erstatte smør i kage
Fra : Christina S

Dato : 09-01-05 18:56

Hej gruppe,
jeg skal bage en kage til i morgen, men har ikke nok smør (og heller ikke
magarine) til det. kan jeg bare erstatte de 300g smeltet smør med 300g olie?

Christina

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-01-05 21:22

"Christina S" <christina-g@nospam.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> jeg skal bage en kage til i morgen, men har ikke nok smør (og heller ikke
> magarine) til det. kan jeg bare erstatte de 300g smeltet smør med 300g
> olie?

15% af smørret er vand, så der skal lidt mindre olie til.

Hilsen Inger

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-01-05 23:43

Inger Pedersen skrev:
> 15% af smørret er vand, så der skal lidt mindre olie til.

Kan det også passe at olie (f.eks. vindruekerne) har en bedre evne til at
holde på bagværkets fugtighed efter bagningen end smør har?

-------
Tomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-01-05 00:34

Tomas Christiansen skrev:

> Kan det også passe at olie (f.eks. vindruekerne) har en bedre
> evne til at holde på bagværkets fugtighed efter bagningen end
> smør har?

De færreste planteolier størkner ved stuetemperatur, og det kan
vel osse indvirke på konsistensen?

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 10-01-05 19:02

> Hej gruppe,
> jeg skal bage en kage til i morgen, men har ikke nok smør (og heller ikke
> magarine) til det. kan jeg bare erstatte de 300g smeltet smør med 300g
olie?

Det afhænger af kagen, men hvis det er en røredej, så kan det godt lade sig
gøre. Om det smager godt afhænger af, hvor vigtig smørsmagen er for det
endelige resultat - en pundskage er dødkedelig med olie, en krydder- eller
gulerodskage kan være fin nok. Brug ca. 250 g olie. og evt. lidt mere
vædske. Og husk lidt salt, det indeholder olie, modsat smør, jo ikke.

MVH

Peter