Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EF-s objektiv til analoge EOS-modeller?
Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 08-02-05 21:44

Tja, emnelinien siger vist alt. Vil blot vide, om et sådant objektiv
overhovedet kan bruges på min analoge EOS. Anybody?

Henrik L.

Fra : Aksel

Dato : 08-02-05 22:42

Nej EF-s optik er pt kun til 20D og 300D

Aksel

Fra : Erik W.

Dato : 08-02-05 23:13

"Lumholdt & Riber" skrev i news:Uv9Od.1165$wF.1100@news.get2net.dk...
> Tja, emnelinien siger vist alt. Vil blot vide, om et sådant objektiv
> overhovedet kan bruges på min analoge EOS. Anybody?

Der er to problemer ved det:
Før det første er EF-S objektiverne i lavet til at dække hele det areal et
35mm billede dækker. Så der vil sansynligvis være en voldsom vignettering
eller sort kant i billedet.
Det andet er meget værre: Spejlet vil ramme den bagerste ende af objektivet
med stor fart når du trykker på udløseren. På et canon 10D kan det måske
løses ved at snitte lidt af objektivet. men på 35mm SLR vil spejlet værre
større, så uha nej.

Mvh Erik

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 09-02-05 00:06

Det anede mig nok -synes, at jeg havde hørt noget lignende, men var ikke
sikker. Tak for svarene.
venlig hilsen
Henrik L.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-05 00:09

In article <Uv9Od.1165$wF.1100@news.get2net.dk>, Lumholdt & Riber wrote:
> Tja, emnelinien siger vist alt. Vil blot vide, om et sådant objektiv
> overhovedet kan bruges på min analoge EOS. Anybody?

Kun til makro med mellemringe (de laver nemlig EF-S om til EF).
Men med begrænse billedvirkel, medmindre du bruger 35mm film.