Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken scanner til negativer?
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 17:13

Hej!

Vi er et lokalhistorisk arkiv som er på udkig efter en scanner til
negativer. Det er mest sort/hvid negativer som skal scannes men den
skal også kunne bruges til farver. Kvaliteten er af yderst afgørende
betydning. Hvad skal man vælge . . . Flatbed eller filmscanner og
hvilken kan anbefales?

På forhånd tak!

****
Lars

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 10-02-05 19:17

Lars wrote:
> [...]
> skal også kunne bruges til farver. Kvaliteten er af yderst afgørende
> betydning. Hvad skal man vælge . . . Flatbed eller filmscanner og

Nu kommer det jo an på størrelsen af de negativer du vil scanne, men
Nikon laver nogle ret godt scannere, som du kan læse mere om her:

http://www.imaging-resource.com/SCAN/CSIV/C4A.HTM
http://www.filmscanner.info/FilmscannerRangliste.html
http://www.cix.co.uk/~tsphoto/tech/filmscan/

/Mogens

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 10-02-05 22:28

<Lars> skrev
> [...]
> skal også kunne bruges til farver. Kvaliteten er af yderst afgørende
> betydning. Hvad skal man vælge . . . Flatbed eller filmscanner og

Scan alle jeres gamle arkivalier store som små negativer:

Et lokalhistorisk arkiv får ofte tilbudt negativer i mange
'gamle' formater, såsom 60 mm x 60 mm,
90 mm x 60 mm,
ja, jeg har set op til 90 mm x 130 mm glasplader.
Og selvfølgelig også almindelige 24 mm x 36 mm negativer / positiver.

Jeg ville før vælge en dedikeret diasscanner til negativer.

Men nu er flatbedscannere kommet i en meget bedre udgave,
så jeg vil til lokalhistorisk arkiv brug vælge
en rigtig god flatbedscanner som også er velegnet til negativer,
f.eks. Canon 9950 F til cirka 3200 kr.

http://www.photo-i.co.uk/News/Sept04/Canon%20scanner.htm

Scanneren kan både bruges til negativer, diapositiver, farve og sorthvid,
almindelige billeder.

2 af mine kollegaer har valgt denne scanner til negativscanning.

Der er også
EPSON Perfection 4870
til cirka 3800 kr

http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf4870/

Det er usikkert hvilken af de 2 scannere som er bedst
men de er begge gode til negativer.

mvh
Thorkild Dalsgaard