Nameless Hero
Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 23:10

Jeg har lige set Jet Lis "Nameless Hero" på dvd. Hold kæft, hvor var den
kedelig - alle Kurosawas manerer men intet manuskript.

Per V.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-01-05 00:58

Per Vadmand kalligraferede, i
> Jeg har lige set Jet Lis "Nameless Hero" på dvd.

Det er problemet. Hvilken skærm og hvilket lydanlæg?

>Hold kæft, hvor var
> den kedelig - alle Kurosawas manerer men intet manuskript.

Der er da slet ingen Kurosawa-manerer? Hvad skulle det være?

Hm, plot inspireret af halv-historisk myte måske?

David

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 08:18

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Jeg har lige set Jet Lis "Nameless Hero" på dvd. Hold kæft, hvor var den
> kedelig - alle Kurosawas manerer men intet manuskript.
>
> Per V.

har ikke set filmen, men da det ikke er køkkenvaskrealisme, så er det jo
såklart ikke noget for dig!
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-01-05 10:03

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> har ikke set filmen, men da det ikke er køkkenvaskrealisme, så er det jo
> såklart ikke noget for dig!

Hvad med ind imellem at læse, hvad jeg skriver i stedet for bare at hoppe på
andres fejlagtige karakteristik af min smag.

Ville du kalde "De syv samurajer", "Fantasia", "Ringenes Herre", "Rio
Bravo", "Duck Soup", "Forår for Hitler", "Last action Hero" eller "Top Hat"
for køkkenvaskrealisme (for nu bare at nævne et par af mine yndlingsfilm)?

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 16:15

> [...]

> for køkkenvaskrealisme (for nu bare at nævne et par af mine yndlingsfilm)?

Det er "Hero" du talte om? Fremragende film, jeg er lidt forundret over
at den falder i så dårlig jord hos dig. De syv samuraier er en af de
bedste film nogensinde lavet, Fantasia har jeg aldrig været specielt
vild med, den er flot, men så er alt også sagt om den. Lord of the Rings
er et mesterværk, Rio Bravo holder jeg også meget af, The Producers har
jeg ikke noget specielt forhold til, den er OK men det er mange år siden
jeg har set den. Last Action Hero er en temmeligt anstrengt komedie, Top
Hat er en utrolig flot dansefilm, selvom den er et remake af The Gay
Divorcee.

Rart at se at du også er til andet end køkkenvasken, den er så
kedelig...

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-01-05 16:33

> Rart at se at du også er til andet end køkkenvasken, den er så
> kedelig...
> --
Det er "Hero" altså også. Der er ikke for fem øre historie i den film, og
den idé, der er i den, er dårlig.

Per V./extract

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 18:38

> [...]

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Det er "Hero" altså også. Der er ikke for fem øre historie i den film, og

Kære Per;
Nu modsiger du dig selv, først siger du at der ikke er for fem øre
historie og så siger du at den idé der er i den er dårlig.

Kan du blive enig med digselv?

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-01-05 22:46

> [...]
> Nu modsiger du dig selv, først siger du at der ikke er for fem øre
> historie og så siger du at den idé der er i den er dårlig.

Hvor er modsigelsen? En film uden historie kan godt have en idé og omvendt.

Per V..aspx/extract

Fra : Lasse

Dato : 22-01-05 20:30

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

KLIP

> [...]
> Bravo", "Duck Soup", "Forår for Hitler", "Last action Hero" eller "Top
> Hat" for køkkenvaskrealisme (for nu bare at nævne et par af mine

Du mener simpelthen, at Ringenes Herre har mere historie? Hero varer
halvanden time, hvor historien som du selv siger er rimelig tynd, men
derimod varer Ringenes herre 3 film med over den dobbelte spilletid, hvor
historien i hvert fald ikke har ret meget mere substans, da det simpelthen
er en gang jagen rundt fra asken til ilden konstant. Det er ikke
nødvendigvis skidt, og begge film er efter min mening mening film, der kan
ses på trods af det simple plot, men ligefrem at sige den ene har mere plot
end den anden er der efter min mening ikke belæg for,

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-01-05 23:36

"Lasse" <faraos_cigar@_hotmail.com> wrote in message
> [...]
> plot
> end den anden er der efter min mening ikke belæg for,

Ringenes herre har faktisk et plot, og hvad mere er, den har interessante
personer, tempo og humor, såvel saom ægte patos, altsammen noget "Hero"
mangler.

