Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
monopod og højden
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-02-05 19:53

Hej

hvilken højde har den ideele monopod? Jeg har afprøvet et par stykker og er
ikke tilfreds. 155 cm og 165 cm er en højde hvor jeg skal ned og kravle for
at kigge igennem søgeren. Min beskedne højde er 194 cm - barfodsmål. Til
dagens vejr skal der ligges både støvlesålshøjden plus en mængde sne.
En enkelt tråd har en reference til en monopod omkring de 2 m. Når jeg er
sammenkrøbet bag søgeren kan jeg ikke stå stille mere end 2-3 minutter.

Jeg vil derfor gerne vide hvilken højde har jeres monopod / jeres højde, når
i er i balance/ro?

Hilsen Henrik

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-02-05 21:18

"Henrik Rasmussen" <tænkt@e-mail.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg vil derfor gerne vide hvilken højde har jeres monopod / jeres højde, når

Er 197cm og monopod'en er 200cm + et Manfrotto "joystick" hovedede,
som giver ca 20cm ekstra

Kai

Fra : Michael Schrøder

Dato : 15-02-05 22:37

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Er 197cm og monopod'en er 200cm + et Manfrotto "joystick" hovedede,
> som giver ca 20cm ekstra

Jeg har kigget på diverse manfrotto monopod's og kan ikke lige finde nogen
over 164 cm...

Jeg er også knap 2 m, så hvad er det for et stativ du har der er så højt ???

mvh Michael

Fra : Jan F.

Dato : 16-02-05 18:42

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kigget på diverse manfrotto monopod's og kan ikke lige finde nogen
> over 164 cm...

Se har du ikke set dette på 179 cm:

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=82&itemid=693

Hvis du sætter et hoved og kamera på begynder vi at nærme os de to meter....

--

Jan F.

Fra : Michael Schrøder

Dato : 17-02-05 12:41

"Jan F." <itjfREMOVE_THIS@ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis du sætter et hoved og kamera på begynder vi at nærme os de to

Ja sammen med et
http://www.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=308 så er
det fint - men koster nok også en del

Jeg kan bare ikke finde nogen (netbutikker) der sælger det ?

Mvh
Michael

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-02-05 22:19

"Jan F." <itjfREMOVE_THIS@ofir.dk> writes:

> Se har du ikke set dette på 179 cm:
>
> http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=82&itemid=693
>
> Hvis du sætter et hoved og kamera på begynder vi at nærme os de to meter....

Muligt, men det er ikke den monopod jeg har. Jeg har købt en Gitzo
G1564L (bemærk L'et) hos photografica.

Kai

Fra : Michael Schrøder

Dato : 17-02-05 12:32

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=82&itemid=693

> Muligt, men det er ikke den monopod jeg har. Jeg har købt en Gitzo
> G1564L (bemærk L'et) hos photografica.

Den ser også god ud -
http://www.gitzo.com/products/metric/monopods/rightscreen.php3

- men der står at kuglehovedet kun klarer op til 2 kg...

Hvis jeg sætter D100 og en Bigma på så ryger jeg over den grænse - hvad har
du siddende på stativet ?

mvh Michael

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-02-05 20:03

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> writes:

> [...]
> http://www.gitzo.com/products/metric/monopods/rightscreen.php3
>
> - men der står at kuglehovedet kun klarer op til 2 kg...

Du har vist læst galt. G1564L kommer uden kuglehovede. Den monopod/
kuglehoved kombo der refereres til på siden med 2kg, er MonoTrek'en
(G1560). G1564L er 3. linie fra oven i tabellen, og der står der 8kg.

> Hvis jeg sætter D100 og en Bigma på så ryger jeg over den grænse - hvad har
> du siddende på stativet ?

D10 og 70-200 f4.0L, hvilket går helt fint.

Kai

Fra : J. Jørgensen

Dato : 13-02-05 23:08

"Henrik Rasmussen" <tænkt@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammenkrøbet bag søgeren kan jeg ikke stå stille mere end 2-3 minutter.
>
> Jeg vil derfor gerne vide hvilken højde har jeres monopod / jeres højde,

Hej Henrik
Det er vist en temmelig umulig opgave.

De længste almindelige 3bens opnår jo kun sin max. højde incl. det øverste
"hejseværk".
Hvis du køber et passende let 3 fods, så kan du jo bare nøjes med at trække
det ene ben ud.
Hilsen
Jørgen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-05 01:04

Henrik Rasmussen wrote:

> Jeg vil derfor gerne vide hvilken højde har jeres monopod / jeres højde, når
> i er i balance/ro?

Et monopod skal kunne blive så højt, at kameraets søgeokular er lige
ud for ens øje, og det skal også kunne justeres ned, så højden
præcist passer, hvis man sidder ned...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-02-05 13:39

Henrik Rasmussen wrote:

> Jeg vil derfor gerne vide hvilken højde har jeres monopod / jeres
> højde, når i er i balance/ro?

Mit Velbon RUP40 er 158 cm, når det er slået helt ud. På det sidder et D70
og en AF300/2,8 (tung satan) og det passer mig perfekt (har også
barfodsmålet 194). Har prøvet med et kuglehoved, der vel gav en 6-7 cm og
måtte regulere stativet en smule ned. Jeg har i øvrigt droppet kuglehovedet
igen - giver ingen fordel for mig, men gør det mere besværligt at montere
end uden (bruger ikke snaplås).

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Michael Schrøder

Dato : 17-02-05 14:06

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Mit Velbon RUP40 er 158 cm, når det er slået helt ud. På det sidder et D70
> og en AF300/2,8 (tung satan) og det passer mig perfekt (har også
> barfodsmålet 194).

Du må da skulle bukke dig ned til okularet ?

> [...]
kuglehovedet
> igen - giver ingen fordel for mig, men gør det mere besværligt at montere

Jeg må ud og se nogle i praksis så jeg kan vurdere mit behov

mvh Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-02-05 17:22

Michael Schrøder wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Du må da skulle bukke dig ned til okularet ?

Ja, men for mig er det naturligt, når jeg skal holde noget i ro, at synke en
smule sammen på skrævende ben og lægge hoved/overkrop en smule fremover. Det
gør jeg også, hvis jeg skal aflevere et stående skud med en riffel.

Men prøv at tage en stav/kosteskaft el. lign. og støt kameraet på den, så
kan du hurtigt fornemme og det giver dig den rigtige stilling. Og ellers kan
man jo altid skrue et panorerings- eller kuglehoved på, så man får lidt
ekstra cm.

vh
Jan