Kan silicone-bageforme tåle at komme i opv~
Fra : Peter Westh

Dato : 16-01-05 18:11

p.f.tak

Peter

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-01-05 18:23

Peter Westh wrote:
:: p.f.tak
::
:: Peter

Jep, uden problemer

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : -V-

Dato : 16-01-05 23:40

Jan Pedersen wrote:
> Peter Westh wrote:
>>> p.f.tak
>>>
>>> Peter
>
> Jep, uden problemer

Men gør for himlens skyld lidt ved dem bagefter: en lille-bitte smule olie
på hele indersiden.

Ingen af mine (dyre!) silikoneforme fungerer som lovet uden en fin hinde
olie.

-V-

Fra : Peter Westh

Dato : 17-01-05 00:15

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på hele indersiden.
>
> Ingen af mine (dyre!) silikoneforme fungerer som lovet uden en fin hinde

Det gør min åbenbart heller ikke - jeg har lige brugt den for første gang,
og den har latså mildest talt brug for en ordentlgi opvask - derfor mit
spørgsmål. Tak for svarene!

Peter

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-01-05 10:25

-V- wrote:

> Men gør for himlens skyld lidt ved dem bagefter: en lille-bitte smule
> olie på hele indersiden.
>
> Ingen af mine (dyre!) silikoneforme fungerer som lovet uden en fin
> hinde olie.

Er jeg helt galt på den.

Jeg vasker _aldrig_, hverken teflon stegepanden eller silicone formen i
andet end skoldhed vand.

Har altid fået at vide at fedtopløsende opvaskemiddel nedsætter slipevnen op
ovennævnte, eller med andre ord fjerner de "additiver" som bibringer
køkkenredskabets evne til at mad ikke hænger fast.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-01-05 10:41

Hans L. Jørgensen wrote:

> Er jeg helt galt på den.

Ja og nej.

> [...]
> ovennævnte, eller med andre ord fjerner de "additiver" som bibringer
> køkkenredskabets evne til at mad ikke hænger fast.

Teflons molekylestruktur er så tæt og ensartet at intet kan binde på
det. Det er f.eks. totalt umuligt at lime teflon. Teflon indeholder
ingen additiver til at forbedre slip-evnen.

Jeg ved ikke om de samme gælder for silikoneforme. Jeg har endnu ikke
den store erfaring da vores silikoneform kun har været i brug en
enkelt gang.

Ebbe

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-01-05 08:47

Ebbe Kristensen wrote:

> Teflons molekylestruktur er så tæt og ensartet at intet kan binde på
> det. Det er f.eks. totalt umuligt at lime teflon. Teflon indeholder
> ingen additiver til at forbedre slip-evnen.

Kan det mon være fordi den teflonbelægning der benyttes så ikke er ideel,
eller for dårlig. Jeg har hørt flere sige at deres teflonspegepande ikke vil
"slippe", nogle "skriftkloge" giver rådet at man så kan "smøre" stegepanden
med med (mad)olie.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : René O. Nielsen

Dato : 18-01-05 20:09

Teflons molekylestruktur er så tæt og ensartet at intet kan binde på
det. Det er f.eks. totalt umuligt at lime teflon.

Hvordan f..... sidder det så fast på stegepanden :)

René

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-01-05 11:14

Hans L. Jørgensen wrote:

> Kan det mon være fordi den teflonbelægning der benyttes så ikke er
ideel,
> eller for dårlig.

Sandsynligvis fordi teflonbelægningen på et tidspunkt har fået for
meget varme (over ca. 260 C) og derfor er blevet beskadiget.

> Jeg har hørt flere sige at deres teflonspegepande ikke vil
> "slippe", nogle "skriftkloge" giver rådet at man så kan "smøre"
stegepanden
> med med (mad)olie.

Jaeh, noget må man jo putte på når der ikke er teflon på længere

Ebbe

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-01-05 21:05

Ebbe Kristensen wrote:

> Sandsynligvis fordi teflonbelægningen på et tidspunkt har fået for
> meget varme (over ca. 260 C) og derfor er blevet beskadiget.

Skal det forståes sådan at 260 grader ødelægger teflonen på panden?

> Jaeh, noget må man jo putte på når der ikke er teflon på længere

Ja men det er jo netop det den er teflonen _hel_, og kan ikke se hverken
ridser eller brudt overflade nogen steder.

Min datter kom med en teflonpande, hvor tingene/maden sad fast på, - altså i
forbindelse med stegning.

Hørte i et radioprogram at man kan hælde lidt madolie på panden og opvarme
den, derefter lade den afkøle, altså under forusætning af at
teflonbelægningen er intakt. Hvorefter man hælder olie ud tører panden af
med enten en klud eller køkkenrulle.

Dette blev gjort, og det er nu mere end 6 måneder siden, og panden har siden
ikke haft problemer med at maden binder på den.

Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-05 22:42

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
siden
> ikke haft problemer med at maden binder på den.

Men - det er jo det samme man gøre med pander _uden_ teflon - er det ikke?

/P

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-01-05 09:17

René O. Nielsen wrote:

> Hvordan f..... sidder det så fast på stegepanden :)

Nogenlunde sådan her:
_______________
_ ____ ____ <- Teflon
/___\ /___\
_______________ <- Pande

hvor teflon'en er valset på panden.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-01-05 08:15

Hans L. Jørgensen wrote:

> Skal det forståes sådan at 260 grader ødelægger teflonen på
panden?

Det der sker når teflon kommer over 260 grader er at det nedbrydes,
nogle af komponenterne i materialet omdannes til gasser som damper af.
Så derfor kan belægningen godt se ubrudt ud og alligevel have mistet
sin slip-let evne.

> Ja men det er jo netop det den er teflonen _hel_, og kan ikke se
hverken
> ridser eller brudt overflade nogen steder.

Husk på at man faktisk ikke længere bruger teflon til slip-let
kogegrej, netop fordi det er så varmefølsomt. Moderne slip-let
belægninger er baseret på keramik og/eller metaller og her vil jeg da
ikke afvise at tricket med olien virker.

Ebbe