Per V.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-05 16:52

> Ringenes herre har faktisk et plot, og hvad mere er, den har
> interessante personer, tempo og humor, såvel saom ægte patos,
> altsammen noget "Hero" mangler.

Hvis du påstår at Hero intet plot har så må du være faldet i søvn eller
noget. Selvfølgelig har den et plot, men man kan diskutere hvor godt eller
fyldigt det er.

David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-01-05 05:07

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Bravo", "Duck Soup", "Forår for Hitler", "Last action Hero" eller "Top
> Hat" for køkkenvaskrealisme (for nu bare at nævne et par af mine

Last Action Hero? Nå ja, den skulle vel have en fan.

/Jacob

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 28-01-05 20:08

"Jacob Andersen" <rep9210.nooodontspamme@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Last Action Hero? Nå ja, den skulle vel have en fan.

Yep! Og det er så mig!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-01-05 22:29

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote in message
> "Jacob Andersen" <rep9210.nooodontspamme@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Yep! Og det er så mig!
> --
Det er en fed film.

"Goddahmit! Zat hørt!"

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-01-05 22:58

On Fri, 28 Jan 2005 05:07:19 +0100, "Jacob Andersen"
<rep9210.nooodontspamme@gmail.com> wrote:

>Last Action Hero? Nå ja, den skulle vel have en fan.

Det er en fremragende film, at du bare ved det.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-01-05 00:31

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Det er en fremragende film, at du bare ved det.

Nemlig!

Per V

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-01-05 03:23

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Det er en fremragende film, at du bare ved det.

Nej. Bedre end så meget andet frygteligt bras, og dejligt selvironisk, men
der er ikke noget særlig fremragende over den.

/Jacob

Fra : Morbid Angel

Dato : 21-01-05 08:01

On Thu, 20 Jan 2005 23:10:26 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg har lige set Jet Lis "Nameless Hero" på dvd. Hold kæft, hvor var den
>kedelig - alle Kurosawas manerer men intet manuskript.
>
>Per V.

Hold op med at være på tværs fordi du er en gammel gubbe, selvfølgelig
har den et manuskript =)~
Kurosawa laver ikke kedelige film.
Kedelige mennesker keder sig når de ser film de ikke forstår.

Filmen "Hero" er da en af de bedre fra kina, historien er smuk og det
er billedet også, ikke en almindelig sværd kung-fu film (wuxia).

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-01-05 10:00

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> wrote in message

> Hold op med at være på tværs fordi du er en gammel gubbe, selvfølgelig
> har den et manuskript =)~
> Kurosawa laver ikke kedelige film.

Det har jeg heller ikke påstået. Jeg nævnte faktisk Kurosawa som modsætning,
fordi selv hans seneste silm med deres langsomme tempo og meget smukke
farveholdning (det var det, der mindede mig om Hero), altid fortæller en
historie, man kan forholde sig til, mens Hero i mine øjne udelukkende var
kulørt slowmotion-æstetik uden en enneste interessant pointe. Denne film på
94 minutter føltes betydelig længere end mange af Kurosawas dobbelt så lange
film.

> Kedelige mennesker keder sig når de ser film de ikke forstår.

Der var intet at forstå. Det var problemet. Den smule idé, der var i filmen
(som vel nærmest var en hyldest til den stærke leder og imperialisme) kunne
være udtrykt på 3 minutter.

> Filmen "Hero" er da en af de bedre fra kina, historien er smuk

Hvilken historie?

og det
> er billedet også, ikke en almindelig sværd kung-fu film (wuxia).

Nej. Den var endu kedeligere.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-01-05 10:26

On Fri, 21 Jan 2005 08:00:55 +0100, Morbid Angel
<morbid_angel@hotmail.com> wrote:

>Kedelige mennesker keder sig når de ser film de ikke forstår.

