for gammel øl
Fra : lhs

Dato : 11-01-05 17:42

Hej

VAr i tyskland før jul og købte mig et par kasser guldåseøl. da jeg kommer
hjem opdager jeg at øllen vist senest skulle have været solgt 1/11 04. Gider
ikke køre tilbage til tyskland og bytte varen, emn synes også at det er synd
at smide herlig guldøl i kloakken (den rigtige) - så hvad sker der med øl
efter sidste salgsdato, jeg har smagt et par stykker og lever endnu..

Lars HS

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-01-05 18:34

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at smide herlig guldøl i kloakken (den rigtige) - så hvad sker der med øl
> efter sidste salgsdato, jeg har smagt et par stykker og lever endnu..

Det er meget farligt at drikke det. Hvis du afleverer det til mig skal jeg
nok finde den rigtige måde at destruere det på.

Hilsen, Steen.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 11-01-05 18:44

::
:: Det er meget farligt at drikke det. Hvis du afleverer det til mig
:: skal jeg nok finde den rigtige måde at destruere det på.

Jeps specielt i støre mænger, kan det give hovedpine og lavt selvvære dagen
der på.

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-01-05 19:06

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> Det er meget farligt at drikke det. Hvis du afleverer det til mig skal jeg
> nok finde den rigtige måde at destruere det på.

Det tror jeg slet ikke, Steen har kørekort til; send det hellere til mig!

Spøg til side: Hvis det smager og lugter ok, er det ok.
Øl bliver ikke for gammelt fra den ene dag til den anden, og
sundhedsrisikoen bliver ikke større af et par måneder ekstra.
Men på et tidspunkt smager det ikke godt længere - slet ikke, hvis det har
opbevaret varmt og i solen

Hilsen Inger

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-05 19:08

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> så hvad sker der med øl efter sidste salgsdato,

Intet. Noget øl blive bare bedre med alderen. Bare hold det væk fra lys
(hvis det er i flasker) og store temperatursvingninger, så holder det din
tid ud (muligvis en smule kortere

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/11/05)

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 11-01-05 19:37

Gem dem lidt længere.

Jeg drak en lys Tuborg engang der var godt og vel 2 år for gammel, den
smagte ganske glimrende og havde styrke som en guldøl..

Hilsen
Peter

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 11-01-05 21:09

Peter Løhde Svarre wrote:
> Gem dem lidt længere.
>
> Jeg drak en lys Tuborg engang der var godt og vel 2 år for gammel, den
> smagte ganske glimrende og havde styrke som en guldøl..

JEg kan ikke helt finde ud af din

Mener du at du har smaget en lys tuborg på 2.6 % der efter 2 år
mirakuløst havde fået en alc. procent på 5.3. Eller var det en joke ?

MVH
Kasper Malmberg

Fra : ASKF

Dato : 13-01-05 08:24

Kasper Malmberg ytrede sig i
<41e43258$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> med dette:

>JEg kan ikke helt finde ud af din
>
>Mener du at du har smaget en lys tuborg på 2.6 % der efter 2 år
>mirakuløst havde fået en alc. procent på 5.3. Eller var det en joke ?

Det må være en joke. De danske pilsner/lager øl gærer ikke videre i
flasken og kan derfor ikke opnå en højre alc. procent.

Jeg vil dog ikke blive overrasket over at den har fået en smagsstyrke
som en guldøl, da alle øl med tiden forandrer smag. På Ceres Royal Stout
anbefales der direkte på flasken at gemme den i 10-20 -- jeg kan ikke
svare på hvorledes smagen ændrer sig, for jeg har sjældent en kasse i
mere end et par måneder...

Generelt er det dog ikke en god ide at gemme pilsner/lager typen alt for
længe, da smagen sjældent bliver bedre, mens mange ale, stouts og
portere kan blive meget bedre.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : -V-

Dato : 13-01-05 10:52

ASKF wrote:
> [...]
>
> Generelt er det dog ikke en god ide at gemme pilsner/lager typen alt
> for længe, da smagen sjældent bliver bedre, mens mange ale, stouts og

For en del år siden gemte jeg en flok Tuborg Juleøl i sokkeskuffen (= køligt
og uden lys...) og drak dem den efterfølgende jul.

De smagte langt bedre end årets bryg, og føltes stærkere, selvom det
naturligvis må have været en placeboeffekt.

Iøvrigt har jeg også haft fornøjelsen af at prøvesmage en påskebryg fra 1967
til en smagning på Carlsberg.
Det var en fantastisk øl, nærmest som en portvin.

-V-

Fra : Ove Kristensen

Dato : 12-01-05 08:19

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Gem dem lidt længere.

