditet og
opfostring af killingerne. Opdrættere er jo ganske
alminelige mennesker ligesom os andre, så
hvorfor skulle de have det anderledes ? De, jeg
kender betragter det som en hobby og er indstillet
på, at en hobby koster penge og tjener bestemt
ikke på det. Faktisk kører de fleste med et større
underskud. Så ja, de ikke alene gør det, selvom
"det kun lige løber rundt" - de klapper skam i
hænderne, hvis de er så heldige

--
Hilsen Helle
I believe in dragons, good men, and other fantasy

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-05-01 23:54

Lagerhead <no@way.dk> skrev...

Hej Winnie

SNIP
> [...]
> misundelig eller noget i den retning - jeg har bare en smule svært ved at
> sætte kæledyr og forretning i den samme sætning...

Som katteopdrætter af dem med de "alenlange stamtavler" har jeg en vis
erfaring inden for dette område...

Nej, det koster for så vidt ikke mere at fodre et kuld huskattekillinger,
end det koster at fodre et kuld racekattekillinger - og grus mv. koster også
det samme (hvis man vel at mærke bruger samme foder og grus...), så langt så
godt. Men som opdrætter har man altså også andre udgifter end som så;
parringsgebyr (som fx kan være 4-5000 kr. - ikke unormalt), diverse tests og
vaccinationer, som ens hunkat skal have inden hun kan blive parret med den
udkårne, vaccinationer og sundhedsattester til killingerne - og selvfølgelig
stamtavlerne, som er det absolut billigste! Og hvis man så dertil regner
dyrlægeregninger, udstillingsgebyrer mv., som langt de fleste opdrættere
også bruger en masse tid og penge på, så...

Nu ved jeg ikke hvem du har talt med om overskud - men jeg kender ihvertfald
ikke nogen hobby-katteopdrættere, som har overskud på deres opdræt -
tværtimod! Jeg havde faktisk på et tidspunkt en idé om, at jeg ville oprette
en konto, hvor jeg skulle indsætte og hæve alle indtægter/udgifter
vedrørende mine katte - ha! Den blev godt nok hurtigt tom... Jeg har istedet
indset, at det ikke kan "betale" sig at forsøge at opgøre sin hobby i penge
(det har de fleste opdrættere indset), for hvis jeg begynder at regne ud,
hvor mange penge jeg egentlig bruger på mine katte, så ville jeg være gået
fallit indtil flere gange I år alene har jeg brugt omkring 12.000 kr. i
dyrlægeregninger, og jeg har "tjent" 7000 kr. - og så har vi ikke engang
medregnet foder, grus, udstillinger mv., der jo som bekendt også koster
penge (foder og grus er rundt regnet 1000 kr. pr. måned) - så dette år
kommer jeg ihvertfald til at få et _gevaldigt_ underskud, og så kan det da
godt være, at jeg næste år får et overskud, der kan dække bare lidt af
underskuddet på kassekreditten (eller skulle jeg mon kalde den
"kattekreditten" )

Jeg kan dog godt forstå, at folk _tror_ at katte-/hundeopdrættere tjener
fedt, når de sælger killinger til fx 3500 kr. eller hvalpe til 8000 kr. -
det troede jeg sådan set også i starten, men sådan er verden altså ikke
skruet sammen, for en hobbyopdrætter ihvertfald... Så glem bare alt om
"kæledyr og forretning", de eneste der ser kæledyr som forretning må være
dyrehandlerne, foderfirmaerne og alle de andre firmaer, som producerer ting
og sager til kæledyr (og måske dyrlægerne, i et vist omfang).

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Kitty Leopold

Dato : 25-05-01 00:01

> Hej Gruppe!

Jeg må sige at jeg er helt enig med dig i dine synspunkter. Jeg har nemlig
slet ikke betalt noget for mine to guldklumper af delvist ukendt herkomst.
Den sædvanlige historie kendt moder - faderen ukendt.

Faktisk fik jeg dem prakket på af min genbo, hvis veninde havde killinger
tilovers. Samme nabo er en stor katteven - har selv tre - vidte at vi -
tidligere hundeejer - var glade for dyr. Hun ville bare hjælpe veninden med
at finde gode familier til killingerne og da jeg først havede set dem var
jeg solgt, men ikke kattene, de skulle nemlig ikke koste noget, hvis bare de
fik det godt. Og det kan jeg stå inde for at de har fået det.

For ikke selv at stå i samme situation har de fået hele turen hos dyrlægen,
blir passet og plejet efter alle kunstens regler.

At de skulle være mere elsket eller værdsat hvis de havde koster penge har
jeg svært ved at følge med i. Min hund kostede iøvrigt heller ikke noget, en
gave fra min brors hunds kuld. Den blev elsket, plejer og draget omsorg for
i 16 år. Der blev også i årenes løb afbestilt rejser fordi det viste sig at
man ikke måtte have hund med.

At katte til alle tider har fået for mange killinger er sandt og at mange
mennesker er uansvarlige i forhold til de dyr de tager til sig er vist en
gammel nyhed som man da kan forsøge at ændre på med stor ihærdighed, men at
prisen skulle have noget med disse menneskers holdning at gøre, ja det tror
jeg faktisk ikke. Sådant er mennesker - nogle er mere ansvarlige end andre.
Som med så mange andre ting man gerne vil have ændret på, er der vist kun en
ting der hjælper oplysning, oplysning og atter oplysning.