Jeg ville ellers tro, at det var ikke-kedelige mennesker, der kedede
sig i den situation. Utålmodige mennesker kan man kalde meget, men
kedelige er de sjældent.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-05 13:27

Per Vadmand wrote:

> Jeg har lige set Jet Lis "Nameless Hero" på dvd. Hold kæft, hvor var den
> kedelig - alle Kurosawas manerer men intet manuskript.

Det går først op for mig nu at du snakker om Ying Xiong eller "Hero" som
den hedder i vesten. Jeg troede du snakkede om en helt anden film. Jeg
har aldrig hørt nogen kalde den "Nameless Hero" før.

Det er en glimrende film med en fin historie og frem for alt en
overvældende æstetik (noget som ikke i sig selv er uinteressant).
Væsentligt bedre end mange af Kurosawas film efter min mening.

/David

Fra : Sirannon

Dato : 21-01-05 14:37

> [...]
> overvældende æstetik (noget som ikke i sig selv er uinteressant).
> Væsentligt bedre end mange af Kurosawas film efter min mening.

Men samtidig er historien et lidt smagløst forsvar for den "stærke" leder,
der samler Kina under sig. Så længe han følger dette gode mål betyder
midlerne ikke noget....
Jeg tror godt de kunne lide den i det kommunistiske parti i Kina. Men godt
ser den ud. Bells and whistles.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-05 14:49

Sirannon wrote:

> Men samtidig er historien et lidt smagløst forsvar for den "stærke" leder,
> der samler Kina under sig. Så længe han følger dette gode mål betyder
> midlerne ikke noget....

Klart nok, men for det første kan jeg ikke se at det er en films job at
have en politisk korrekt pointe, og for det andet er historien som her
filmatiseres jo gammel og det ville være underligt at ændre på den.
Desuden synes jeg ikke at ovenstående står som filmens stærke
hovedpointe. "Hovedpointen" er at fortælle en historie, nærmest et
eventyr på en flot måde. Et nobelt formål efter min mening.

> Jeg tror godt de kunne lide den i det kommunistiske parti i Kina. Men godt
> ser den ud. Bells and whistles.

Yep, det er en smuk film.

/David

Fra : Sirannon

Dato : 21-01-05 15:12

> Klart nok, men for det første kan jeg ikke se at det er en films job at
> have en politisk korrekt pointe,

nej, politisk korrekte pointer må godt rejse derhen, hvor peberet gror

og for det andet er historien som her
> filmatiseres jo gammel og det ville være underligt at ændre på den.

Hvad mener du? Er filmen baseret på en bog eller et eller andet?

> Desuden synes jeg ikke at ovenstående står som filmens stærke hovedpointe.
> "Hovedpointen" er at fortælle en historie, nærmest et eventyr på en flot
> måde. Et nobelt formål efter min mening.

Alligevel fremstår den som et forsvar af den nye "kejser"/formands magt. Han
alene ved, hvad der er godt og det må man underordne sig. Heil der
Fûhrer.....

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-05 15:19

Sirannon wrote:

> Hvad mener du? Er filmen baseret på en bog eller et eller andet?

Så vidt jeg ved er historien der fortælles et gammelt kinesisk
sagn/eventyr/historie/whatever med rødder i kinesisk historie.

> Alligevel fremstår den som et forsvar af den nye "kejser"/formands magt. Han
> alene ved, hvad der er godt og det må man underordne sig. Heil der
> Fûhrer.....

Tja, som sagt synes jeg ikke at det er en særligt væsentlig pointe i filmen.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-05 15:22

David Rasmussen wrote:

> Så vidt jeg ved er historien der fortælles et gammelt kinesisk
> sagn/eventyr/historie/whatever med rødder i kinesisk historie.

