Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til mit første "job"
Fra : Kurt Sorensen

Dato : 12-02-05 12:59

I november var jeg med min nevø's fodboldhold på Århus stadion og tage
nogle billeder af begivenheden. Efterfølgende sendte jeg billederne
til min nevø´s klub. Nu er der så begyndt at komme en del henvendelser
fra flere af forældrene, som også gerne vil have et par billeder fra
dagen.

Problemet består i at jeg ikke har prøvet få bestilllinger på noget af
mit arbejde før.
Hvordan gør jeg det nemmest mht. til bestilling og afregning.

Jeg regner med at bruge online-fremkaldelse og så sende billederne
direkte til forældrene. Eneste hage er at jeg ikke er interesseret i
at skal lægge ud for fremkaldelsen, men hellere vil lade regningen
komme som efterkrav. Er der nogen der tilbyder det ?

venlig hilsen

Kurt Sørensen

Fra : Reidar Solberg

Dato : 12-02-05 13:10

"Kurt Sorensen" <kurt.sorensen@vip.cybercity.dk > skrev i melding
> [...]
> mit arbejde før.
> Hvordan gør jeg det nemmest mht. til bestilling og afregning.

Det kommer litt an på om du skal ta deg betalt for "jobben" eller ikke. Om
du bestiller fremkalling online og får sendt faktura direkte til "dine
kunder" , betyr det at de KUN betaler for fremkalling, og ikke noe til deg
som tok bildene. Men hvis det er OK er det jo en grei løsning. De fleste
nettbutikker tilbyr å sende faktura. I alle fall Eurofoto.no som også sender
til Danmark.

Hvis du også vil ta deg litt betalt for bildene - hvilket jeg synes du
skulle - må du få bildene sendt tilbake til deg og sende ny faktura til dine
kunder. Dette er selvsagt litt mer arbeid men dog...

Det kan være dumt å venne folk til å få alt gratis også...

mvh Reidar

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 14:25

Reidar Solberg wrote:

> [...]
> til dine kunder. Dette er selvsagt litt mer arbeid men dog...
>
> Det kan være dumt å venne folk til å få alt gratis også...

Det var dog en ulækker holdning. Hvis ikke verden har ændret sig aldeles
siden mine unger blev bragt til sportsklubben, er det normalt at man kører
for hinanden, deltager som frivillige hjælpere i forskellige sammenhænge i
klubben, dommere, trænere og ledere optræder gratis osv. For mig er det
indlysende, at man selvfølgeligt i en sådan sammenhæng ikke tager sig betalt
for at dele billeder med de andre ungers forældre.
De skulle så måske også rent moralsk modtage modelhonorar for at lade deres
unger optræde på billederne?

Føj for en indstilling!

Med indignation og i øvrigt vh.

Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Reidar Solberg

Dato : 12-02-05 16:22

> [...]
> for at dele billeder med de andre ungers forældre.
> De skulle så måske også rent moralsk modtage modelhonorar for at lade

Jeg deler fullt ut din holdning til å dele på de forskjellige oppgaver ved
sine barns deltagelse i ulike klubber etc. Jeg har såvisst tatt min del av
dette og uten tanke for noe annet enn at dette er naturlig.

Jeg tar selv bilder i en del slike situasjoner - også nå etter at mine barn
er blitt voksne - og det jeg vil til livs er at noen tar det som en
selvfølge å få bruke ens bilder "gratis" da de har den holdning at når
bildene først er tatt, koster det ikke noe mer om de får "låne" dem. Dette
synes jeg er en "uting".

Jeg har flere ganger diskutert dette med andre, og de aller fleste synes det
er helt naturlig å ta - eller betale noen kroner for de utgifter man har
hatt, og finner ikke noe umoralsk i dette. Det er tross alt ikke snakk om
at man "tjener seg rik" på dette. Om man tilbyr å gi bort bildene til noen
utvalgte - se det er noe helt annet.

Reidar

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 19:20

Reidar Solberg wrote:

> [...]
> tross alt ikke snakk om at man "tjener seg rik" på dette. Om man
> tilbyr å gi bort bildene til noen utvalgte - se det er noe helt annet.

Jamen, så er vi helt enige!

vh

--
A few photos can be found on http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 12-02-05 13:19

"Kurt Sorensen" <kurt.sorensen@vip.cybercity.dk > wrote in message

> Problemet består i at jeg ikke har prøvet få bestilllinger på noget af
> mit arbejde før.
> Hvordan gør jeg det nemmest mht. til bestilling og afregning.

Er det nemmeste ikke at kræve forudbetaling?

Forlang en konvolut med deres adresse på og penge + list over ønskede
billeder i.

Fra : Erik JP

Dato : 12-02-05 17:21

Hvis du ikke ønsker at tage penge for det kan du jo blot lade billederne
hoste. Ved TDC kan du så invitere de enkelte forældre som har interesse i
billederne og de bestiller dem så selv og modtager en regning for det de
bestiller.

Anden løsning vil være et sted som eks. Deviantart.com Her opretter du dig
som bruger og lægger billederne op under upload processen bliver du spurgt
om der skal være mulighed for at købe billederne siger du ja sørger DA for
resten og alt efter om du åbner en konto eller blot siger ja til salg bliver
den procentuelle belønning forskellig.

Hilsen
Erik JP