Anmeldelse: Bryggeriet Sct. Clemens, Århus
Fra : Jens Bruun

Dato : 30-01-05 19:46

Jeg kan lige så godt komme med konklusionen først: Det er sidste gang, jeg
(frivilligt) spiser på Bryggeriet Sct. Clemens i Århus.

Jeg havde en naiv tro på, at jeg på et mikrobryggeri ville have mulighed for
at smage lidt flere øltyper end en dødsyg chokolade-stout og en traditionel
pilsner, der ikke kan siges meget positivt om, men nej; på Bryggeriet er der
pt. kune disse to øl at vælge imellem, og det er simpelthen for ringe. Hvis
jeg skal glemme chokolade-stouten lidt (og der gør jeg gerne), så skal man
altså helt op på beatet, hvis man som mikrobryggeri i dagens Danmark sætter
sig for at brygge en pilsner. Jamen herregud, vi har jo forlængst fundet ud
at, at undergæret pilsner tilsyneladende kun kan brygges i god kvalitet nede
i mellemeuropa/nordamerika, så når man alligevel vover forsøget, så skal det
sgu' imo bare være i orden. Bryggeriets pilsner var ikke i orden. Den var
kedelig ud over alle grænser, og svingede tilmed voldsomt i kvalitet
afhængig af, om den blev serveret i 25 cl, 50 cl, 1 l eller i 2 l flaske.
Bryggeridelen ikke bestået.

Maden var også ringe. Jeg spiste der både fredag og lørdag, hvor jeg fredag
blev præsenteret for en menu (tvangsindlagt) med tre lousy stykker tørt
oksekød, der lignede roastbeef. Forretten har jeg for længst undertrykt alle
minder om, og Tiramisuen til dessert er smagt bedre fra Aldi. Lørdag stod
den på sparreribs, og det er uden sammenligning de ringeste spareribs, jeg
nogensinde har smagt. Dårligt kød, der var sejt og virkede forkert
tilberedt. Ingen barbecue-smag what-so-ever, og en lam bagt kartoffel, med
en skal som et traktordæk og med antydningen af en smørklat. Den grimme klat
cole slaw savnede enhver antydning af friskhed og god smag, og var tydeligt
bikset sammen af de ringeste skod-produkter fra en eller anden
storkøbsleverandør. For at få bare en smule smag prøvede jeg deres
chilisovs, der retteligt burde omdøbes til saltsovs. Barbecuesovsen bestod
af most tomat med salt. Desserten lørdag bestod af pandekager med is, og det
gik an. Det er jo også begrænset, hvor meget man kan ødelægge to kugler
industris med et par halvslatne pandekager.

De havde på stedet aldrig hørt om Grappa (og guderne skal vide, der var
behov for noget stærkt at skylle efter med), og cigarudvalget bestod af en
håndfuld Dominikanske cigarer af tvivlsom kvalitet, selvom deres cigarkort
lovede et bredt og varieret udvalg.

Godt, sødt personale og tjenestevilligt.

Øv hvor er jeg skuffet. Stedet kan under ingen omstændigheder anbefales.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 30-01-05 20:33

On Søndag 30 januar 2005 19:45, Jens Bruun wrote:

> Jeg havde en naiv tro på, at jeg på et mikrobryggeri ville have mulighed
> for at smage lidt flere øltyper end en dødsyg chokolade-stout og en
> traditionel pilsner, der ikke kan siges meget positivt om, men nej;

Du har ret mht. deres chokolade-stout. Den var skuffende.

--
Jonas Kongslund
(som også var på bryggeriet i fredags)

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-01-05 22:04

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

>Jeg kan lige så godt komme med
>konklusionen først: Det er sidste gang, jeg
>(frivilligt) spiser på Bryggeriet Sct.
>Clemens i Århus.

Rart at vide. Jeg har lidt på fornemmelsen, at nogle af disse
micobryggerier lever højt på tidens trend. Ingen tvivl om, at
mange af dem brygger væsentligt bedre øl end de Forenede, men man
skal være varsom med automatisk at lovprise alt hvad der kommer
fra de små køkkenbryggerier.

>De havde på stedet aldrig hørt om
>Grappa

I guder! Efter min mening smager det ad helvede til, men det bør
da være kendt på alle bedre udskænkningssteder.