Denne film er lavet over samme sagn:

http://imdb.com/title/tt0162866/?fr=c2l0ZT1kZnxteD0yMHxzZz0xfGxtPTIwMHx0dD1vbnxwbj0wfHE9VGhlIEVtcGVyb3IgYW5kIHRoZSBBc3Nhc3NpbnxodG1sPTF8bm09b24_;fc=1;ft=20

/David

Fra : Sirannon

Dato : 21-01-05 15:48

> Tja, som sagt synes jeg ikke at det er en særligt væsentlig pointe i
> filmen.
>
> /David

Det er muligt, jeg, derimod, har svært ved at se andre.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-01-05 18:22

David Rasmussen kalligraferede, i

> [...]
> at have en politisk korrekt pointe, og for det andet er historien som
> her filmatiseres jo gammel og det ville være underligt at ændre på

Ja ærligt talt. Den type kritik minder til forveksling om de amerikanske
kritikeres had mod Dogville. Det er mig bekendt også især i USA den kritik
er rejst.

Personligt finder jeg det meget forfriskende at se en stor og smukt
produceret film, hvor man i første omgang tror at det er Jet Lis figur der
er den sædvanlige western-helt (lonesome stranger), og så viser det sig at
det er kejseren, som skaber fred ved at underlægge sig en række småstater i
et centralt styret storrige. Antiindividualisme og antinationalisme på en
gang.

Iøvrigt fungerer titlen Hero langt bedre end Nameless Hero ift. den pointe.

David

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-01-05 16:27

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> [...]
>
> Det er en glimrende film med en fin historie og frem for alt en
> overvældende æstetik (noget som ikke i sig selv er uinteressant).

Den havde ikke andet end æstewtik - og når man havde set dem flyve hylende
rundt i luften, mistede det ligesom nyhedens interesse. Historie var der
intet af.

> Væsentligt bedre end mange af Kurosawas film efter min mening.

Når ikke selv Kurosawas sene, også meget langsomme film til sokkeholderne.
Ren, tom æstetik uden noget at bruge de flotte billeder til.

Per v.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-01-05 11:03

Per Vadmand wrote:

> Den havde ikke andet end æstewtik - og når man havde set dem flyve hylende
> rundt i luften, mistede det ligesom nyhedens interesse. Historie var der
> intet af.

SPOILER forude

Selvfølgelig har den en historie, endvidere er den så smukt fortalt at sandhed
og opspind i filmen væves elegant sammen.

At historien så ikke apellerer til dig er en anden sag, men at sige at den
ikke har historie er jo et latterligt udsagn.

Ikke nok med at der er selve hovedhistorien angående den navnløses mordforsøg
på kejseren er spændende fortalt, da man først relativt sent i filmen finder
ud af Jet Li's virkelige motiver. At kejseren opdager dette fordi Jet Li's
skildring af andre personer ikke er i overenstemmelse med hvordan de som
krigere ville handler, er elegant og langt mere originalt end hvad vi ser i
alle amerikanske film med den slags plottvists henimod slutningen.

Derudover er der naturligvis også alle de små sidehistorier med de forskellige
personers tillid og mistanke til hindanden. Der er endda et trekantsdrama
imellem bipersonerne.

Alt dette fortalt på forskellige nivauer, noget opdigtet, noget som flashback
og noget som her-og-nu historie.

At påstå at filmen ikke har nogen historie er absurd og skrevet i den typiske
provokerende tone der er så gængs i denne gruppe når man skal nedgøre en film
andre kan lide.

Trist at du ikke kan være mere åben og istedet for at sige at den ikke har
nogen historie, søge at forstå den historie der nu er i filmen og eventuelt
fremstille de mangler du mener den måtte have, istedet for bare at provokere.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-01-05 15:15

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> [...]
> nogen historie, søge at forstå den historie der nu er i filmen og
> eventuelt fremstille de mangler du mener den måtte have, istedet for bare

Alt det, du skriver, havde jeg gennemskuet efter det første kvarter, og jeg
sad under hele filmen og undrede mig over, at det var det hele. Filmens plot
står og falder med, om man kan engagere sig i, om kongen bliver dræbt eller
ej, men alle personerne lod mig totalt ligegyldig. Tom æstetik og
slowmmotionoverkill.

Men farverne var da flotte. Jeg fatter bare ikke, at man kan blive så meget
actionfan, at man kan nøjes med 94 minutters trickoptagelser af folk, der
flyvcer gennem luften og skærer farlige ansigter imen, skiftevis med, at de
ser totalt tanketomme ud.

