Effekt på Gas-komfur
Fra : Fritz

Dato : 23-01-05 13:41

Hejsa,

Jeg har udskiftet mit køkken, og i den forbindelse konverteret fra EL til
GAS. (Siemens gas-top)
Inden skiftet var jeg en del betænkelig ved om jeg på gassen ville kunne
skrue nok ned for blusset, når der skulle simres, men jeg er en del
overrasket over at det faktisk er lige omvendt.
Det tager en del længere tid at få en gryde vand i kog på gassen, end på mit
gamle el-komfur, og når jeg switcher kød kan jeg mærke at der ikke er nær så
meget effekt til rådighed.
Er det normalt eller er der mon noget galt med mine gas-brændere ?
Jeg har fået det installeret af en autoriseret installatør, så
indstilling/justering skulle være ok.

Udover ovenstående brok, er jeg ellers meget glad for gassen. Det er meget
lækkert at kunne styre varmen så præcist.

mvh/Fritz

Fra : Manler

Dato : 23-01-05 16:05

On Sun, 23 Jan 2005 13:41:13 +0100, "Fritz" <fws@email.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Er det normalt eller er der mon noget galt med mine gas-brændere ?
>Jeg har fået det installeret af en autoriseret installatør, så
>indstilling/justering skulle være ok.

Sikker på det er den rigtige type brændere der er isat ? Dem der svarer til
gasleverandørens gastype ? Er gasventilen (ved måleren) fuldt åbent ?

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 23-01-05 18:17

"Fritz" <fws@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det normalt eller er der mon noget galt med mine gas-brændere ?
> Jeg har fået det installeret af en autoriseret installatør, så

- nu fik du vel en fagmand til montere det ikke sandt? Han måler jo, om
trykket er korrekt og dermed, om der kommer gas nok ud af blusset. Problemet
kan jo også skyldes dine gryder. Jeg har absolut ingen problemer med at få
hurtigt gang i det kogende vand el. lign. Hvilken kvalitet er komfuret?

ras

Fra : Fritz W. Sørensen

Dato : 23-01-05 19:59

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> med at få hurtigt gang i det kogende vand el. lign. Hvilken kvalitet er

Ja, det var en fagmand der monterede, så den side af sagen skulle være ok.
Det er koblet til flaskegas, og montøren udskiftede til de dyser der er
beregnet dertil.
Nu ved jeg ikke hvilke gryder der skulle være gode til gas. Mine er Eva
Trio.
Gas-blusene er af mærket Siemens,
http://www.siemens-hvidevarer.com/produkter/produkter_show.asp?id=121&fib=ER617501E%20%20&parid=84&prid=121217337415520620

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 23-01-05 20:45

"Fritz W. Sørensen" <fws@email.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det var en fagmand der monterede, så den side af sagen skulle være ok.
> Det er koblet til flaskegas, og montøren udskiftede til de dyser der er
> beregnet dertil.

- et kvalificeret gæt; flaskegas leverer ikke nær det samme tryk som
bygas/bygas2.

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-01-05 21:13

"Fritz W. Sørensen" <fws@email.dk> skrev i en meddelelse

> Gas-blusene er af mærket Siemens,

Joe, men hvor store er de?
Der er pokker til forskel på de store gasblus i dobbeltring, jeg har set hos
min søn, og så dem, jeg i sin tid havde på mit eget gaskomfur - og jeg tror
mere på, det er størrelsen end gasarten, der bestemmer her.
Jeg oplevede klart mere power, da jeg skiftede til keramisk komfur, men
oplever ikke det samme hos sønnike (der har også været en professionelt
kyndig pige til hjælp ved indkøbet).

Hilsen Inger

Fra : Fritz W. Sørensen

Dato : 23-01-05 23:36

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Jeg oplevede klart mere power, da jeg skiftede til keramisk komfur, men
> oplever ikke det samme hos sønnike (der har også været en professionelt

Der er et lille blus på 1,1 kw, 2 stk mellem på hver 1,9 kw og et stort på
2,8 kw.
Mit gamle el-komfurs mellemplader som var opgivet til 1,8 kw havde klart
mere power end det store gasblus på 2,8 kw.
Hmm, Jeg har måske været naiv og troet at jeg kunne sammenligne disse tal.

mvh/fritz

Fra : Jørgen Hess

Dato : 24-01-05 18:14

> [...]
> power end det store gasblus på 2,8 kw.
> Hmm, Jeg har måske været naiv og troet at jeg kunne sammenligne disse tal.