Vh. JIB

Fra : Morten Bowman

Dato : 31-01-05 00:07

On 30 Jan 2005 21:03:57 GMT, Jørn Ibsen <j-ibsen@BCRGXget2net.dk> (slet
BCRGX) wrote:

> [...]
>mange af dem brygger væsentligt bedre øl end de Forenede, men man
>skal være varsom med automatisk at lovprise alt hvad der kommer

Så vidt jeg husker lå Bryggeriet hvor det gør længe før mikrobryggerier blev
en trend.
Ja deres stout er lidt skuffende, men det er også sin sag at skulle lave en
knaon øl hver måned (de laver nemlig en ny hver måned). De har ofte lavet
fremragende øl, kan bla. huske deres lakridsøl

>I guder! Efter min mening smager det ad helvede til, men det bør
>da være kendt på alle bedre udskænkningssteder.

Det er ikke det koncept de kører efter. Jeg ville aldrig drømme om at spørge
om en grappa, eller en cognac for den sags skyld, på Bryggeriet.

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Morten Bowman

Dato : 31-01-05 00:11

On Sun, 30 Jan 2005 19:45:41 +0100, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kedelig ud over alle grænser, og svingede tilmed voldsomt i kvalitet
>afhængig af, om den blev serveret i 25 cl, 50 cl, 1 l eller i 2 l flaske.

Det lyder som om du har ramt en uheldig aften. Jeg har ofte fået god øl. Men
jeg er enig i at denne måned er svag pga. de øl de har lavet. Men de plejer
nu at have andre øl i hanerne også?

> [...]
>gik an. Det er jo også begrænset, hvor meget man kan ødelægge to kugler
>industris med et par halvslatne pandekager.

Jeg har fået okse og ribs og været meget tilfreds. Ikke dermed sagt din
oplevelse ikke er rigtig.

>Øv hvor er jeg skuffet. Stedet kan under ingen omstændigheder anbefales.

Man skal nok passe på med at generalisere, men det lyder da træls da jeg har
haft en del hyggelige aftener derinde med og uden mad. Jeg har været godt
tilfreds med både øl og mad. Jeg håber da ikke de falder af på den!?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-01-05 00:13

Jens Bruun wrote:

> Jeg kan lige så godt komme med konklusionen først: Det er sidste
> gang, jeg (frivilligt) spiser på Bryggeriet Sct. Clemens i Århus.

Lyder som en *meget* kedelig oplevelse, hvor jeg ville kræve afslag i pris
el. lignende. Var der nogen særlig grund til, du gik der ned igen på
andendagen?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-01-05 09:40

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Lyder som en *meget* kedelig oplevelse, hvor jeg ville kræve afslag i
> pris el. lignende.

Tja, men jeg føler mig lidt dum, hvis jeg skal sidde i et selskab og brokke
mig over maden, især hvis jeg er den eneste, der har en negativ oplevelse
(det var jeg nu ikke, men alligevel). Så hellere æde den (!) og komme af med
mine frustrationer herinde bagefter

> Var der nogen særlig grund til, du gik der ned
> igen på andendagen?

Ja. Begge dage var jeg med selskaber og havde ikke noget valg

Fra : SPAM

Dato : 31-01-05 00:59

> [...]
traditionel
> pilsner, der ikke kan siges meget positivt om, men nej; på Bryggeriet er

Stakkels dig
Der er forskel på "mikrobryggerierne".
Sct. Clemens er egenligt ikke et mikrobryggeri, men blot et spisested med
eget bryghus.
De laver ligesom de tre andre i samme firma/koncern (?), en huset pilsner,
og en månedensbryg.
De har eksisteret i mange år, og har sjovt nok INTET ændret i.fbm. den nye
mikro-bryg trend. De burde ellers udnytte at de har trænet personale og
godt styr på deres udstyr, men nej - ingen synlige tiltag på bryg fronten.

> [...]
sætter
> sig for at brygge en pilsner. Jamen herregud, vi har jo forlængst fundet
Hvorfor ? det er de færeste bryggerier i DK der levere en ordentlig pilsner.
(mange levere en kvalitetsmæssig godt og stabilt produkt, men ikke videre
interessant) Så det er vel ok at forsøge. Igen skal du huske på at deres øl
blot er en ekstra "feature" i deres koncept, og ikke det primære argument
for at vælge stedet.