Per V.

Fra : Morbid Angel

Dato : 22-01-05 21:00

On Sat, 22 Jan 2005 15:14:51 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Alt det, du skriver, havde jeg gennemskuet efter det første kvarter, og jeg
>sad under hele filmen og undrede mig over, at det var det hele. Filmens plot
>
>Per V.

Sådan er de fleste film, jeg undrer mig også, hvergang jeg ser en
Olsenbande-film om Egon bliver snuppet eller han slipper væk med
pengene =)~
Du vil bare være på tværs + du ikke kan lide asiatiske film indrøm
det nu og få det overstået, så kan du komme videre med dit liv.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-01-05 23:38

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> wrote in message
> Du vil bare være på tværs + du ikke kan lide asiatiske film indrøm
> det nu og få det overstået, så kan du komme videre med dit liv.

Jeg er røvtræt af, at folk generaliserer på mine vegne. Jeg kan ikke lide
"Hero", ergo kan jeg "ikke lide asiatiske film". Jeg har selv nævnt min
forkærlighed for Kurosawa, jeg holdt også meget af "Shall we dance", og hvis
det er kungfu-action, det gælder, nød jeg begge Rush Hour filmene såvel som
"Tiger på spring..." Måske var det netop min begejstring for sidstnævnte,
der gjorde, at "Hero" skuffede mig sådan.

Per V.

Fra : Morbid Angel

Dato : 23-01-05 00:52

On Sat, 22 Jan 2005 23:38:25 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>"Tiger på spring..." Måske var det netop min begejstring for sidstnævnte,
>der gjorde, at "Hero" skuffede mig sådan.

Rush Hou 1+2r=kung fu film og asiatiske???
Hvis du siger du kunne lide Tiger På Spring, Drage I Skjul, kan jeg
ikke forstå du ikke kan lide Hero, de minder meget om hinanden,
flyvende sværddueller, kærlighedshistorie og kampen om magten, måske
er Hero lidt langsommere men grundlæggende er de ens.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-01-05 10:35

> [...]
> flyvende sværddueller, kærlighedshistorie og kampen om magten, måske
> er Hero lidt langsommere men grundlæggende er de ens.

Bortset fra, at "Tiger..." har en hanfling og nogle figurer, der engagerer
tilskueren. Figurerne i "Hero" lader en (mig) fuldstændigt kold. De ser bare
uudgrundelige ud når de ikke lige hyler som vilde dyr.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-01-05 12:10

Per Vadmand wrote:

> Bortset fra, at "Tiger..." har en hanfling og nogle figurer, der engagerer
> tilskueren.

Du mener "dig", ikke "tilskueren". Tal for dig selv.

> Figurerne i "Hero" lader en (mig) fuldstændigt kold.

Det var bedre :)

/David

Fra : Morbid Angel

Dato : 23-01-05 20:45

On Sun, 23 Jan 2005 10:34:48 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>tilskueren. Figurerne i "Hero" lader en (mig) fuldstændigt kold. De ser bare
>uudgrundelige ud når de ikke lige hyler som vilde dyr.

Nej det var omvendt og Chow Yun Fat passede slet ikke ind i rollen
hans kunnen i martial arts er meget ringe.
De skulle nok have castet Jet Li selvom han måske var/så for ung ud.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-01-05 23:28

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> wrote in message

> Nej det var omvendt og Chow Yun Fat passede slet ikke ind i rollen
> hans kunnen i martial arts er meget ringe.

Det er jeg da bedøvende ligeglad med, bare det ser rigtigt ud, og det gjorde
det i "Tiger..."

I øvrigt synes jeg, udtrykket "martial arts" er et oxymoron.

Per v.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-05 10:56

Per Vadmand wrote:

> Det er jeg da bedøvende ligeglad med, bare det ser rigtigt ud, og det
> gjorde det i "Tiger..."

Jeg er helt enig.

> I øvrigt synes jeg, udtrykket "martial arts" er et oxymoron.

