Frikadeller?
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 06-02-05 19:41

Hejsa.

Er der nogen her i gruppen der har en god opskrift på frikadeller - gerne
hvor der ikke skal bruges alt for meget fedtstof. I går prøvede kæresten og
jeg at lave frikadeller udfra en opskrift vi fandt på nettet - og hvor blev
de da elendige :(. De var kedelige og smattede - så kedelige, at vi smed dem
ud.

På forhånd tak

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Lars Remmen

Dato : 06-02-05 21:42

Jeppe Vestergaard wrote:
> [...]
> de da elendige :(. De var kedelige og smattede - så kedelige, at vi smed dem

Jeg bruger følgende:

Hakket kalv & flæsk.
Revet løg.
Et eller to æg alt efter størrelse.
Salt, peber og timian (en hel del timian faktisk).
Hvedemel.
Boullion.

Det hele røres sammen til en rimelig lind fars, som flyder en anelse ud
når den lægges på panden. Frikadellerne steges ved god varme så de
bliver sprøde udenpå og samtidig let bløde (men absolut gennemstegt) indeni.

Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-02-05 23:59

Lars Remmen wrote:

> [...]
> når den lægges på panden. Frikadellerne steges ved god varme så de
> bliver sprøde udenpå og samtidig let bløde (men absolut gennemstegt)

Jeg gør det samme. Dog mælk istedet for boullion, og og timian.
Til ca. 500g kød, ca. 2 æg, 6 - 8 spk. mel. Vel et par dl. mælk.
1 ml. stort løg. Hakket i "små" stykker.

Faktisk netop idag. Nam-nam...!!!!!!!

Mvh. Jørgen

Fra : The MANN

Dato : 07-02-05 23:09

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> [...]
> Til ca. 500g kød, ca. 2 æg, 6 - 8 spk. mel. Vel et par dl. mælk.
> 1 ml. stort løg. Hakket i "små" stykker.

Skift hvedemel ud med rasp !!!!!!!!!!!!!

evt lidt revet ost ( a´la nelson) eller smuldret fetaost/ 1 cm3 fetaost i
midten af frikadellen !!!!

JAMS

The MANN

Fra : The MANN

Dato : 07-02-05 23:31

"The MANN" <Hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skift hvedemel ud med rasp !!!!!!!!!!!!!
>
> evt lidt revet ost ( a´la nelson) eller smuldret fetaost/ 1 cm3 fetaost

PPS
Brug RØDLØG !!!!!!!

The MANN

Fra : Emil

Dato : 07-02-05 00:13

On Sun, 6 Feb 2005 19:41:00 +0100, Jeppe Vestergaard wrote:

> [...]
>de da elendige :(. De var kedelige og smattede - så kedelige, at vi smed dem

Hvilken opskrift? Hvorfra? Bare til advarsel for os andre.

Det bedste er nok, at søge nogle opskrifter, og så selv vurdere
hvad i vil vægte mest.

Starter man uden baggrund i madlavningen, er det klogest at
udsøge sig opskrifter med nøjagtige mål på _alle_ ingredienserne.
Alt andet er hovedløs gerning, og giver fiasko.

Så start med at kigge her:
http://makeashorterlink.com/?R3D115A6A
Efter de første ti links, har i forstået hvad sagen drejer sig
om, og i vil have fornemmelse for, hvilke mængder og
fremgangsmåder der bør indgå.

Har i ambitioner om at lave noget nær de perfekte frikadeller,
kan i blot læse videre. Men de perfekte frikadeller findes ikke.
De er ganske enkelt ikke definerede, da definationerne er
egnsbestemte.

Men det kan være ganske morsomt at udforske et nyt område. God
fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 07-02-05 07:33

Hej

> [...]
blev
> de da elendige :(. De var kedelige og smattede - så kedelige, at vi smed

Jeg plejer at lave nogle gode, ved at jeg putter en reven rå kartoffel i
farsen, noglegange også en gulerod. Det gør frikadellen mere saftig.

mvh Cíndie

Fra : Helle Petersen

Dato : 07-02-05 17:17

Jeg har tit haft stor succes med at lave en pesto-agtig grød af porre, frisk
basilikum og oregano: En tur i hakkeren og ned i okse eller svinefarsen
sammen med æg, rasp og mælk . Det giver en meget frisk smag som er meget
sommerlig og smager mums sammen med en god blandet salat.
Velbekommen
Helle

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 18:33

Hej Jesper!
Lige i dag har jeg lavet de dejligste frikadeller. Lidt anderledes men bare
gode.

I farsen blandede jeg:

½dl persille
2 fed hvidløg
2 æg
1 løg
knust chili pulver
salt og peber
lidt mel
lidt mælk

De blev dejlige sprøde. Tilbehør laveded jeg kartofler skåret i store tern
og lagt i et ildfast fad blandet med olie og chile salt og peber.
fedtfattigt og godt.

Håber andre får lyst til at prøve.

hilsen Lone

Fra : Hauge

Dato : 08-02-05 18:36

Hejsa
Lone Nielsen wrote:
> I farsen blandede jeg:

Er det så til ½ eller 20kg fars?

Mvh Hauge

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-02-05 10:12

"Lone Nielsen" <Lone.NielsensnabelAtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> I farsen blandede jeg:

I det hakkede kød blandede du.... det er nemlig (har jeg lært) ikke fars før
du har blandet ingredienserne i.

Mvh. Lisbeth