Tapenade du vigneron
Fra : Søren Tjørnov

Dato : 11-01-05 07:02

Er der en, som har en opskrift på ovenstående - mos af sorte oliven med
rødvin?

Mvh Søren Tjørnov

Fra : kim rasmussen

Dato : 12-01-05 13:15

Hej Søren
Jeg har konsulteret alle mine Franske ,Italienske,Spanske og Græske
kogebøger( jeg har mange ) der er ingen Tapenade du Vigneron.
Har du overvejet at lægge sorte oliven i rødvin et par timer - 1 døgn,og
selv experimentere dig frem til et ønskværdigt resultat.

Evt denne opskrift:

Læg 200 gram udstenede sorte oliven i rødvin

6 fed hvidløg
50 gram kapers
10 ansjos filetter i olie
1 tsk. strøget ,finthakket timian
1 tsk strøget frisk basilikum
saften af en ½ citron
frisk kværnet peber
Olivenolie

Hvidløgfeddene pilles og det grønne i midten fjernes.
Resten hakkes fint,kapers´ne skylles grundigt og tørres.
Ansjosfiletterne duppes tørre og hakkes fint.
Alle ingredienserne kommes i en blender ,sammen med oliven,timian ,basilikum
og citronsaft og pureres.
Der smages til med peber.
Olivenolien tilsættes i en meget tynd stråle indtil man har en fin smørbar
pasta.

Dette kunne være muligheden ,jeg ville nok bruge en god kraftig rødvin .

mcloud

Fra : Søren Tjørnov

Dato : 13-01-05 19:35

Mange tak for forslaget til opskrift. Jeg skylder måske lige at nævne
baggrunden for, at jeg søger en opskrift på Tapenade du vigneron. Mine
forældre købte et glas (190 g) i Provence for nogle måneder siden. Det var
alletiders. Det kan bruge som tilbehør i en masse situationer. På glasset er
der anført følgende indhold (løseligt oversat til dansk af undertegnede, der
ikke engang kan tælle til fire på fransk):

Olives noires 67% (sorte oliven)
vin rouge 13,5% (rødvin)
huile d'olive (olivenolie)
ail (?)
moutarde (sennep)
capres au vinaigre (kapers?)
aromates (krydderier?).

Det holder i øvrigt en alkoholprocent på 2. Lidt hjælp til spørgsmålstegnene
i ovenstående ønskes

Mvh Søren Tjørnov

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-01-05 20:03

Søren Tjørnov wrote:

> ail (?)

Hvidløg.

http://babelfish.altavista.com er din ven.

- Lars

Fra : Peter Westh

Dato : 13-01-05 20:04

"Søren Tjørnov" <soren@tjornov.dk> skrev i en meddelelse

> Olives noires 67% (sorte oliven)
> vin rouge 13,5% (rødvin)
> huile d'olive (olivenolie)
> ail - hvidløg
> moutarde (sennep)
> capres au vinaigre (kapers?) - ja, eddikesyltede kapers
> aromates (krydderier?). Vel, nok nærmere "smagsstoffer" (krydderier er
Epices, krydderurter Herbes)

> Det holder i øvrigt en alkoholprocent på 2. Lidt hjælp til
spørgsmålstegnene
> i ovenstående ønskes

Okay, hvis der er 13,5% rødvin i, og det hele holder en alkoholprocent på 2,
så må rødvinen have haft en alkoholprocent på knap 15 (sikkert lidt lavere,
det er ikke til at sige om det er vægt- eller volumenprocent). Det må betyde
at rødvinene er puttet i "rå" - jeg havde ellers tænkt på, om der måske var
tilsat en reduktion af rødvin.

Du har dig vist en opskrift. Husk at købe gode oliven med sten, og mon det
ikke er bedst med franske? Meld endelig tilbage om, hvordan det smager.

/P