Helt uenig, selvom jeg kan følge pointen. "Krigskunst" er også på dansk et
velindarbejdet ord/begreb.

David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-01-05 17:52

David T. Metz skrev:

> Helt uenig, selvom jeg kan følge pointen. "Krigskunst" er også på
> dansk et velindarbejdet ord/begreb.

Oversættelsen "krigskunst" er jeg aldrig stødt på. "Martial arts"
oversættes hyppigst til "kampsport" eller "kampkunst". Udtrykkene bruges
meget forskelligt, men der er nogenlunde enighed om, at kampsport
betegner egentlige sportsgrene som karate og judo, mens kampkunst gerne
dækker over de mere opvisningsprægede stilarter, der egner sig godt til
film.

--
Mvh. Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-05 23:56

Peter Bjerre Rosa kalligraferede, i

> Oversættelsen "krigskunst" er jeg aldrig stødt på. "Martial arts"
> oversættes hyppigst til "kampsport" eller "kampkunst".

Ja, jeg forsøgte at illustrere med et dansk ord der ligger tæt på en
bogstavelig oversættelse og som indeholder den samme "selvmodsigelse".

David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-01-05 05:22

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in message

> [...]
> betegner egentlige sportsgrene som karate og judo, mens kampkunst gerne
> dækker over de mere opvisningsprægede stilarter, der egner sig godt til

Den karakteristik af kampkunst ville eksempelvis de fleste danske Wing Tsun
udøvere være meget utilfredse med. For dem er det nærmere en modsætning til
"kampsportens" regelbundethed. (der er jo "ingen regler på gaden")
Folk der ikke har nogen speciel interesse i det i det hele taget kalder
oftest det hele for kampsport.

Under alle omstændigheder er der intet oxymoron at finde i at betegne en
færdighed indenfor et eller andet som "art". Jeg forestiller mig at tanken
har været at krig ikke skal sidestilles med noget smukt og godt som kunst -
eller hvad?

/Jacob

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-01-05 05:16

> Det er jeg da bedøvende ligeglad med, bare det ser rigtigt ud, og det
> gjorde det i "Tiger..."
>
> I øvrigt synes jeg, udtrykket "martial arts" er et oxymoron.

Det er sært, hvad er der galt med det?

Lægekunst, krigskunst etc. Færdigheder indenfor et felt.

/Jacob

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-01-05 10:10

"Jacob Andersen" <rep9210.nooodontspamme@gmail.com> wrote in message
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in
>
> Det er sært, hvad er der galt med det?
>
> Lægekunst, krigskunst etc. Færdigheder indenfor et felt.

Kunst er et positivt ord.

Per V.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-01-05 03:24

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Jacob Andersen" <rep9210.nooodontspamme@gmail.com> wrote in message

> Kunst er et positivt ord.

Ja, det udtrykker at man er dygtig.

/Jacob

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 29-01-05 14:17

On Sat, 29 Jan 2005 03:23:32 +0100, "Jacob Andersen"
<rep9210.nooodontspamme@gmail.com> wrote:

>"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

>Ja, det udtrykker at man er dygtig.

Man kan være dygtig til et håndværk, men kunst har ikke (nødvendigvis)
noget med dygtighed at gøre. Børn, aber og tosser kan også lave kunst.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David T. Metz

Dato : 29-01-05 23:55

Niels Søndergaard kalligraferede, i

> Man kan være dygtig til et håndværk, men kunst har ikke (nødvendigvis)
> noget med dygtighed at gøre. Børn, aber og tosser kan også lave kunst.

Ja, det er ingen kunst.

David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 30-01-05 22:25

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Man kan være dygtig til et håndværk, men kunst har ikke (nødvendigvis)
> noget med dygtighed at gøre. Børn, aber og tosser kan også lave kunst.

Men ikke i betydnigen "frisørkunst" eller "krigskunst"

/Jacob

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-01-05 13:09

On Sun, 30 Jan 2005 22:24:47 +0100, "Jacob Andersen"

>Men ikke i betydnigen "frisørkunst" eller "krigskunst"

Du har vist ikke set Fluernes Herre eller Battle Royale.

Mvh
Niels Søndergaard