Men hvor får man ordetligt svinekød?
Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-01-05 14:08

Hej Alle

Vi har efterhånden fundet nogle gode producenter af kyllinger
(Allégården) og oksekød (Dalsbakkegård). Fælles for dem begge er
at de leverer kødet frossent, i mindre udskæringer og på et sted i
nærheden af Buddinge hvor vi bor.

Men vi har ikke rigtig kunnet finde nogen der leverer ordentligt
svinekød på samme måde. Hvis man vil aftage minimum en kvart gris
kan det lade sig gøre men så meget kan vi ikke nå at spise inden det
bliver harskt (ja, fedt harskner også i fryseren, det går bare
langsommere).

Kender I nogen? I så fald vil vi meget gerne høre om dem.

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-01-05 16:38

[Ebbe Kristensen | 25 Jan 2005 05:07:46 -0800]

>Kender I nogen? I så fald vil vi meget gerne høre om dem.

Well, jeg kan kun anbefale dig at besøge de forskellige slagtere og få en
snak med dem om kødkvaliteter. Nogle af dem er ligeglad, men en del brænder
også for kvaliteten og vil med glæde fortælle dig om baggrunden for netop
det kød de sælger dig.

Efter min mening er der for mange lækre små producenter der spolerer det
meste at oplevelsen ved at sælge deres kød som frossen - frossent kød er en
rimeligt kedelig oplevelse :(

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-01-05 12:18

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
spolerer det
> meste at oplevelsen ved at sælge deres kød som frossen - frossent

Både ja og nej. Det kommer i meget høj grad an på nedfrysningen og
optøningen.

Nedfrysningen skal ske så hurtigt som muligt. Mange friske stykker
kød lagt i en for lille fryser i en stor bunke giver langsom
nedfrysning og dermed et dårlig resultat. Det er der desværre en del
producenter der ikke ved.

Til gengæld skal optøningen foregå langsomt, dvs. i køleskab og
ikke på køkkenbordet. Går optøningen for hurtigt mister kødet for
megen vædske og bliver tørt når det tilberedes.

Hvis disse to forhold er i orden, kan resultatet faktisk blive ganske
udmærket.

Og i en travl hverdag hvor vi ikke altid har tid til at fare fra
Herodes til Pilatus for at skaffe de ting vi skal bruge, er dybfryseren
altså en rar ting - når man bruger den rigtigt.

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-05 16:25

[Ebbe Kristensen | 27 Jan 2005 03:18:05 -0800]

>Og i en travl hverdag hvor vi ikke altid har tid til at fare fra
>Herodes til Pilatus for at skaffe de ting vi skal bruge, er dybfryseren
>altså en rar ting - når man bruger den rigtigt.

Jamen, jeg bruger den da også meget hæftigt - til grøntsager og kød i en
håndevending.

Men uanset hvor nænsomt man behandler kødet, vil en del af køddets celler
stadig blive smadret under den process.

Samt så har jeg den opfattelse (dårlige erfaring) at det sjældent er blevet
nedfrosset ordentligt i den lille gårdbutik og har ligget for længe i deres
fryser.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-01-05 14:08

Rene' Hjorth wrote:

> Men uanset hvor nænsomt man behandler kødet, vil en del af køddets
celler
> stadig blive smadret under den process.

Korrekt...

> [...]
er blevet
> nedfrosset ordentligt i den lille gårdbutik og har ligget for længe

.... og her gælder det om at finde dem, der gør det rigtigt. De to,
jeg nævnte i min første posting, er blandt dem, der gør det rigtigt.
Og at leverandøren gør det rigtigt, er noget specielt min kone er
*meget* nøjeregnende med

Ebbe