> Jeg drak en lys Tuborg engang der var godt og vel 2 år for gammel, den
> smagte ganske glimrende og havde styrke som en guldøl..

Naahhh - nu ingen gyser ))))))))

Med venlig hilsen og fortsat god dag
fra
Ove.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 11:43

Peter Løhde Svarre wrote:
> Jeg drak en lys Tuborg engang der var godt og vel 2 år for gammel, den
> smagte ganske glimrende og havde styrke som en guldøl..

Sludder.. styrken tager ikke til med tiden.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 11-01-05 21:12

lhs wrote:
> [...]
> at smide herlig guldøl i kloakken (den rigtige) - så hvad sker der med øl
> efter sidste salgsdato, jeg har smagt et par stykker og lever endnu..

Øl kan sagtens drikkes selvom det er "for" gammelt. Også uden man bliver
dårlig. Jeg drak for et stykke tid siden en "Albani 1000", der havde
sidsta salgsdato juni 1989. Den var lidt tynd i smagen, havde en lille
smule kulsyre og smagte mest af sherry eller portvin.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Torben

Dato : 11-01-05 21:22

"Kasper Malmberg" <kryton-hophop@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidsta salgsdato juni 1989. Den var lidt tynd i smagen, havde en lille
> smule kulsyre og smagte mest af sherry eller portvin.

Sjovt nok bliver mine øl aldrig for gamle - og nu bliver jeg helt tørstig,
så jeg tror at jeg vil nappe den "Leffe Blond" der står i køleskabet

Nu vi snakker om øl, er det så kun mig der er vild med den danske Ale nr. 16
fra Refsvindinge ?
http://www.refsvindinge.frac.dk/ale.htm

Skål !
mvh
Torben

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 11-01-05 21:31

> Nu vi snakker om øl, er det så kun mig der er vild med den danske Ale nr. 16
> fra Refsvindinge ?
> http://www.refsvindinge.frac.dk/ale.htm

Nope, der findes også andre

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Torben

Dato : 11-01-05 21:36

"Kasper Malmberg" <kryton-hophop@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, der findes også andre

Såsom ??

mvh
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-05 21:59

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Såsom ??

Mig f.eks. Jeg køber den i Aldi under navnet "Ale" fra Vestfyen. Kr. 4,50
flasken.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 11:47

Jens Bruun wrote:
> Mig f.eks. Jeg køber den i Aldi under navnet "Ale" fra Vestfyen. Kr. 4,50
> flasken.

Det er dog ikke den helt samme øl, der er smagsforskel. (men det er ikke meget)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : lhs

Dato : 11-01-05 21:41

Hej

Der påstås hårdnakket i en tideligere tråd her i gruppen, at Aldis
Vestfyens Ale og Refvindinges ale nr. 16 er identisk.

Jeg må hellere tage en smagstest.

lars HS

Fra : Torben

Dato : 11-01-05 21:51

> Hej
>
> Der påstås hårdnakket i en tideligere tråd her i gruppen, at Aldis
> Vestfyens Ale og Refvindinges ale nr. 16 er identisk.

Hmm, den mener jeg nu at have smagt uden den "fornemmelse"

> Jeg må hellere tage en smagstest.

Også mig - har Aldi lukket

mvhg
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-05 22:01

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Der påstås hårdnakket i en tideligere tråd her i gruppen, at Aldis
> Vestfyens Ale og Refvindinges ale nr. 16 er identisk.

Vestfyen brygger Ale No. 16 for Refsvindinge. Sjovt nok smed Vestfyen deres
egen Ale på markedet netop i forbindelse med aftalen med Refsvindinge. De
påstår, at de benytter forskellig gær til de to ales. Jeg kan ikke smage
forskel, lige meget hvor meget, jeg prøver

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 11:46

Torben wrote:
> Nu vi snakker om øl, er det så kun mig der er vild med den danske Ale nr. 16
> fra Refsvindinge ?

I så fald drikker du rimeligt mange, da brygmesteren bliver nød til
at få dem produceret hos Vestfyen for at kunne følge med.

Smag i øvrigt også Aldi's Ale og Stout.. de er også glimrende.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Spangkuk

Dato : 12-01-05 10:49

> [...]

> at smide herlig guldøl i kloakken (den rigtige) - så hvad sker der med øl
> efter sidste salgsdato, jeg har smagt et par stykker og lever endnu..

Jeg har en god ven der har et supermarked. En anseelig
mængde julebryg blev ikke solgt inden sidste salgsdato.

Han slap af med resterne, der på det tidspunkt var over et
halvt år for gamle, ved at holde en megafest.

Alle lever endnu, omend det tog et par dage at finde ud af

Drik du bare løs, sålænge de ikke lugter eller smager forkert.

Spang