Andet multimedie
bentjuul 3670
m2v video format
Fra : Martin Schultz

Dato : 23-05-01 17:30

Jeg har en video fil i formatet *.m2v Det fylder ganske forfærdeligt.
Findes der et program deer kan konvertere det til .avi mpeg eller
noget andet håndterligt?

-----------------------------
www.crunzh.com
Get quality freeware programs

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-05-01 20:46

"Martin Schultz" <doctor_m@nether.net.remove.this> skrev i en meddelelse
> Jeg har en video fil i formatet *.m2v Det fylder ganske forfærdeligt.
> Findes der et program deer kan konvertere det til .avi mpeg eller
> noget andet håndterligt?

m2v er mpeg2 format.

Kort fortalt:
Mpeg-film består af to dele: Video og audio. Altså billede og lyd.
Jeg hiver lige en tilfældig mpeg frem, og jeg kan se den består af to
"streams":

m1v: MPEG-1 Video
mp2: MPEG-1 Audio Layer-2

Disse to kan man gemme i henholdsvis en m1v-fil og en mp2-fil. Man kan også
"multiplexe" dem til en samlet fil, så er det en mpeg.

Altså, det du har er billede-delen af en mpeg-film, med alt for høj bitrate.

Jeg ville bruge det gratis program "TMPGEnc". Det kan klare en hel masse
forskellige mpeg-sterams. Den kan samle dem, skille dem ad, og den kan skam
også komprimere og dekomprimere.

Når du har åbnet programmet trykker du på "Browse" ud for "Video source", og
vælger din m2v-fil. I højre side kan du så vælge "Video only" eller "System
(Video only)" for at få henholdsvis en m?v-fil og en mpeg-fil.
Så trykker du på "Setting", og vælger og vrager. :) Jeg foreslår at du
holder dig til følgende:
Stream type: Vælg MPEG-1 eller MPEG-2
Rate control mode: Vælg Constant bitrate (CBR) eller Constant Quality (CQ).
Med CBR vælger du bare en bitrate, og trykker OK.
Med CQ trykker du Setting, og vælger et tal mellem 0 og 100... :) Bare
start med 50, og se hvor du havner. Bliver filen for stor eller for lille
kan du skrue op eller ned for kvaliteten.
Tryk OK til du er tilbage til "hoved-skærmen".
Tryk Start øverst til venstre.

Cirka så simpelt er det. :)
Hvis ikke må du jo skrive igen, men husk lige at læse lidt om programmet før
du spørger om hjælp. :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-05-01 21:30

On Wed, 23 May 2001 21:45:46 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Cirka så simpelt er det. :)
>Hvis ikke må du jo skrive igen, men husk lige at læse lidt om programmet før
>du spørger om hjælp. :)

Den siger at den ikke kan åbne filen eller filen er unsupported.
Kræver det her specielle codecs? For at se den bruger jeg PowerDVD

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-05-01 11:41

> Den siger at den ikke kan åbne filen eller filen er unsupported.

Er du sikker på at det er en m2v-fil, og at den ikke bare hedder det?
Prøv fx. at omdøbe den til mpeg og se hvad der sker...

Mvh.

Niels Andersen