Fremmedord og whisky
Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 16:15

Jim Murray bøgerne om whisky har fornem ordkunst der godt beskriver smag -
ligesom bagetiketter på rødvin.m.m.
Bøgernes vigtigste dele er på www.whiskybible.com - men en af bøgerne har
foto der virkelig kommunikerer whisky-herlighed

Det er for kynisk at afvise som snobberi - der er et fornemt åndsliv i at
lege med ord og videregive sine oplevelser til med-nydere.

Det kritisable er når der bruges fine ord, der ikke har fordele frem for de
gængse

"At rense sproget, for fremmedord er intet mindre end et attentat på dets
liv. Vilhelm Grønbech

"Den fremadskridende rationalisering og industrialisering har skabt elitens
tendens til at dominere samfundslivet ved at kolonisere livsverdenen
med -ismer og ny fremmedords subtile nuancer Jürgen Habermas ifl Vilhelm
Grønbeck og Mogens Paahus

" Che GuevaraAf dine og mine ord følger vist ikke andet end flere
ord.

" Every word is a prejudice Nietzsche

" Fanatikere er fotogene - menneskeheden vil hellere se på fagter
end lytte til fornuft. Nietzsche (så etiketter der signalerer smag er særlig
stor kunst?)

" Fåmælte er ofte de der har hvad de behøver. Jens
Rudolph Dahl

"Jeg betragter etiketter og varemærker som fordomme. Det allerhelligste for
mig er menneskekroppen, sundhed, intelligens, talent, begejstring, kærlighed
og absolut frihed - frihed fra vold og løgn og uanset hvilken form de to
sidstnævnte antager Anton Tjeckov 1840-1904

" If names are not correct, language will not be in accordance
to the truth of things. Confucius

" If the first words fail... Ten thousand will not then avail.
Chinese Proverb

Jeg elsker hvad er skrevet med blod.Skriv med blod og du vil erfare at blod
er ånd. Nietzsche

" Mere afhænger af hvad tingene kaldes, end hvad de er. Nietzsche

" Words, as is well known, are the great foes of reality.
Joseph Conrad

" Naturvidenskaberens udvikling har gang på gang belært os om, at
spiren til fremskridt netop ofte kan ligge i det rette valg af definitioner.
Niels Bohr