Gryderet med lammemørbrad
Fra : Henrik

Dato : 24-01-05 17:48

Hej

Jeg har omkring 500 g lammemørbrad som jeg godt kunne tænke mig at bruge i
en gryderet. Men jeg mangler lidt inspiration, så forslag modtages

Jeg har en en eller anden idé om at der skal være en sovs til, basseret på
creme fraiche, men det er ikke et ultimativt ønske.

Hjælp

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 23:53

> Jeg har omkring 500 g lammemørbrad som jeg godt kunne tænke mig at bruge i
> en gryderet. Men jeg mangler lidt inspiration, så forslag modtages

Hej
Sådan er vi jo forskellige, i mit køkken er lammemørbrad simpelhen for fint
et stykke kød til at havne i en gryderet.

Jeg ville surfe nettet rundt og finde en opskrift på en gourmetret jeg selv
kunne fuske med i køkkenet og så holde hygge aften med konen.

mvh
Mogens

Fra : Henrik

Dato : 25-01-05 17:41

"Mogens" skrev i en meddelelse
> Sådan er vi jo forskellige, i mit køkken er lammemørbrad simpelhen for
> fint
> et stykke kød til at havne i en gryderet.

Det lyder måske lidt dumt, men jeg har rigeligt af det, til at prøve noget
"nyt" ...

> Jeg ville surfe nettet rundt og finde en opskrift på en gourmetret jeg
> selv
> kunne fuske med i køkkenet og så holde hygge aften med konen.

De retter jeg har fundet er enten noget med at grille eller stege ...

Fra : Peter Westh

Dato : 25-01-05 00:09

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har en en eller anden idé om at der skal være en sovs til, basseret

> creme fraiche, men det er ikke et ultimativt ønske.

Jeg tror lammemørbrad er for mørt og magert til at egne sig til en egentlig
gryderet. Hvad med en wokret:

Lynsteg lam med porrer

275-350 gram lam skåret i meget tynde skiver (lettest, hvis kødet er lidt
frossent.
1 tsk sukker
1 spsk lys soyasauce
1-2 spsk risvin eller tør sherry
2 tsk maizena

- Rør dette sammen og lad det marinere i 30-45 minutter.

forbered imens grøntsagerne:

15 træører eller skyører (kinesiske svampe) - udblødes i vand 25 minutter,
og skylles. Skær de hårde bidder af, og skær resten i strimler.
225 gram porre - skæres i skiver på skrå (eller babymajs, broccoli i
buketter etc)
1 forårsløg - hakkes
1 stykke frisk ingefær på størrelse med en tokrone- hakkes

Varm en wok elelr stegegryde op til den er gloende hed - temperaturen er
vigtig. Kom 2 spsk olie i gryden, og lynsteg kødet et minuts tid under
konstant omrøring. Det skal kun lige skifte farve.Hæld det ud på en
tallerken, og rens gryden af. Varm den op igen.

Kom endnu 2 spsk olie i gryden. Kom ingefær og forårsløg i, og derefter
svampe og grønsager. Steg et minut under konstant omrøring.

Kom kødet tilbage i gryden sammen med:

2 spsk kinesisk, gul bønnesauce (kaldes ofte "crushed bean sauce")

Rør rundt og varm igennem et minut mere.

1 tsk sesamolie dryppes over, og retten serveres rygende varm med ris.

Nøglen til succes er her, at wokken skal være meget, meget varm, så både kød
og grøntsager beholder deres saft og sprødhed.

/P

Fra : Henrik

Dato : 25-01-05 17:38

"Peter Westh" skrev i en meddelelse
> Jeg tror lammemørbrad er for mørt og magert til at egne sig til en
> egentlig
> gryderet.

Kan man ikke justere det ved at stege det mindre hård og lade det simre i
kortere tid ..og så det ikke "koger ud"?
Evt. lade det få væden via creme fraichen ?

> Hvad med en wokret:

Ok, det var et forslag, men jeg havde regnet med et lidt mere sovsagtigt
resultat - gæsten elsker det (og jeg elsker gæsten )

Fra : Peter Westh

Dato : 25-01-05 16:55

> Kan man ikke justere det ved at stege det mindre hård og lade det simre i
> kortere tid ..og så det ikke "koger ud"?
> Evt. lade det få væden via creme fraichen ?

Det kan man nok - stege kødet og evt. grøntsager, tage det fra og koge
gryden af med fløde, røre det sammen og servere. Men jeg har ingen opskrift.

gæsten elsker det (og jeg elsker gæsten )

Jamen, så er den sag afgjort!

/P

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-01-05 17:58

Henrik wrote:

> Kan man ikke justere det ved at stege det mindre hård og lade det
> simre i kortere tid ..og så det ikke "koger ud"?

Lammemørbrad vil sandsynligvis ikke koge ud/koge i smadder. Det vil heller
ikke bliv tørt. Hvis du skærer det i 3 cm lange stykker og lader det koge
med i en gryderet som eksempelvis en indisk curry (har faktisk været med til
det et par gange), er det stadig mørt, saftigt og velsmagende, når retten er
færdig. Det er dog ikke "rigtigt", som mindre reelt kød i curry, der jo
bliver trævlet på den "rigtige" måde og giver smag til retten samt suger
curry-smagen ind i kødet. Mørbrad vil opføre sig mere "for sig selv" i
retten, men det er stadig lækkert.

Mvh
Kevin Edelvang