Bitre fugleben?
Fra : Emil

Dato : 09-02-05 03:50

Hej

Jeg hørte i en radioudsendelse, at når man koger suppe / fond på
fjerkræ, skal kogetiden for hele kræet max. være 20-25 minutter.

Herefter skal fuglen fjernes fra suppen, kødet pilles af skroget
og benene (knoglerne) fjernes.
Så er der frit valg, om man vil koge videre på de ureelle
kødstykker, eller blot inddampe fonden straks.

Begrundelsen var for det første, at viderekogning på hele skroget
vil udvinde nogle gelestoffer (lim) fra knoglerne, som kan føles
ubehagelige (klistrede) ved indtagelsen af suppen/hvad den nu
bruges til.
For det andet blev det fremhævet, at viderekogning af knoglerne
herudover vil danne nogle bitterstoffer, som vil opleves som
ubehagelige i mange sammenhænge.

Det bitre kan formindskes ved saltning (det er nok derfor
ovenstående problem sjældent opdages, da man ofte bruger meget
salt i supper).

Jeg er ikke helt færdig med udforskning af oksekød. Næste trin er
fugle, så enhver god kommentar er velkommen.

m.v.h. Emil

Fra : martin

Dato : 09-02-05 18:10

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message
> Hej
>
> Jeg hørte i en radioudsendelse, at når man koger suppe / fond på
> fjerkræ, skal kogetiden for hele kræet max. være 20-25 minutter.
SNIP
> [...]
> For det andet blev det fremhævet, at viderekogning af knoglerne
> herudover vil danne nogle bitterstoffer, som vil opleves som

Hej Emil,
det lyder som om de har talt om fisk? Når man laver fiskesuppe koger man
almindeligvis skrog/hoveder max 20 minutter, hvorefter suppen sies og koges
ind. Til sidst tilsættes fiskekødet.
Martin

Fra : Astrid Lund

Dato : 09-02-05 18:30

On Wed, 9 Feb 2005 18:10:14 +0100, "martin" <m_rudbeck@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>almindeligvis skrog/hoveder max 20 minutter, hvorefter suppen sies og koges

Det tror jeg også, dersom det koker lenger blir det "limsmak". Høne,
f.eks., koker man jo forholdsvis lenge, og slik kraft smaker absolutt
ikke lim.
--
Astrid

Fra : Emil

Dato : 10-02-05 01:27

On Wed, 9 Feb 2005 18:10:14 +0100, martin wrote:

> [...]

>almindeligvis skrog/hoveder max 20 minutter, hvorefter suppen sies og koges

Martin, du har ganske ret: Jeg søgte lidt på min kilde, og ganske
rigtigt var det en udsendelse om fisk!

Selv om jeg har dummet mig her, kan oplysningerne måske være
nyttige for andre. Så du skal have tak for dit svar.

m.v.h. Emil

Fra : martin

Dato : 11-02-05 22:46

> [...]
>
> Selv om jeg har dummet mig her, kan oplysningerne måske være
> nyttige for andre. Så du skal have tak for dit svar.

Velbekomme. Jeg kan iøvrigt ikke se, at du har dummet dig. Du spurgte bare
om noget, du gerne ville have afklaret.
Martin