> [...]
> kedelig ud over alle grænser, og svingede tilmed voldsomt i kvalitet
> afhængig af, om den blev serveret i 25 cl, 50 cl, 1 l eller i 2 l flaske.
Lyder spøjst, men det er flot at du gad prøve alle 4 varianter
Slet ingen på fad ?

> [...]
> håndfuld Dominikanske cigarer af tvivlsom kvalitet, selvom deres cigarkort

hehe - betragt det som Jensens bøfhus med eget bryghus.

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-01-05 09:50

"SPAM" <SPAM@SPAM.SPAM> skrev i en meddelelse

> Sct. Clemens er egenligt ikke et mikrobryggeri, men blot et spisested
> med eget bryghus.

Ja, det kan jeg forstå nu, men kan man så ikke forvente, at maden i det
mindste er i orden? Vi snakker ikke finere fransk cuisine her, blot
traditionel bøf/bagt kartoffel/spareribs-mad, der ved gud ikke kræver det
helt store for at være i orden.

> Igen skal
> du huske på at deres øl blot er en ekstra "feature" i deres koncept,
> og ikke det primære argument for at vælge stedet.

Jamen så havde jeg desværre misforstået konceptet. Jeg blev faktisk spurgt
mht. lørdagens besøg om jeg prioriterede godt øl eller gode spareribs, da
valget stod mellem Bryggeriet eller Bones (hedder det dét?). Jeg var meget i
tvivl, da jeg elsker såvel godt øl som spareribs (især i kombination), men
valgte at prioritere det gode øl - dvs. Bryggeriet. Du kan nok forstå, min
skuffelse er dobbelt så stor, når såvel øl som spareribs er langt under
niveau. Øllet kunne drikkes - bevares - med deres spareribs var simpelthen
_så_ ringe.

> Lyder spøjst, men det er flot at du gad prøve alle 4 varianter

It's a dirty job, but someone's gotta do it

> Slet ingen på fad ?

Nope, ikke så vidt jeg kunne se.

> hehe - betragt det som Jensens bøfhus med eget bryghus.

Så foretrækker jeg så sandelig Jensens Bøfhus.

Fra : Peter Westh

Dato : 31-01-05 08:39

> Jeg kan lige så godt komme med konklusionen først: Det er sidste gang, jeg

Jeg har kun været der en enkel gang, hvor jeg dumpede ind fuldstændig uden
forventninger.

Jeg synes maden var tålelig uden ligefrem at være mindeværdig
(honningmarineret kyllingebryst, tror jeg). Men øllet - der var kun en
slags, husker ikke hvilken - var dejligt.

/P

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-01-05 17:13

> Jeg kan lige så godt komme med konklusionen først: Det er sidste gang, jeg
> (frivilligt) spiser på Bryggeriet Sct. Clemens i Århus.

Tja - Ikke helt min konklusion af besøget i fredags, men tæt på.

Øllet var der efter min mening, ikke noget i vejen med. Det smagte
fremragende. (Jeg fik kun halvliters).
Med hensyn til sparribsmenuen, kan jeg kun give dig ret! Det var da det
ringeste jeg nogen sinde har fået af slagsen. :-/
De var som nævnt ekstremt seje...

Jeg tror jeg nøjes med en øl næste gang... For hyggeligt, det er der...

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-01-05 17:30

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> Tja - Ikke helt min konklusion af besøget i fredags, men tæt på.

Du mener vel i lørdags, ikke? Du var mig bekendt ikke med om fredagen,
men jeg kan da have overset dig i kampens hede...

> Jeg tror jeg nøjes med en øl næste gang... For hyggeligt, det er
> der...

Enig. Der var ganske hyggeligt, og selskabet var jo heller ikke helt ringe.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-01-05 18:21

> "Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener vel i lørdags, ikke? Du var mig bekendt ikke med om fredagen,
> men jeg kan da have overset dig i kampens hede...

Jeg sagde jo det var tæt på... Nej, mig over ser man ikke - ikke en gang
i kapens hede..*G*
Ja, det var naturligvis i lørdags jeg menet.

Næhhh, det har du ret i.

/Renate