Og så et lille pip til sidst, Jeg synes i hvert fald ikke at det hjælper at
man på denne side kaster sig over mennesker der forsøger at finde dyrevenner
til sine killinger, man kunne jo prøve at hjælpe i stedet. Det kan godt
blive lidt for frelst det hele.

Mange hilsener fra den lykkelige katteejer - Kitty

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-05-01 13:52

Hej Kitty

"Kitty Leopold" <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dyrevenner
> til sine killinger, man kunne jo prøve at hjælpe i stedet. Det kan godt

Jeg synes ikke vi falder over folk der har killinger til salg, vi driver
oplysende virksomhed, at vi så gentager os selv i det uendelige er en anden
sag, men tilsyneladende nødvendigt.

Vi er ikke frelste, men vil meget gerne have kattens status højnet.

Og så kan jeg stadig ikke forstå hvorfor man gerne giver over 1000,- for en
blandingshund fra en hundehandler, der kun tænker på profit, ikke på
hundene, mens man ikke vil betale for en killing. Vil I ikke nok forklare
mig det????????

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Kitty Leopold

Dato : 26-05-01 00:16

Kære Nina et lille svar.

> Jeg synes ikke vi falder over folk der har killinger til salg, vi driver
> oplysende virksomhed, at vi så gentager os selv i det uendelige er en
anden
> sag, men tilsyneladende nødvendigt.

Jeg synes det er helt fint at drive oplysende virksomhed, men det virker
bare lidt som en hetz..

> Vi er ikke frelste, men vil meget gerne have kattens status højnet.

Dette er jeg ikke uenig med dig i - så langt fra.

> [...]
> blandingshund fra en hundehandler, der kun tænker på profit, ikke på
> hundene, mens man ikke vil betale for en killing. Vil I ikke nok forklare

Ja der blir jeg dig svar skyldig, jeg går da bestemt (håber) ud fra at
dyrevenner kender forskel på hundehandlere og kendler. En anden ting er, at
der jo ikke (i hvert fald i mange tilfælde) er tale om at man ikke vil
betale, men at kattene tilbydes gratis.

Hilsen Kitty

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-05-01 08:09

"Kitty Leopold" <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> skrev i en meddelelse news:zMBP6.2103$rB3.136640@news010.worldonline.dk...
En anden ting er, at
> der jo ikke (i hvert fald i mange tilfælde) er tale om at man ikke vil
> betale, men at kattene tilbydes gratis.

<> du har helt ret ... men disse gratiskatte burde man jo så .... netop for at højne kattens status.... gå langt uden om ...
MVH Ami

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 27-05-01 21:04

Anne-Marie Prange Madsen skrev i meddelelsen
<3b0f56d4$0$10006$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

> du har helt ret ... men disse gratiskatte burde man jo så .... netop for
at højne kattens status.... gå langt uden om ...

I princippet måske...men hvis den gratis kat kommer fra et godt hjem med
dyrekærlige og ansvarlige mennesker, hvorfor så?

I øvrigt må jeg indrømme, at jeg er enig med Kitty i, at prisdiskussionen
godt kan blive _lidt_ overvældende (frelst) for et menneske, der bare elsker
sin gratis huskat (som f.eks. mig (har i øvrigt også en racekat)) :-/

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 25-05-01 06:57

"Lagerhead" <no@way.dk> skrev i en meddelelse news:ZPeP6.2212$Zs3.346287@news010.worldonline.dk...
Vi kunne jo også have hentet dem på et kattehjem

<> Hvor man i øvrigt også ... i al fald når det drejer sig om DBinternater - skal betale for dyret ... hvad prisen på en kat er ved jeg ikke, men jeg ved at hunde koster fra mellem 1100 til 1300 kr.

MVH Ami

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-05-01 07:15

Jeg fik Laban for sølle 300 kr. på Kattens Værn...jeg fik ham billigt, fordi de ikke havde haft andre udgifter på ham end foder og et dyrlægetjek, så de koster nok normalt mere end 300 hos KV. Prisen for
katten skal dække udgifter til foder, dyrlæge og den slags...
- Gitte

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 25-05-01 18:28

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hejsa

Jeg har givet 550,- kr for Trinity hos Dansk Dyreværn i Århus og så er hun
både steriliseret, øretatoveret og vaccineret. Jeg fik desuden
ormekurstabletter med i prisen, da hun endnu ikke har fået en kur.

Joan

Fra : DK. True Trust

Dato : 27-05-01 15:54

Hej Camilla
Rigtig flot skrevet og lige mine ord.
Mange miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Lagerhead

Dato : 25-05-01 22:26

Hej Jim!

Det kunne da være rart at høre hvordan du betragter denne diskussion, der
har fået så mange af os til at give vores besyv med..

Hvor er du henne?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-05-01 23:19

> Det kunne da være rart at høre hvordan du betragter denne diskussion, der
> har fået så mange af os til at give vores besyv med..

Ja, helt klart!

> Hvor er du henne?

Hvis han er newbie... Desværre nok flygtet med fødderne langt foran
overkroppen... Håber det dog ikke!

Rinnie Ilsøe

Fra : Lagerhead

Dato : 27-05-01 17:39

Hej Rinnie!
Nej det håber jeg da heller ikke - men hvis det er tilfældet tror jeg da
godt at jeg kan forstå ham!

Meeeeen... Jeg er stadig nysgerrig!