Det er jeg, uden at være ekspert, ikke sikker på du kan.
Hvis en gryde passer til pladen på et elkomfur vil du næsten (også kun næsten)
ikke føle noget varme når du holder hånden tæt på gryden. Næsten al varmen fra
pladen bliver sendt op i gryden.
Du kan ikke holde hånden tæt på gryden ved et gaskomfur ret længe.
Det er fordi energiomsætningen på elkomfuret finder sted på el-værket, det vil
sige at det store varmespild er på elværket og ledningsnettet.
På gaskomfuret omsættes energien på gasblusset, det kræver luft. Alene det er
årsag til at en stor del af varmen bliver ført bort som spild og ikke kommer
gryden tilgode.
mvh
Jørgen

Fra : Sebastian

Dato : 27-01-05 21:30

Fritz W. Sørensen <fws@email.dk> wrote:

> [...]
> mere power end det store gasblus på 2,8 kw.
> Hmm, Jeg har måske været naiv og troet at jeg kunne sammenligne disse tal.
Nej det burde du kunne sammenligne.
Der er bare den krylle at en del af varmen ved et gaskomfur smutter
udenom gryden. Gaskomfur har dårligere virkningsgrad end elkomfur (set i
hele fødekæden er el dog mindre effektiv, da kraftværksvirkningsgraden
jo skal indregnes).

Desuden gælder de effekter du angiver for 1 bestemt gastype. Det er ikke
nødvendigvis den gastype du bruger.
Anyway når dit største blus kun er på 2,8 kW har du vist erhvervet dig
nogle brænder fra småtingsafdelingen. Jeg ved ikke hvad der driver
producenterne, men jeg har brug for et komfur med fut i. 6 KW skal det
støre blus hvist have. Jeg vil jo ikke udbløde kartofflerne men koge
dem.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Fritz W. Sørensen

Dato : 27-01-05 23:13

"Sebastian" <thorfinn@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> udenom gryden. Gaskomfur har dårligere virkningsgrad end elkomfur (set i
> hele fødekæden er el dog mindre effektiv, da kraftværksvirkningsgraden

Jeg fandt lige disse her tal på nettet vedr.energi-udnyttelse på forskellige
kilder:
Induktion 80%
Glødetråds-og halogen 60-70%
Masseplader Ca. 60%
Gas 45%

Så det passer jo godt nok med mine oplevelser

> [...]
> producenterne, men jeg har brug for et komfur med fut i. 6 KW skal det
> støre blus hvist have. Jeg vil jo ikke udbløde kartofflerne men koge

6 KW, Det må da vist være et Wok-blus, men er det ikke temmelig stort for en
almindelig gryde på ø20 cm.
Jeg kan godt se at jeg måske har investeret forkert, men problemet er jo at
langt de fleste blus på markedet netop har den størrelse blus som mine, og
nogle komfurer har så derudover en enkelt wok-brænder med knald i som dit.
Jeg har i min undersøgelse inden mit køb netop læst at gassen var hurtigere
end EL, til at bringe en gryde vand i kog, så derfor er jeg blevet både
forbavset og skuffet
Det ku godt gå hen og ende med at jeg bliver så irriteret over det, at jeg
skal ud og investere igen, men gas skal det være, for jeg syntes det er
lækkert at arbejde med.

mvh/Fritz

Fra : Fritz W. Sørensen

Dato : 24-01-05 23:45

> [...]
> med at få hurtigt gang i det kogende vand el. lign. Hvilken kvalitet er

Kunne det måske være min regulator der er defekt og dermed sænker trykket
for meget ?

Jeg har lige prøvet at tage tid på at bringe 2 liter vand i kog på det
mellemste blus (1,9 KW)
Vandet koger først rigtigt efter 17 minutter.
Jeg har jo ikke rigtig noget at sammenligne med, så jeg ved ikke om det er
forventeligt.
Kunne jeg få dig til at afprøve på dit gaskomfur på mellemste blus ?

mvh/Fritz

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 25-01-05 20:51

> Kunne det måske være min regulator der er defekt og dermed sænker trykket
> for meget ?

- det burde fagmanden jo have tjekket ...

> Jeg har lige prøvet at tage tid på at bringe 2 liter vand i kog på det
> mellemste blus (1,9 KW)
> Vandet koger først rigtigt efter 17 minutter.

- her tager det ikke mange minutter ... mit gæt er under det halve eller
mindre afhængig af gryde og vandmængde, men jeg skal nok lige tage tid i
morgen. Det tager under 5 minutter at lave kaffe i sådan en ekspressokande
direkte på blusset (mellemstørrelse kande?

> Jeg har jo ikke rigtig noget at sammenligne med, så jeg ved ikke om det er
> forventeligt.

- spørg lige i forretningen ...

ras

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-01-05 11:42

"Fritz W. Sørensen" <fws@email.dk> writes:

> [...]
> forventeligt.
> Kunne jeg få dig til at afprøve på dit gaskomfur på mellemste blus ?

Jeg har et gasblus af samme type, der tager det 11 minuter at bringe
2 liter vand i kog.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.