Tempeh!
Fra : Peter Westh

Dato : 26-01-05 22:53

Da mit øko-flipperi var på sit højeste i midten af firserne, var en af mine
foretrukne spiser Tempeh. Tilberedt på mikro-makro-manér smager Tempeh
aldeles gyseligt, men sundt, det var det jo.

På det seneste har jeg genopd/taget Tempeh, men på en ny og bedre måde.
Tilberedt som man gør det i Indonesien, hvor Tempeh jo stammer fra, smager
det aldeles fremragende. Dybstegt med koriander og hvidløg; Vendt i en stærk
chilipasta med skalotteløg, hvidløg, galangarod, tamarind og rejepasta;
snurret i kokosmælk med hellig basilikum og citrongræs; I salat af blandede
grøntsager med dressing af jordnødder, grøn chili, limesaft og sød soja etc.
etc.

Jeg blev sat i gang, da jeg tilfældigt faldt over in pakke Tempeh i Asiens
Minimarked på Østerbro i Kbh. Men Tempeh er ofte svær at finde i butikkerne.
Efter at have jaget forgæves gennem byen nogle gange, besluttede jeg at
begynde at lave den selv. Jeg bestilte en pose starterkultur på
http://www.zantra.dk og gik i gang. Og hvis man er vant til at våge over et
surdejsbrød, er det pærelet, og det smager langt, langt bedre end den købte
vare.

Er der nogen andre Tempeh-spisere derude? Hvordan tilbereder I den? Hvor
køber I den henne?

/Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-01-05 06:51

Peter Westh skrev:

> Er der nogen andre Tempeh-spisere derude? Hvordan tilbereder I
> den? Hvor køber I den henne?

Jeg har senest smagt tempe i Indonesien - det var en god oplevelse.
Forrige gang var osse midt i firserne for mit vedkommende, og da
lavede jeg det selv. Hm, det ku' være at det var tid til at prøve
det igen...

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark