Hej Peter
>
> Jeg bor ved en privat fælles vej, som efter sigende skulle have et eller
> andet kalk lag i bund og noget stabil/rest asfalt på toppen. Når den
bliver
> trukke af kommer hullerne meget hurtigt igen og det er de samme huller som
> kommer gang efter gang. Mener jeg en gang har hørt noget med at bore
huller
> i "hullerne"
er der nogen der kender denne metode eller andre gode
> metoder?
>
Jeg bor i Australien og der har vi tusinde af km grusvej. Jeg havde det
samme problem som du indtil jeg fik en ny nabo. En dag hvor han kom hjem
havde jeg faktisk lige laget et nyt lag knust granit på vejen for at lappe
hullerne på mit stykke. Ja han var nærmest ved at besvime da han så hvad jeg
i min visdom havde gjort. Han havde faktisk arbejdet 30 år på veje, mest
grusveje. Nå men han kaldte hjælp over sin mobil lige på stedet og inden for
30 min. var der et sjak så stort med div. vejmaskiner. De fik fjernet alt
den nye granit men også alt det gamle. Det var en enorm mængde granit
pulver/grus. De vendte så bunden, tromlede og vande tromlede og vandede, ind
imellem kom graderen på og stadig tromle og vande og til sidst lagde de
blandingen af den gamle og nye granit på toppen der også blev tromlet og
vandet. Jeg havde i mellemtiden været inde og ringe til min bank for et
mindre lån formegentligt på AU$30.000 til 50.000. Nå men 3 timer senere så
det hele jo rigtigt fornuftigt ud og så var der det med prisen. Ja jeg kunne
jo fise op til bottle shoppen og hente et par æsker koldt øl 2x24 og så
kunne jeg give dem til dækning af diesel olien de havde brugt. Jeg tror
aldrig jeg er kørt så hurtigt efter øl. Nå men da øllet blev drukket fik jeg
så en heftig beskrivelse af hvad alle de skide udlændinge dog kunne finde på
og hvor lidt forstand vi alle havde på at leve in the bush. Så langt så godt
men jeg fik også et større lynkursus i at reparere huller i vejen.
Peter du er inde på det rigtige. Det jeg skulle gøre var at jeg skulle have
et læs granit liggende som jeg altid kunne tage af og så når det havde
regnet og måske stadigt regnede, gå ud og jage den spidse ende af en
brækstang (her på øen kaldes det en bulbar) kraftigt ned i hullerne så jeg
kunne mærke den gik igennem det vandtætte lag, sådan 10 – 15 stæder i hvert
hul. For mindre huller kunne jeg evt. bruge en grev og jage den ned i
hullet. Fylde hullet med vejmaterialet ned i pytten klappe det lidt og så
sætte en afspærring på så man ikke kørte hen over ”hullet” indtil det var
blevet tørt. Som de sagde det ideelle ville selvfølgeligt være at grave
hullet op så vandet kunne dræne af jævnt over hele hullet og så fylde op.
Jeg har nu i en periode på 10 år valgt den nemme løsning, den med
brækstangen eller greven og min del af vejen er perfekt. Vejmanden flyttede
for 8 år siden. Derfor det med at bore, er måske lidt i overkanten, men du
skal sørge for at vandet der samler sig i ”hullet” kan dræne af og efter
førstegang det tørre op skulle det hele være homogent.
Cheers Finn
Australien